SUPPORT E-POST

Här hittar du guider och inställningar för din e-post från Telia. 

Vad kan vi hjälpa dig med?

Vanliga frågor

Jag har glömt mitt lösenord

1. Logga in på Mitt Telia för att få ett nytt lösenord.

2. Logga därefter in på Telia Webmail med ditt nya lösenord och ändra till ett du väljer själv. Klicka på fliken Inställningar och välj Ändra lösenord.

Du kan även sms:a ordet maillösen följt mellanslag och därefter din e-postadress och det nya lösenordet till 4466. (Gäller endast om din e-post är kopplad till ditt mobilabonnemang). 

Jag letar efter serverinställningarna för min e-post

Inkommande server: mailin.telia.com
IMAP-port: 993 med SSL, 143 utan SSL
POP3-port: 995 med SSL, 110 utan SSL
Utgående smtp-server: mailout.telia.com
Smtp-port: 465 med SSL
Smtp-autentisering: På
 

Min e-post har slutat fungera/försvunnit

Om du får meddelandet att användarnamn/lösenord är fel trots att du skrivit rätt kan e-posten ha upphört. Varje @telia.com-adress är kopplad till ett abonnemang, säger du upp abonnemanget försvinner också e-postadressen. Detta gäller även om du har överlåtit ett abonnemang.

Kan jag komma åt min e-post på webben?

Ja, om du har en e-postadress hos oss kan du med Telia Webmail läsa och skriva e-post från vilken internetanslutning som helst. 

Jag vill ha min e-post i mobilen/surfplattan

Här hittar du guider för hur du gör inställningarna i dator eller mobil.

Om du bara vill ha serverinställningarna hittar du dem här:

Inkommande server: mailin.telia.com
IMAP-port: 993 med SSL, 143 utan SSL
POP3-port: 995 med SSL, 110 utan SSL
Utgående smtp-server: mailout.telia.com
Smtp-port: 465 med SSL
Smtp-autentisering: På

Vi rekommenderar att du använder dig av IMAP så att du kan läsa din e-post på fler enheter och enkelt flytta din e-post till ett nytt abonnemang. 

 

Vad är skillnaden på POP3 och IMAP?

IMAP innebär att originalet av din e-post sparas på e-postservern så att du bland annat kan läsa din e-post på fler enheter. Med POP3 sparas din e-post och dina kontakter lokalt på en enhet. Om du raderar något i ditt e-postprogram finns det alltså inte sparat på din Telia Webmail.

Vi rekommenderar alltid IMAP.

Min e-post är full / Få bort skräppost

Om du inte längre kan ta emot mejl för att din e-post är full måste du tömma din Webmail

Skräppost:
När du loggar in på Telia Webmail har du ett aktivt skräppostfilter som skickar tvivelaktiga mejl till mappen Skräppost. Bortsorterade mejl som är äldre än 21 dagar raderas automatiskt en gång i veckan.

Hantera filter för skräppost via Webmail

Logga in på Telia Webmail. Klicka på Inställningar i den övre menyn och därefter på E-post i den vänstra spalten. Under Filter kan du lägga till olika filtreringar för att få bort oönskad e-post. De ändringar du gör under filter på Webmail kommer även att påverka eventuella e-postprogram som du har kopplat din e-postadress till.

Hur flyttar jag mejl och kontakter till en ny e-post?

Här kan du läsa om hur du gör för att flytta e-postadress mellan två abonnemang. Om du skaffar ett nytt abonnemang och redan har skapat en ny e-postadress kan du flytta med alla dina e-postmeddelanden och kontakter. I den här guiden kan du läsa hur man gör.

Hur får jag bort skräppost och spam?

Logga in på Telia Webmail. Klicka på Inställningar i den övre menyn och därefter på E-post i den vänstra spalten. Under Filter kan du lägga till olika filtreringar för att få bort oönskad e-post. De ändringar du gör under filter på Webmail kommer även att påverka eventuella e-postprogram som du har kopplat din e-postadress till. Här kan du läsa en guide för hur du blir av med spam.

SÖK SUPPORT