Tillgänglighet för Telias produkter och tjänster

Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda Telias produkter och tjänster. På denna sida beskriver vi hur de uppfyller lagen (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet, nedan "Tillgänglighetslagen".

Mobilt.

Mobiltjänster gör det möjligt att ringa, skicka meddelanden och surfa. På Telia strävar vi efter att våra mobiltjänster fungerar för alla, oavsett om det gäller införskaffande eller användning och oavsett behov eller förutsättningar.

RTT – Realtidstext.

Telias mobilabonnemang har stöd för realtidstext (RTT). RTT är en teknik som gör telefonsamtal mer tillgängliga för personer som är döva eller har nedsatt hörsel eller talförmåga. Funktionen låter användaren skriva och läsa text tecken för tecken i realtid, vilket ger en upplevelse som liknar ett vanligt röstsamtal.

För att kunna använda RTT med Telias abonnemang behöver båda parter i samtalets mobiltelefoner stödja funktionen.

Bredband.

På Telia vill vi att alla ska kunna ta del av våra bredbandstjänster och få tillgång till internet, oavsett förutsättningar. Därför är det viktigt för oss att vi utvecklar våra produkter och tjänster enligt tillgänglighetsprinciperna. Det gäller allt från hur du beställer och införskaffar din uppkoppling, till hur du styr ditt hemmanätverk via applikation eller webbläsare.

Vi ser till att våra lösningar fungerar för så många som möjligt, utan att du behöver ha speciella förkunskaper. Vi testar våra produkter noggrant, både automatiskt och manuellt, för att säkerställa att de uppfyller tillgänglighetskraven mot standarden EN 301 549.

Telia Smart Control.

Telia Smart Control är en applikation för mobil eller surfplatta som förenklar installation, konfiguration och felsökning av wifi-nätverk från Telia. Applikationen innehåller instruktioner för placering och anslutning av router och hur användaren maximerar dess effekt. Användaren får översikt över anslutna enheter, kan ändra nätverksnamn och lösenord, dela gästnätverk via mobilkamera och felsöka anslutningsproblem.

Vi arbetar löpande med att åtgärda eventuella tillgänglighetsproblem och att förbättra användarupplevelsen och tillgängligheten för alla. Tillgänglighet är en viktig faktor i hur vi designar och bygger nya funktioner.

Vi strävar efter att vår applikation ska vara inkluderande och lätt att använda för personer med alla typer av funktionsvariationer. Appen ska möta riktlinjerna för tillgängligt webbinnehåll (WCAG) 2.1 nivå AA och de fyra tillgänglighetsprinciperna; uppfattningsbart, hanterbart, begripligt och robust.

Även om appen är utformad att vara användarvänlig i sitt standardläge, är vi medvetna om att många användare kan ha nytta av att justera sina enhetsinställningar för en förbättrad upplevelse. Sådana justeringar kan inkludera till exempel skärmläsare, ändring av kontrast eller textstorlek.

Om dessa funktioner skulle förbättra din upplevelse, rekommenderar vi att du besöker: Översikt över tillgänglighetsfunktioner i Android (extern webbplats) och Kom igång med hjälpmedelsfunktioner på iPhone (extern webbplats) Dessa resurser kan vägleda dig i hur du ändrar tillgänglighetsinställningarna på din enhet.

Appen testades under maj–juni 2025 mot standarden EN 301 549 av byrån June/Karlove. Appen testas även fortsatt regelbundet för tillgänglighet. Det görs både med automatiserade verktyg och genom manuell testning med hjälpmedel som skärmläsare och tangentbordsnavigering.

Tv och streaming.

Telias tv- och streamingtjänst Telia Play är en allt-i-ett-plattform, som samlar linjär-tv, on demand-innehåll och populära streamingtjänster på ett ställe. Tjänsten är tillgänglig på ett flertal olika plattformar inklusive webben (teliaplay.se), appar för mobiler och surfplattor, appar för smart-tv samt i vår tv-box. Det gör det möjligt att upptäcka och ta del av underhållning, livesport, nyhetsprogram och film via olika enheter under förutsättning att du har uppkoppling och ett tv- eller streamingpaket från Telia.

Vi arbetar löpande med att åtgärda eventuella tillgänglighetsproblem och att förbättra användarupplevelsen och tillgängligheten för alla. Tillgänglighet är en viktig faktor i hur vi designar och bygger nya funktioner.

Telia Play.

Vi strävar efter att Telia Play på webben och i appar ska uppfylla de internationella riktlinjerna för tillgängligt webb- och appinnehåll, WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) 2.1 nivå AA, och de fyra tillgänglighetsprinciperna:

Uppfattningsbar: Till exempel att webbplats och appar på tillämpliga ställen använder textalternativ för att beskriva bilder och andra grafiska element. Filmer och program är försedda med undertexter och, om möjligt, alternativa tolkningssätt. Den grafiska designen uppfyller kraven på god kontrast och läsbarhet.

Hanterbar: Användare kan navigera i tjänsten och hantera olika funktioner via olika alternativ, som till exempel röststyrning eller fysiskt tangentbord.

Begriplig: Navigering, rubriker, informerande texter och felmeddelanden är tydligt och enkelt formulerade, och hjälper användaren att hitta rätt i tjänsten, använda tjänstens olika funktioner eller fylla i formulär.

Robust: Tjänsten går att använda via olika program och hjälpmedel, till exempel skärmläsare.

Vi testar regelbundet vår tjänst för tillgänglighet och utgår från standarden EN 301 549. Testningen sker både med automatiserade verktyg och manuell testning med hjälpmedel såsom skärmläsare och tangentbordsnavigering. Vi har både gjort en självskattning i form av intern testning och anlitat experter från Axess Lab och Eficode för att genomföra oberoende granskningar av teliaplay.se och de olika apparna.

Hårdvaruleverantörer.

För att möta de krav som finns i Tillgänglighetslagen, kravställer vi löpande mot våra leverantörer.

När vi upphandlar ny utrustning ställer vi tydliga krav: den ska vara tillgänglig för alla. Tillsammans med våra leverantörer ser vi till att tillgänglighet inte bara handlar om teknik – det handlar om att alla ska kunna vara med.

Kundtjänst.

Vi jobbar aktivt med att vår kundtjänst ska vara så tillgänglig som möjligt och erbjuder flera kontaktvägar bland annat via telefon, förmedlingstjänst och e-post. Vi arbetar också kontinuerligt med utbildning av våra medarbetare om vilka möjligheter för tillgänglighet som vi erbjuder men också för att alla kunder ska få ett så bra bemötande som möjligt, anpassat till sina förutsättningar.

Har du synpunkter på vår tillgänglighet?

Det kan hända att vissa delar av våra produkter och tjänster inte fungerar optimalt för alla användare. Om du hittar något som gör det svårt för dig att använda dem vill vi gärna att du hör av dig till oss så att vi kan åtgärda problemet. Du kan ringa oss på 90 200 (öppet vardagar 08.00–19.00 och lördagar 09.00–17.00) eller kontakta oss via mejl. Beskriv gärna ditt ärende, vilken funktion det gäller, vad som inte fungerar eller saknas samt om du använder något hjälpmedel.

Denna tillgänglighetsredogörelse uppdaterades senast 3 juli 2025.

Mer om tillgänglighet

Telia.se

Läs mer om tillgänglighet för vår sajt och appen Mitt Telia.

Telia.se

Telias produkter och tjänster

Läs mer om tillgänglighet för Telias produkter och tjänster.

Telias produkter och tjänster

Telia Finance

Läs mer om tillgänglighet hos Telia Finance.

Telia Finance