Konfigurera e-post Mozilla Thunderbird

  1. Vill du ställa in e-posten automatiskt?
    Du kan välja att få inställningarna automatiskt i vårt kom igång-flöde. Annars följer du den här guiden. 

  2. Starta Mozilla Thunderbird.
    Är det första gången du öppnar upp programmet väljer du att klicka på knappen
    Hoppa över det här och använd en existerande e-postadress.

  3. Har du använt programmet tidigare, gör du följande för att lägga till ny e-postadress.
    Klicka på fliken Verktyg. Välj sen Kontoinställningar.
    Klicka på fliken Kontoåtgärder, nere till vänster. Välj Lägg till e-postkonto.

  4. Ett nytt fönster kommer nu fram.
    Här fyller du i ditt namn, din e-postadress och ditt lösenord, som du fått i din värdehandling.
    Klicka på Fortsätt.

  5. En automatisk sökning görs över de inställningar som angetts.
    Ett felmeddelande dyker upp.
    Thunderbird misslyckades med att hitta inställningarna...
    Ändra inställningarna manuellt på följande sätt.

    Inkommande: IMAP eller POP3, skriv in mailin.telia.com, ange port 143 för IMAP eller 110 för POP3.
    Ändra fliken SSL till Ingen.
    Utgående SMTP: Skriv in mailout.telia.com, ange port 465, fliken för SSL ändras nu till SSL/TLS.
    Användarnamn: Ange fullständig e-postadress här.
    Klicka sen på knappen Testa igen.

  6. Har rätt uppgifter fyllts i ändras texten som tidigare gav ett felmeddelande.
    Det står nu istället Följande inställningar hittades genom att undersöka servern.

    Klicka på Klar.

  7. Ett nytt fönster med varningstext dyker upp om att inställningar för inkommande server; mailin.telia.com ej använder kryptering.
    För att gå vidare, bocka i Jag förstår riskerna och klicka sen på Skapa konto.

  8. Ditt e-postkonto är nu klart för användning.

  9. Bra att veta

    Om du har problem med ditt e-postprogram eller andra tekniska inställningar som inte är kopplade till Telias tjänster kan du kontakta vår Premiumsupport.

Spara eller dela den här guiden

Ange din e-post så mejlar vi en länk till den här guiden.

{{shareGuideController.model.emailStatusMessage}}

Ange ditt mobilnummer så skickar vi en länk till den här guiden.

{{shareGuideController.model.smsStatusMessage}}

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Klar

Tack för ditt bidrag!

SÖK SUPPORT