FRAMTIDENS NÄT

Från kopparnät till fiber- och mobilnät

ERBJUDANDEN TILL ALLA BERÖRDA

 

Telia bygger Framtidens nät. Vi investerar i mobil- och fibernäten och stänger ner delar av det gamla kopparnätet. Våra nya tjänster är säkrare och har ofta bättre kapacitet än de gamla som försvinner.

 

Om du berörs av förändringarna stängs dina telefoni-, bredbands- och tv-abonnemang via kopparnätet av datumet som står i det uppsägningsbrev du fått från din operatör.

 

Beställ nya tjänster i god tid!

Erbjudande

TV NÄR DU VILL OCH VAR DU VILL

Vår app Play+ ingår i våra bredbandsabonnemnag. Med Play+ ser du på tv, film och sport när det passar dig, i datorn, mobilen eller plattan.

Du får 7 kanaler utan kostnad: SVT1, SVT2, SVT24, TV4, Barnkanalen, Kunskapskanalen och Axcess-tv. Vill du ha fler beställer du till det tv-utbud (playbibliotek) du vill ha.

Köp till en Chromecast eller Apple-tv, så kan du även se ditt tv-utbud på din vanliga tv.

ALTERNATIV: SVERIGES SNABBASTE MOBILA BREDBAND

Har du bra mobiltäckning där du bor kan du ringa med mobiltelefon och mobilabonnamang. Med tjänsten Mitt hemnummer behåller du ditt fasta telefonnummer.

Surfar du lite kan du beställa Telia Mobilt Bredband.

Erbjudande

MER INFORMATION OM FRAMTIDENS NÄT

Nedan finner du en sida där vi har samlat mer information om Framtidens nät. Vi har också tagit fram erbjudanden till företagskunder.

Vanliga frågor & svar

Frågor om telefoni

Vad händer om jag har dålig mobiltäckning?

I våra mobila tjänster ingår en router eller basenhet vilka är anpasade på att användas i hemmet. Båda har kraftfulla antenner som fångar upp även svaga mobilsignaler effektivt.

Det gör att routern eller basenheten fungerar för de allra flesta även när det inte går att använda en vanlig mobiltelefon. I de få fall där antennerna i routern eller basenheten inte räcker till finns möjlighet att använda en yttre antenn för att ytterligare förstärka mottagningen.

Vad händer med mitt larm?

Trygghetslarm som är anslutna till det fasta telenätet fungerar inte tillsammans med den nya telefonilösningen. Trygghetslarm är ett kommunalt ansvarsområde och handläggare på kommunen ska kontakta alla som har trygghetslarm och förse er med larmutrustning som fungerar utan anslutning till det fasta nätet. Du kan själv kontakta den enhet på kommunen som har ansvar för trygghetslarm och be dem åtgärda din lösning.
Har du ett larm för inbrott, överfall eller liknande som är anslutet till det fasta telenätet, vänder du dig till larmleverantören, som kan ge förslag på alternativa lösningar.

Ringer jag samtalen på samma sätt som tidigare?

Det finns en liten men viktig skillnad. Du ska alltid inleda med riktnumret, även när du ringer till ett
fast nummer i ditt riktnummerområde där du bor.


En annan viktig skillnad är att när du ringer till någon som har nummerpresentation så är det ditt mobila telefonnummer i den nya telefonilösningen som visas.
Den som ringer till dig kan fortsätta att ringa ditt gamla telefonnummer eller välja att ringa på det mobila telefonnumret. Båda numren fungerar.

 

Kan jag fortsätta använda de fasta telefoner jag redan har?

Väljer du endast tjänsten Mobil hemtelefoni får du en trådlös telefon och en basenhet, som inte fungerar med dina gamla telefoner. Behöver du flera telefoner så finns det ett erbjudande på en trådlös telefon som passar till basenheten. Läs mer här.


