Tillgänglighet för Telia.se och Mitt Telia

Denna tillgänglighetsredogörelse gäller webbplatsen telia.se, inklusive mobilappen Mitt Telia, som Telia Sverige AB står bakom. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda dem. På denna sida beskriver vi hur telia.se uppfyller lagen (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet.

Vad är telia.se och Mitt Telia?

På telia.se på webben och i appen Mitt Telia kan du läsa om och köpa Telias tjänster och produkter, hantera dina abonnemang och fakturor, och använda felsökningsfunktioner för att lösa problem med våra mobil,- bredbands- och tv-tjänster. Webbplatsen och appen är båda designade och byggda för att kunna användas med olika webbläsare och på olika enheter (mobiler, surfplattor och datorer). De stödjer också tillgänglighetshjälpmedel som skärmläsare och tangentbordsnavigering.

Hur vi arbetar med förbättringar.

Vi arbetar löpande med att åtgärda eventuella tillgänglighetsproblem och att förbättra användarupplevelsen och tillgängligheten för alla. Tillgänglighet är en viktig del av hur vi designar och bygger nya funktioner.

Om du behöver hjälp med något.

Om du av någon anledning inte kan utföra ditt ärende, till exempel ta del av information, genomföra ett köp eller utföra ett supportärende hos oss är du välkommen att ringa vår kundtjänst på 90 200. De har öppet vardagar 08.00–19.00 och lördagar 09.00–17.00. Du kan också kontakta oss via mejl.

Hur tillgänglig är telia.se och appen Mitt Telia?

Vi strävar efter att telia.se och appen Mitt Telia ska möta riktlinjerna för tillgängligt webbinnehåll (WCAG) 2.1 nivå AA och de fyra tillgänglighetsprinciperna:

Uppfattningsbar: Vi har sett över den grafiska designen för att uppfylla kraven på god konstrast och läsbarhet, och har också gått igenom innehållet för att se till att det finns textalternativ som beskriver bilder.

Hanterbar: Det går att navigera via olika alternativa metoder som till exempel röststyrning eller tangentbord.

Begriplig: Vi kontrollerar kontinuerligt att navigering, rubriker, informerande texter och felmeddelanden är tydligt formulerade, så att du kan hitta rätt, använda funktioner för köp eller support, och fylla i formulär på ett enkelt sätt.

Robust: Vi designar och bygger telia.se och appen Mitt Telia för att stödja användning av många olika program och tillgänglighetshjälpmedel, som till exempel skärmläsare.

Tredjepartslösningar.

Det finns innehåll på telia.se och i appen som levereras av tredjepartsaktörer, till exempel funktionen för samtycke till cookies och chattfunktionen. Vi arbetar aktivt med leverantörerna av dessa funktioner för att förbättra tillgängligheten i deras tjänster.

Hur vi har testat telia.se och Mitt Telia.

Vi testar regelbundet sajten och appen för tillgänglighet och utgår från standarden EN 301 549. Testningen sker både med automatiserade verktyg och manuell testning med hjälpmedel såsom skärmläsare och tangentbordsnavigering. Vi har både gjort en självskattning i form av intern testning och anlitat experter från Axess Lab för att genomföra oberoende granskningar.

Har du synpunkter på vår tillgänglighet?

Det kan hända att vissa delar av våra digitala tjänster inte fungerar optimalt för alla användare. Om du hittar något i vår app eller på vår sajt som gör det svårt för dig att använda den vill vi gärna att du hör av dig till oss så att vi kan åtgärda problemet. Du kan ringa oss på 90 200(öppet vardagar 08.00–19.00 och lördagar 09.00–17.00) eller kontakta oss via mejl. Beskriv gärna ditt ärende, vilken funktion det gäller, vad som inte fungerar eller saknas samt om du använder något hjälpmedel.

Denna tillgänglighetsredogörelse uppdaterades senast 27 juni 2025.

Mer om tillgänglighet

Telia.se

Läs mer om tillgänglighet för vår sajt och appen Mitt Telia.

Telia.se

Telias produkter och tjänster

Läs mer om tillgänglighet för Telias produkter och tjänster.

Telias produkter och tjänster

Telia Finance

Läs mer om tillgänglighet hos Telia Finance.

Telia Finance