Felsök ditt bredband (via fiber)

Om du har problem med ditt bredband via fiber bör du först kontrollera om det finns ett känt stations- eller kabelfel i ditt område. Det gör du under driftinformation.

  1. Starta om din router

    Vänta cirka tio minuter efter omstart.

  2. Koppla datorn direkt till nätverksuttaget i väggen

    Fungerar internet där så gå vidare till punkt 3. Om det inte fungerar nu heller så ber vi dig att göra en felanmälan.

  3. Kontrollera brandväggsinställningarna

    Felaktiga brandväggsinställningar kan blockera datatrafik. Brandväggar uppdateras ofta regelbundet och det kan därför skett förändringar utan att du aktivt ändrat något.

  4. Gör en fabriksåterställning av din router

    Detta gör du genom att hålla inne reset-knappen tills dess att routern slocknar. Använd ett tunt föremål såsom en penna eller ett gem för att komma åt knappen. Du kan därefter behöva avvakta upp till 30 minuter innan alla dina bredbandstjänster är klara att användas.
    OBS! Tänk på att eventuella inställningar du ändrat i routern kommer att försvinna vid fabriksåterställningen.

  5. Prova en annan router

    Fungerar det då ligger felet troligen i din router.

    Slipp strulet, boka en personlig tekniker som alltid är redo att hjälpa dig med dina IT-problem. Helt kostnadsfritt för alla våra kunder.

Spara eller dela den här guiden

Ange din e-post så mejlar vi en länk till den här guiden.

{{shareGuideController.model.emailStatusMessage}}

Ange ditt mobilnummer så skickar vi en länk till den här guiden.

{{shareGuideController.model.smsStatusMessage}}

SÖK SUPPORT