Om du väljer att kombinera bredband och telefoni via mobilnätet får du en router. För bästa samtalskvalitet rekommenderar vi att du ansluter en trådlös telefon direkt i routern. Läs mer här.


Behöver du flera telefoner kan du ansluta din jackslinga (max 3 telefoner) till routern. Jackslingan och äldre telefoner kan dock medföra kvalitetsproblem som t ex sämre ljud.

Kan jag behålla mitt gamla telefonnummer?

Ja, du behåller ditt gamla telefonnummer. Skillnaden är att när du ringer till någon som har nummerpresentation så är det ditt mobila telefonnummer i den nya telefonilösningen som visas.
Den som ringer till dig kan fortsätta att ringa ditt gamla telefonnummer eller välja att ringa på det mobila telefonnumret. Båda numren fungerar.

Vad kommer det att kosta att ringa till mig?

Kostnaden för att ringa till dig beror på vilken operatör och vilket abonnemang den som ringer har och vilken prislista som gäller för den operatören.
Ringer man ditt fasta nummer är det fortfarande priset till det fasta nätet som gäller. Om man ringer dig på ditt mobila nummer är det priset för ett mobilsamtal som gäller.

Kan jag ringa om det blir strömavbrott?

För att jag ska kunna ringa under kortare strömavbrott behöver routern kompletteras med ett backupbatteri. Läs mer om detta under ”Tillvalstjänster” under respektive produkt ovan.

Frågor om bredband & tv

Vad är skillnaden mellan Bredband via mobilnätet och vanligt mobilt bredband?

Tjänsten Bredband via mobilnätet är anpassad för att användas i hemmet, och inkluderar en router. När det gäller pris och prestanda är det jämförbart med bredband via telejacket och innehåller en betydligt större datamängd än mobilt bredband.

Bredband via mobilnätet kan bara användas i Sverige – dvs ingen skillnad jämfört med nya mobila bredbandsabonnemang.

Kan jag flytta över E-post, Play+, Spotify och Säker surf till det nya bredbandet?

Vi hjälper dig att flytta över de tjänster du har idag till ditt nya bredband. Obs! Tjänsten Säker surf har ersatts av F-secure SAFE och behöver därför beställas på nytt.

Vad är skillnaden mellan traditionell tv från Telia och Play+?

Vår traditionella tv-tjänst med tv-box kan tyvärr inte användas på ett mobilt bredband.
Men du kan titta på tv via Play+ via en app i din surfplatta eller mobil. Vill du se på tv via Play+ i din tv måste du ha en Apple-tv eller Google Chromecast. Observera att Play+ kommer att förbruka datamängd från ditt bredbandsabonnemang.

Vad skulle hända om jag behöver mer surf?

Skulle surfmängden ta slut får du automatiskt upp en webbsida där du kan köpa mer surf. Priserna är:
20 GB: 99 kr
50 GB: 199 kr
100 GB: 349 kr
Giltighetstiden för den extra surfen är 30 dagar.

Vad händer om jag har dålig mobiltäckning?

I våra mobila tjänster ingår en router eller basenhet vilka är anpasade på att användas i hemmet. Båda har kraftfulla antenner som fångar upp även svaga mobilsignaler effektivt.

Det gör att routern eller basenheten fungerar för de allra flesta även när det inte går att använda en vanlig mobiltelefon. I de få fall där antennerna i routern eller basenheten inte räcker till finns möjlighet att använda en yttre antenn för att ytterligare förstärka mottagningen.

Hur mycket kan jag surfa?

Det ingår 100 GB surf/mån i abonnemanget. Dessutom bjuder vi just nu på 100 GB surf/mån extra. Du får alltså 200 GB surf/mån dina första 12 månader, vilket räcker för de allra flesta.

En timmes tittande med Play+ förbrukar ca 0,9 GB vid en hastighet på 8 Mbit/s. Med 200 GB surf kan du alltså se mer än 200 timmar tv via appen Play+.

