Förändringar – befintliga fibertjänster
Frågor och svar
-
Jag har redan bredband från Telia, vad behöver jag göra?
Har du redan samma tjänster som din hyresvärd eller bostadsrättsförening väljer kollektivt behöver du inte göra något. Då kommer du inte längre att faktureras individuellt för de tjänster som du kommer att få kollektivt. Detta sker automatiskt.
Det kan hända att du får en sista faktura för perioden som sträcker sig efter det datum då du ingått i det kollektiva avtalet, beroende på din fakturaperiod. Vi ber dig ändå att betala de fakturor som skickas ut då beloppet justeras på slutfakturan med en eventuell återbetalning.
Läs mer om återbetalning och kreditfaktura här.
Har du bredband med en lägre hastighet kommer du automatiskt få den nya hastigheten.
Du som har en högre hastighet än det kollektiva bredbandet, gäller ”uppköpspris” för dessa tjänster efter det att de kollektiva tjänsterna har kommit igång.
Prisförändringen sker med automatik och du behöver inte göra något om du vill behålla samma hastighet som du har idag. Vill du däremot enbart ha den kollektiva hastigheten behöver du kontakta vår kundtjänst på 020-20 20 70 för att förändra hastigheten.
-
Jag har redan tv från Telia, vad behöver jag göra?
Har du redan samma tv- och streamingpaket som din hyresvärd eller bostadsrättsförening väljer kollektivt behöver du inte göra något. Då kommer du inte längre att faktureras individuellt för de tjänster som du kommer att få kollektivt. Detta sker automatiskt.
Det kan hända att du får en sista faktura för perioden som sträcker sig efter det datum då du ingått i det kollektiva avtalet, beroende på din fakturaperiod. Vi ber dig ändå att betala de fakturor som skickas ut då beloppet justeras på slutfakturan med en eventuell återbetalning.
Läs mer om återbetalning och kreditfaktura här.
Har du ett mindre tv- och streamingpaket än det som erbjuds kollektivt kommer du automatiskt få det större kollektiva tv-& streamingpaketet (gäller våra baspaket, ej sport-, film- och seriepaket).
Har du ett större tv- och streamingpaket än det kollektiva tv-& streamingpaketet, gäller ”uppköpspris” för tv-paketet efter det att de kollektiva tjänsterna har kommit igång (gäller våra baspaket, ej sport-, film- och seriepaket).
Prisförändringen sker med automatik och du behöver inte göra något om du vill behålla samma tv-& streamingpaketet som du har idag.
Har du ett tillvalspaket hos Telia idag såsom något av våra sport-, film- och seriepaket t ex med C More och HBO Max, behåller du dessa som tidigare.
Om du vill göra några förändringar kontaktar du vår kundtjänst på 020-20 20 70 eller går in på Mitt Telia. Du kan även kontakta vår kundtjänst för övriga frågor och funderingar kring dina individuella val.
-
Jag har inte Telia idag eller saknar tjänster, vad behöver jag göra?
Du som inte har Telia idag eller saknar några av de kollektiva tjänsterna kan kontakta vår kundtjänst på nummer 020-20 20 70, besök någon av våra butiker eller gå in på telia.se/aktivera för att aktivera dina tjänster i samband med att det kollektiva avtalet börja gälla.
Har du tjänster med en annan tjänsteleverantör behöver du även kontakta denna och säga upp ev. befintliga tjänster om du går över till kollektivt avtal hos Telia.
Har du fått tillgång till Telia Öppen Fiber kan du själv avgöra om du vill behålla tjänsterna eller inte i dialog med din nuvarande tjänsteleverantör.
-
Hur får jag min utrustning, t ex wifi-router och tv-box?
Du får din utrustning och instruktionsmanualer när du aktiverat dina tjänster.
Hur utrustningen levereras till dig beror på vilket avtal din fastighetsägare har med Telia. I beställningsbekräftelsen framgår det om utrustningen skickas till dig.
Saknas information om leveranssätt får du din utrustning av din fastighetsägare/hyresvärd.
Du kan även kontakta vår kundtjänst på 020-20 20 70 så hjälper vi dig.
