Tillgänglighetsredogörelse för Telia Play

Denna tillgänglighetsredogörelse gäller tjänsten Telia Play som Telia Company står bakom. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. På denna sida beskriver vi hur Telia Play uppfyller lagen (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet.

Vad är Telia Play?

Telia Play är Telias allt-i-ett-plattform för tv och streaming, som samlar linjär-tv, on demand-innehåll och populära streamingtjänster på ett ställe. Tjänsten är tillgänglig på ett flertal olika plattformar inklusive webben (teliaplay.se), appar för mobiler och surfplattor, appar för smart-tv och Apple TV samt i vår tv-box. Det gör det möjligt att upptäcka och njuta av underhållning, livesport, nyhetsprogram och film via olika enheter under förutsättning att du har uppkoppling och ett tv- eller streamingpaket från Telia.

Hur vi arbetar med förbättringar.

Vi arbetar löpande för att åtgärda kända tillgänglighetsproblem och att förbättra upplevelsen och tillgängligheten för alla. Tillgänglighet är en viktig del av hur vi designar och bygger nya funktioner.

Har du synpunkter på tillgängligheten i Telia Play?

Om du hittar något i våra appar eller på våra sajter som gör det svårt för dig att använda vår tjänst vill vi gärna att du hör av dig till oss så att vi kan åtgärda problemet. Du kommer att hitta en kontaktingång för just detta ändamål här från den 28 juni 2025.

Hur tillgänglig är vår tjänst?

Vi strävar efter att Telia Play på webben och i appar ska uppfylla riktlinjerna för tillgängligt webbinnehåll (WCAG) 2.2 nivå AA och de fyra tillgänglighetsprinciperna:

Uppfattningsbar: Till exempel att webbplats och appar använder på tillämpliga ställen textalternativ för att beskriva bilder och andra grafiska element. Filmer och program är försedda med undertexter och, om möjligt, alternativa tolkningssätt. Den grafiska designen uppfyller kraven på god kontrast och läsbarhet.

Hanterbar: Användare kan navigera i tjänsten och hantera olika funktioner via olika alternativ, som till exempel röststyrning eller fysiskt tangentbord.

Begriplig: Navigering, rubriker, informerande texter och felmeddelanden är tydligt och enkelt formulerade, och hjälper användaren att hitta rätt i tjänsten, använda tjänstens olika funktioner eller fylla i formulär.

Robust: Tjänsten går att använda via olika program och hjälpmedel, till exempel skärmläsare.

Hur vi har testat tjänsten.

Vi testar regelbundet våra appar för tillgänglighet med hjälp av både automatiserade verktyg och manuell testning med hjälpmedel såsom skärmläsare och tangentbordsnavigering. Vi har både gjort en självskattning i form av intern testning och anlitat experter från Axess Lab och Eficode för att genomföra oberoende granskningar av teliaplay.se och de olika apparna.

Denna tillgänglighetsredogörelse uppdaterades senast 10 juni 2025.

Mer om tillgänglighet

Telia Play

För streaming-tjänsten Telia Play, läs mer om tillgänglighet på deras hemsida.

Telia Play