Du ansöker om autogiro via din internetbank. Med autogiro dras pengar automatiskt från ditt bankkonto på fakturans förfallodag. Det är inte möjligt att betala med autogiro från ett samägt konto.Logga in på Mitt Telia några dagar efter din ansökan och byt till sms-notifiering om du inte längre vill få pappersfaktura. Med sms-notifiering skickar vi istället ett meddelande med belopp och när pengarna kommer dras till ditt mobilnummer.Om du fyllt i ditt mobilnummer som kontaktnummer på Mitt Telia innan du ansökte om autogiro, får du sms-avisering automatiskt.
Du ansöker själv om e-faktura på Mitt Telia, antingen på webben eller i appen. Du kan också ansöka om e-faktura via din internetbank.Webben- Välj Fakturor när du är inloggad på Mitt Telia fakturor
- Välj Fakturakonto
- Välj E-faktura
Appen- Välj Fakturor
- Välj sedan Fakturainställningar
- Välj därefter Justera inställningar
- Under Betalsätt välj Byt betal- och leveranssätt
- Välj E-faktura i listan och genomför ändring
Med e-faktura skickas din Telia-faktura elektroniskt till din internetbank i stället för via post. När du väljer e-faktura behöver du inte betala någon fakturaavgift. Om du inte betalar din faktura eller betalningspåminnelse från oss i tid skickar vi ett inkassokrav via Sergel. Betala din skuld, inklusive ränta och eventuella inkassokostnader inom den tid som anges i inkassokravet. Vill du komma i kontakt med Sergel kan du ringa dem på det nummer som står längst ner på ditt inkassokrav. Du kan även logga in på Sergels webbplats för att se och hantera dina ärenden.
Om du inte betalar din faktura i tid skickar vi ut en betalningspåminnelse via post och sms inom några dagar. Betala så fort du kan för att undvika att din faktura går vidare till inkasso. Vi tar ut en påminnelseavgift på 60 kronor för sena betalningar, vilket debiteras din nästkommande faktura. Om du har betalat din faktura men ändå fått en påminnelse kan du bortse från påminnelsen. Du kan logga in på Mitt Telia för att se status på din faktura.
Alla fasta kostnader (exempelvis din abonnemangskostnad) faktureras i förskott, vilket betyder att du kommer att bli debiterad för en hel månad, även om ditt abonnemang sagts upp i mitten av en månad. Undantaget är försäkringar som alltid faktureras i efterskott.Alla rörliga kostnader (exempelvis utlandssamtal) debiteras i efterhand, vilket betyder att du kan komma att få en faktura månaden efter att ditt abonnemang avslutats. Du behöver betala de fakturor som du får från oss, även om belopp och slutdatum inte stämmer.Vi justerar och återbetalar alla kostnader automatiskt i efterhand. Om du betalade med autogiro eller är registrerad i Swedbanks kontoregister sätter vi in pengarna på ditt konto efter ungefär 14 dagar. Annars skickar vi ett utbetalningskort. Du kan även fylla i vårt formulär för återbetalningar.