Felsök trådlös tv med Ruckus

Om du har problem med den trådlösa anslutningen till din tv bör du först kontrollera lamporna på Ruckus-enheterna för att se vart i kedjan felet ligger.

Så här läser du lamporna:

  1. Lyser när enheten är påslagen.
  2. Lyser eller blinkar när uppkoppling och trafik fungerar.
  3. Lyser grönt när länken mellan de två Ruckus-enheterna är intakt.
  4. Lyser med ett fast grönt sken om den trådlösa anslutningen fungerar bra, om den trådlösa anslutningen fungerar bristfälligt blinkar lampan och om det inte fungerar alls lyser den rött.
  1. Starta om alla enheter i denna ordning:

    modem, eventuell router, Ruckus-sändare, Ruckus-mottagare, tv-box.

  2. Kontrollera att båda Ruckus-enheterna är påslagna

    Se även till att sladdarna mellan sändare och modem/router/bredbandsswitch och mottagare och tv-box sitter korrekt. Se sedan om lampa 2, på båda enheterna, lyser eller blinkar som de ska.

  3. Om lampa 3 och 4 inte lyser, flytta Ruckus-enheterna närmare varandra

    När lamporna inte lyser som de ska betyder det att länken mellan de två Ruckus-enheterna är bruten. Att flytta dem närmare varandra kan lösa problemet. 

  4. Prova att koppla ur närliggande utrustning som kan störa

    Exempelvis kan mikrovågsugnar, trådlösa telefoner och viss belysning störa den trådlösa sändningen.

  5. Gör en återställning av både sändare och mottagare

    Detta görs genom att trycka i det lilla hålet märkt Reset på enheternas baksida. Tryck tills du märker att enheten startar om.

    Efteråt kan enheterna behöva synkas med varandra igen. Detta görs genom att koppla en vanlig nätverkskabel mellan sändare och mottagare, när båda enheterna har ström. Synkningen kan ta upp till 20 sekunder. När lamporna på sändare och mottagare slocknat kan nätverkskabeln kopplas bort. Enheterna är nu synkade med varandra.

SÖK SUPPORT