-
Jag vill ha fler tv-kanaler, ytterligare tv- och streamingpaket och snabbare bredband än vad som ingår i mitt boende, hur gör jag? Vad finns att välja på?
Du beställer enkelt fler tv-kanaler och snabbare bredband i samband med att du aktiverar fibertjänsterna på telia.se/aktivera. Där får du erbjudanden anpassade utifrån vad som ingår i ditt kollektiva utbud.
Om du redan har aktiverat fibertjänsterna som ingår i ditt boende går du istället in på Mitt Telia och beställer fler tv-kanaler, snabbare bredband eller ytterligare tv- och streamingpaket.
Du kan även ringa vår kundtjänst på 020-20 20 70 eller besöka någon av våra butiker och återförsäljare. Du hittar alla våra butiker och återförsäljare här.
Här kan du läsa mer om våra bästa erbjudanden för dig som har kollektiva fibertjänster från Telia i ditt boende. Vi har erbjudanden på uppköp av fler tv-kanaler, sport- och filmpaket och snabbare bredband.
-
Hemtelefoni ingår i mitt boende, hur kommer jag igång?
Läs mer om hemtelefoni via mobilnätet här.
-
Hur kommer jag i kontakt med Telia om jag har frågor om mina kollektiva tjänster eller andra tjänster?
- Mitt Telia
- Kundtjänst 020-20 20 70
- Telias butiker
Här kan du även läsa mer om hur du kommer igång.
Vi legitimerar alltid våra kunder i butik, via telefon eller på telia.se.
Om du inte har möjlighet att legitimera dig med bank-id rekommenderar vi att du snarast möjligt beställer en personlig kod. Läs mer på telia.se/id. Du kan även ringa och beställa på 020-20 20 70 och vänta kvar tills samtalet kopplas fram till en agent. -
Vad gör jag om jag flyttar?
När du flyttar ut från en fastighet med kollektiva tjänster, behöver du avaktivera dina kollektiva tjänster så att den som flyttar in på adressen kan aktivera tjänsterna i sitt namn. Det gör du enklast genom att kontakta oss på 020-20 20 70.
När du flyttar in i en bostad där det finns kollektiva tjänster, så aktiverar du tjänsterna på telia.se/aktivera. Du kan även besöka våra butiker eller ringa vår kundtjänst på 020-20 20 70 för support.
-
Var hittar jag mina inloggningsuppgifter?
Du hittar dina inloggningsuppgifter för tv på Mitt Telia efter du har aktiverat dig under din tv.
Är du osäker på om du har aktiverat dig så kan du gå in och kika på Mitt Telia, har du ingen tv-kod har du heller inte aktiverat dig.
-
Hur byter jag tv-box?
Koderna du har på din nuvarande tv-box kan vara låsta till boxen i max 6 timmar och du behöver därför frigöra koderna. Gör exempelvis detta på kvällen så att låset hinner släppa till morgonen därpå. Följ guiden för att frigöra koderna innan du byter Tv-box.
Innan du börjar behöver du ha din identifikations- och kontrollkod tillhands. Du hittar dina koder på Mitt Telia. Saknar du tv-koder eller behöver nya kan du aktivera via Mitt Telia eller kontakta kundtjänst på 020-20 20 70.
- Tryck på knappen Meny på din fjärrkontroll.
- Gå till Inställningar och klicka på OK på fjärrkontrollen.
- Gå till System & Nätverk och välj Ta bort användarkoder.
- Tv-boxen startar nu om.
- Koppla ur den gamla tv-boxen.
- Koppla in den nya tv-boxen och vänta tills den ber om identifikations- och kontrollkod och knappa in dessa. Din tv ska nu starta upp.
- Om det inte kommer igång direkt så är koderna låsta i ett par timmar (max 6 timmar).
- Om detta ändå inte fungerar, vänligen kontakta vår support på 020-20 20 70 så hjälper vi dig.
-
Kommer jag få avbrott på mina tjänster i samband med förändringen?
Det kan förekomma avbrott under leveransdagen. Oftast enbart kortare avbrott om till exempel switchen i fastigheten ska bytas.
Om du upplever problem med att få igång dina tjänster, börja alltid med att starta om din wifi-router. Om det inte hjälper kontaktar du vår kundtjänst på 020-20 20 70.