Observera att tv kan ses i olika kvalitet och om du väljer en lägre kvalitet räcker surfen längre. Om du istället lyssnar på strömmad musik kan du lyssna dygnet runt i en månad och ändå bara förbruka 40 GB.

 

Supportfrågor

Hur kommer jag igång med mina nya tjänster?

Ring vår specialkundtjänst på 020-34 12 40 och beställ.

Kom överrens med kundtjänst om vilket datum som är lämpligt för dig att börja använda de nya tjänsterna och samtidigt stänga ner de gamla. Det datumet slutar vi ta betalt för dina gamla abonnemang.

Hämta ut ditt paket med utrustning, sim-kort och kom igång-guide.

Sätt i sim-kort och strömsladd – klart!

Var vänder jag mig vid frågor, för att få support eller göra en felanmälan?

I handboken som du får tillsammans med din utrustning hittar du en felsökningsguide. Du kan även enkelt och smidigt felsöka och felanmäla online. Vi har självklart också utförliga och lättförståliga guider för hur du själv felsöker och kommer till rätta med eventuella fel.

Om du vill kan du kontakta Support på tel. 020-34 12 40, vardagar kl. 08.00-21.00 och och helgdagar kl. 09.00-17.00.

Vad händer om jag inte blir nöjd med ersättningstjänsterna?

Om du inte är nöjd kan du under den första månaden säga upp ditt nya abonnemang med omedelbar verkan och lämna tillbaka utrustningen till Telia. Om det finns mobiltäckning där du bor, så kan du istället välja att använda en vanlig mobiltelefon.

Du kan också vända dig till någon annan operatör, eller vända dig till den operatörsneutrala kundtjänsten Telekomguiden för opartisk information och rådgivning.

Vad innebär ”Testa oss i 30 dagar”?

Det betyder att när du beställt dina nya abonnemang så får du testa dem i 30 dagar. Om du mot all förmodan skulle ångra dig så är det bara att ringa kundtjänst, så hjälper de dig att avsluta dem.  

 

Betalning & faktura

Vad händer med min faktura?

Du får en slutfaktura för ditt tidigare fasta telefonabonnemang. Därefter får du månadsfakturor för det mobila abonnemanget. Telia erbjuder även möjligheter till e-faktura och autogiro.

Väljer du e-faktura slipper du den fakturaavgift som utgår för pappersfakturor.

När börjar jag betala för mina nya abonnemang?

Vi börjar inte ta betalt när du beställer utan först när du sätter i sim-kort och börjar använda dem. Det är också från den dagen vi bjuder på första månadsavgiften.

 

 

Blir det dyrare med de nya tjänsterna?

För de flesta blir det inte dyrare.

Om du ringer ofta till ett visst fast nummer kan du lägga till den kostnadsfria tjänsten Mitt favoritnummer. Då ringer du för 0 kr/min till detta nummer.

Om du ringer mycket från Sverige till utlandet kan du lägga till tjänsten Till utlandet. Den kostar endast 9 kr/mån och låter dig ringa med läger minutpriser till utlandet.

Frågor om nedstägningen

Vad händer med telefonledningen?

En tid efter att dina fasta tjänster har upphört börjar vi ta ned stolpar i delar av nätet som inte är aktivt, på allmän mark och tomtmark samt teleledningar fram till väggfäste eller skorsten.
Vi anpassar detta arbete till årstid och markförhållanden. Teleledningen inomhus berörs inte utan är fastighetsägarens ansvar.

Vad gäller angående datumet när telestationen i kopparnätet stängs?

I brevet från din operatör så har du fått information om stängningsdatum för den telestation som du tillhör. Det är också den dagen som dina abonnemang stängs. Om du beställer nya abonnemang av oss så kommer du överens med kundtjänst om vilket datum som är lämpligt för dig att börja använda de nya tjänsterna och samtidigt stänga de gamla. Det datumet slutar vi också ta betalt för dina gamla abonnemang. Du får då slutfakturor, en för telefoni och en för bredband/tv.