FRAMTIDENS NÄT
FIBER- OCH MOBILNÄT

ERBJUDANDEN TILL ALLA BERÖRDA

 

Telia bygger Framtidens nät. Vi investerar i mobil- och fibernäten och stänger ner delar av det gamla kopparnätet. Våra nya tjänster är säkrare och har ofta bättre kapacitet än de gamla som försvinner.

 

Om du berörs av förändringarna stängs dina fasta abonnemang av datumet angivet i det uppsägningsbrev du fått från din operatör. Beställ nya tjänster i god tid!

Erbjudande

TV NÄR DU VILL OCH VAR DU VILL

Vår app Play+ ingår i våra bredbandsabonnemnag. Du väljer och beställer själv till det tv-utbud (playbibliotek) du vill ha - och ser på tv, film och sport när det passar dig, i datorn, mobilen eller plattan.

Köp till en Chromecast eller Apple-tv, så kan du även se ditt tv-utbud på din vanliga tv.

ALTERNATIV: SVERIGES SNABBASTE MOBILA BREDBAND

Har du bra mobiltäckning där du bor kan du ringa med mobiltelefon och mobilabonnamang. Med tjänsten Mitt hemnummer behåller du ditt fasta telefonnummer.

Surfar du lite kan du beställa Telia Mobilt Bredband.

Erbjudande

MER INFORMATION OM FRAMTIDENS NÄT

Nedan finner du en sida där vi har samlat mer information om Framtidens nät. Vi har också tagit fram erbjudanden till företagskunder.

VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR

Vad händer med telefonledningen?

En tid efter att dina fasta tjänster har upphört börjar vi ta ned stolpar i delar av nätet som inte är aktivt, på allmän mark och tomtmark samt teleledningar fram till väggfäste eller skorsten.
Vi anpassar detta arbete till årstid och markförhållanden. Teleledningen inomhus berörs inte utan är fastighetsägarens ansvar.
 

Vad händer om jag inte blir nöjd med ersättningstjänsterna?

Om du inte är nöjd kan du under den första månaden säga upp ditt nya abonnemang med omedelbar verkan och lämna tillbaka utrustningen till Telia. Om det finns mobiltäckning där du bor, så kan du istället välja att använda en vanlig mobiltelefon.

Du kan också vända dig till någon annan operatör, eller vända dig till den operatörsneutrala kundtjänsten Telekomguiden för opartisk information och rådgivning.

Vad händer om jag har dålig mobiltäckning?

I våra mobila tjänster ingår en router eller basenhet vilka är anpasade på att användas i hemmet. Båda har kraftfulla antenner som fångar upp även svaga mobilsignaler effektivt.

Det gör att routern eller basenheten fungerar för de allra flesta även när det inte går att använda en vanlig mobiltelefon. I de få fall där antennerna i routern eller basenheten inte räcker till finns möjlighet att använda en yttre antenn för att ytterligare förstärka mottagningen.

Vad händer med mitt larm?

Trygghetslarm som är anslutna till det fasta telenätet fungerar inte tillsammans med den nya telefonilösningen. Trygghetslarm är ett kommunalt ansvarsområde och handläggare på kommunen ska kontakta alla som har trygghetslarm och förse er med larmutrustning som fungerar utan anslutning till det fasta nätet. Du kan själv kontakta den enhet på kommunen som har ansvar för trygghetslarm och be dem åtgärda din lösning.
Har du ett larm för inbrott, överfall eller liknande som är anslutet till det fasta telenätet, vänder du dig till larmleverantören, som kan ge förslag på alternativa lösningar.

Ringer jag samtalen på samma sätt som tidigare?

En annan viktig skillnad är att när du ringer till någon som har nummerpresenation så är det ditt mobila telefonnummer i den nya telefonilösningen som visas.
Den som ringer till dig kan fortsätta att ringa ditt gamla telefonnummer eller välja att ringa på det mobila telefonnumret. Båda numren fungerar.

 

Kan jag fortsätta använda de fasta telefoner jag redan har?

Väljer du endast tjänsten Mobil hemtelefoni får du en trådlös telefon och en basenhet, som inte fungerar med dina gamla telefoner. Behöver du flera telefoner så finns det ett erbjudande på en trådlös telefon som passar till basenheten. Läs mer här.


Om du väljer att kombinera bredband och telefoni via mobilnätet får du en router. För bästa samtalskvalitet rekommenderar vi att du ansluter en trådlös telefon direkt i routern. Läs mer här.


Behöver du flera telefoner kan du ansluta din jackslinga (max 3 telefoner) till routern. Jackslingan och äldre telefoner kan dock medföra kvalitetsproblem som t ex sämre ljud.

Kan jag behålla mitt gamla telefonnummer?

Ja, du behåller ditt gamla telefonnummer. Skillnaden är att när du ringer till någon som har nummerpresentation så är det ditt mobila telefonnummer i den nya telefonilösningen som visas.
Den som ringer till dig kan fortsätta att ringa ditt gamla telefonnummer eller välja att ringa på det mobila telefonnumret. Båda numren fungerar.

Vad är skillnaden mellan Bredband via mobilnätet och vanligt mobilt bredband?

Tjänsten Bredband via mobilnätet är anpassad för att användas i hemmet, och inkluderar en router. När det gäller pris och prestanda är det jämförbart med bredband via telejacket och innehåller en betydligt större datamängd än mobilt bredband.
Ett mobilt bredband kan du ta med utomlands, medan Bredband via mobilnätet bara kan användas i Sverige.

Vad kommer det att kosta att ringa till mig?

Kostnaden för att ringa till dig beror på vilken operatör och vilket abonnemang den som ringer har och vilken prislista som gäller för den operatören.
Ringer man ditt fasta nummer är det fortfarande priset till det fasta nätet som gäller. Om man ringer dig på ditt mobila nummer är det priset för ett mobilsamtal som gäller.

Kan jag flytta över E-post, Play+, Spotify och Säker surf till det nya bredbandet?

Vi hjälper dig att flytta över de tjänster du har idag till ditt nya bredband. Obs! Tjänsten Säker surf har ersatts av F-secure SAFE och behöver därför beställas på nytt.

Vad är skillnaden mellan traditionell tv från Telia och Play+?

Vår traditionella tv-tjänst med tv-box kan tyvärr inte användas på ett mobilt bredband.
Men du kan titta på tv via Play+ via en app i din surfplatta eller mobil. Vill du se på tv via Play+ i din tv måste du ha en Apple-tv eller Google Chromecast. Observera att Play+ kommer att förbruka datamängd från ditt bredbandsabonnemang.

Hur kommer jag igång med mina nya tjänster?

När du beställt dina tjänster skickar vi ut ett paket med den vara som ingår (trådlös telefon och basenhet och/eller router), simkort och en handbok. Har du beställt extra telefoner skickas de separat. I handboken finns en detaljerad beskrivning som hjälper dig att snabbt komma igång.

Var vänder jag mig vid frågor, för att få support eller göra en felanmälan?

I handboken som du får tillsammans med din utrustning hittar du en felsökningsguide. Vi har även utförliga och lättförståliga guider för hur du själv felsöker och kommer till rätta med eventuella fel härHär kan du även felanmäla online.
Du kan också kontakta Support på tel. 020-34 12 40, vardagar kl. 08.00-21.00 och och helgdagar kl. 09.00-17.00.

Vad händer med min faktura?

Du får en slutfaktura för ditt tidigare fasta telefonabonnemang. Därefter får du månadsfakturor för det mobila abonnemanget. Telia erbjuder även möjligheter till e-faktura och autogiro.