Så skyddar du dig mot nätbedrägerier i julhandeln

Black Week och julhandeln är jaktsäsong för nätbedragare. Här är några tips på hur du skyddar dig själv och dina uppgifter när du shoppar online.

Alla vill vi väl göra ett bra klipp, och med julen precis runt hörnet ser många av oss fram emot massor av lockande erbjudanden. Men kom ihåg: jakten på de bästa erbjudandena är också jaktsäsongen för cyberbrottslingar. De är förberedda med falska erbjudanden, kan använda sig av stora varumärken som Telia i sina bedrägeriförsök och kan till och med bygga falska webbutiker, redo att ta din beställning och behålla dina pengar. Här är därför några tips för säkrare shopping.

Dubbelkolla webbshopen

Innan du handlar: stanna upp, tänk efter och kontrollera att allt är som det ska innan du trycker på köp i webshopen. Så vad är det du behöver tänka på? 

  1. Första regeln är gammal klassiker: om något ser för bra ut för att vara sant så är det förmodligen för bra för att vara sant. Då är det dags att stanna upp och tänka. 
  2. Ett enkelt sätt att kontrollera om en webbshop som du besöker är pålitlig är att kolla upp den på Trustpilot. Trustpilot är en recensionssajt där kunder kan lämna omdömen om företag. Företag kan verifiera sig hos Trustpilot för att visa att de är seriösa, och sajten arbetar också aktivt för att avslöja och ta bort falska recensioner. Om ett företag är overifierat och verkar vara alldeles nystartat (kanske lagom till just Black Week) så kan det vara läge att vara försiktig.
  3. Klicka inte på länkar i e-postmeddelanden som skyltar med fantastiska erbjudanden utan att kontrollera att allt stämmer – de kan vara falska. För att vara kontrollera att länkarna är okej kan du hålla muspekaren på länken och då se om adressen stämmer överens med företagets hemsida. Du kan också gå till företagets hemsida och kontrollera att det är samma erbjudanden. Vissa erbjudanden kan såklart vara personligt riktade till dig, så om erbjudandet inte syns på hemsidan eller om du är allmänt osäker kan du kontakta företaget för att kontrollera om det stämmer. 
  4. Samma gäller länkar på sociala medier. 
  5. När du är säker på att erbjudandena är äkta, shoppa på! 

Se upp för bluffsamtal

När handeln ökar kan även att bedrägliga samtal och sms öka.

Bluffsamtal: Personen som ringer låtsas vara representant för ett företag eller en myndighet. Avsikten är att försöka få den man ringt upp att lämna ifrån sig känsliga uppgifter som kortnummer och lösenord, eller att signera något med BankID. Läs alltid noga de texter som visas i BankID-appen då det är där du kan kontrollera om det är rätt företag som ber om inloggning och underskrift. 

Sms och e-post: Vid nätfiske, eller phishing, är det vanligt att du via sms eller e-post uppmanas att klicka på en länk eller ladda ner appar till din mobil. Detta i syfte du ska lämna ifrån dig känslig information. Tänk på att Telia och Telias samarbetspartners aldrig begär att våra kunder ska lämna ifrån sig känsliga uppgifter via e-post eller sms. Om du misstänker att du är utsatt för bedrägeri så bör du spärra alla dina BankID, kontakta din bank och göra en polisanmälan. Här kan du läsa mer om de olika bedrägeriformerna: Om bluffmejl och bluffakturor.

Mer läsning om säkerhet på nätet: