Sammanställning
Granska uppgifterna nedan, slutför sedan ordern genom att klicka på knappen Slutför.
Frånträdande kund och kontaktuppgifter |
---|
Förnamn: |
Efternamn: |
Personnummer: |
Företräder dödsbo: |
Abonnemangsadress |
Gatuadress: |
Postnummer: |
Ort: |
Kontaktnummer: |
E-postadress: |
Tillträdande kund och kontaktuppgifter |
---|
Förnamn: |
Efternamn: |
Personnummer: |
Faktureringsadress |
Gatuadress: |
Postnummer: |
Ort: |
Kontaktnummer: |
E-postadress: |
OBS! Om du som tillträdande kund saknar svenskt personnummer, glöm inte att ta med legitimation till din Telia-butik. |
Frånträdande kund och kontaktuppgifter |
---|
Företagsnamn: |
Organisationsnummer: |
Kontaktperson |
Förnamn: |
Efternamn: |
E-postadress: |
Mobil/kontaktnummer: |
Företräder dödsbo: |
Abonnemangsadress |
Gatuadress: |
Postnummer: |
Ort: |
Tillträdande kund och kontaktuppgifter |
---|
Företagsnamn: |
Organisations/personnummer: |
Enskild firma: |
Kontaktperson |
Förnamn: |
Efternamn: |
E-postadress: |
Mobil/kontaktnummer: |
Faktureringsadress |
Företagsnamn: |
C/o: |
Gatuadress: |
Postnummer: |
Ort: |
Land: |
Önskar e-postfaktura: |
Frånträdande kund och kontaktuppgifter |
---|
Förnamn: |
Efternamn: |
Personnummer: |
Företräder dödsbo: |
E-postadress: |
Mobil/kontaktnummer: |
Abonnemangsadress |
Gatuadress: |
Postnummer: |
Ort: |
Tillträdande kund och kontaktuppgifter |
---|
Företagsnamn: |
Organisations/personnummer: |
Kontaktperson |
Förnamn: |
Efternamn: |
E-postadress: |
Mobil/kontaktnummer: |
Faktureringsadress |
Företagsnamn: |
C/o: |
Box: |
Gatuadress: |
Postnummer: |
Ort: |
Land: |
Önskar e-postfaktura: |
Frånträdande kund och kontaktuppgifter |
---|
Företagsnamn: |
Organisationsnummer: |
Kontaktperson |
Förnamn: |
Efternamn: |
E-postadress: |
Mobil/kontaktnummer: |
Företräder dödsbo: |
Abonnemangsadress |
Gatuadress: |
Postnummer: |
Ort: |
Tillträdande kund och kontaktuppgifter |
---|
Förnamn: |
Efternamn: |
Personnummer: |
OBS! Har du inte något svenskt personnummer, behöver både du som överlåter abonnemanget och den person som övertar det gå till en Telia-butik. Den sistnämnda legitimerar sig samt har med någon av följande handlingar: svenskt anställningsintyg/studieintyg, kopia av köpekontrakt eller lagfart/bostadsrättsbevis.. |
Mobil/kontaktnummer: |
E-postadress: |
Faktureringsadress |
C/o: |
Gatuadress: |
Postnummer: |
Ort: |
Önskat överlåtelsedatum |
---|
Datum: |
Observera att detta är endast ett önskat datum. Överlåtelsen gäller tidigast från den dag Telia godkänt överlåtelsen. |
Tjänst/Tjänster som ska överlåtas |
---|
Övriga upplysningar |
---|
Kontaktpreferenser |
---|
Slutför beställningen genom att klicka på Slutför. En pdf-fil genereras då som ni skriver ut och undertecknar samt skickar till Telia på adress: Telia, c/o Coor, A 269, 971 74 LULEÅ
Överlåtelse för privat- och företagskunder
Via menyvalen nedan anger du vilken typ av överlåtelse du vill göra, till en annan person eller ett företag. Därefter väljer du överlåtelsetjänst, dvs vilken typ av abonnemang du vill överlåta. Den tillträdande kunden faktureras för kostnaden.
Fast telefoni, Bredband, Tv och Datakommunikationstjänster
När du fyllt i formuläret skapas en förifylld blankett som ni båda skriver under och skickar in till oss. Har du en förvaltare måste vi ha förvaltarintyg innan överlåtelsen kan genomföras. Förvaltarintyg skickas in och beslutas av Tingsrätten. När förvaltare blivit godkänd skickas kopia av beslut till Telia. Först därefter ska överlåtelseblankett skickas in, med förvaltarens underskrift.
Bra att veta:
- Du kan bara överlåta abonnemang till någon på samma adress (gäller ej mobilabonnemang).
- Vid överlåtelse av ditt mobilabonnemang kan vissa tjänster upphöra eller sluta fungera. Exempel på dessa är: Telia Försäkring, Mitt Kontorsnummer.
- Avgiften för överlåtelsen (mobilt abonnemang 250 SEK, fast telefoni 500SEK) debiteras tillträdande kund vid första fakturatillfället. I vissa fall, till exempel dödsbo, överlåtelser av kontantkort och överlåtelse från enskild firma till samma personnummer debiteras ingen överlåtelseavgift.
- Abonnemang av typen Telia Kontor kan inte överlåtas via nedanstående formulär. Vänligen kontakta kundtjänst på telefon 90 400 för mer information.
- Överlåtelse av telefoniabonnemang som gäller ett dödsbo är kostnadsfri.
- Vissa tjänster kan inte byta ägare. Mer information om det ser du under respektive val av tjänst nedan.
- Sidan fungerar bäst i en modern webbläsare. Uppdatera till en nyare version eller prova en annan om du upplever problem.
- I formuläret nedan kommer du att stöta på i-symboler. Här finns specifik information om den tjänst du just då gör val för. Läs gärna igenom dessa upplysningar innan du går vidare till nästa steg.
- Det ifyllda formuläret måste skrivas ut. Har du inte tillgång till en skrivare kan du besöka någon av Telias butiker eller kontakta vår kundtjänst på telefon 90400 för företag och 90200 för privatpersoner, som hjälper dig.
- Formuläret skickas per post. Postadress står angiven på överlåtelseavtalet.
- Du kan även spara formuläret som pdf-fil och skriva ut vid annat tillfälle.
- Telia har ingen specialhantering för skyddade personuppgifter, därför rekommenderar vi att du som har skyddade personuppgifter inte lämnar ut dina adressuppgifter till oss. Du kan skaffa något av Telias kontantkort istället för att ha ett abonnemang, utan att registrera dina personuppgifter. Väljer du att ändå överta ett abonnemang till en fast adress, kommer dina uppgifter att finnas i våra system men faktura och annan kommunikation att skickas till Skatteverkets förmedlingsuppdrag.
Jag som är kund vill
Bra att veta:
- Alla tjänster som är paketerade i kombination, överlåts till tillträdande kund även om enbart ett abonnemang är angivet på blankett. E-postadresser som inte ska överlåtas kommer att avslutas, om du inte vill förlora innehållet ber vi dig spara och flytta allt innehåll.
- Det kan i vissa fall tillkomma en överlåtelseavgift. Tillträdande kunden är då betalningsskyldig. Se prislista.
- Om ni inte önskar överlåta avbetalning på hårdvara kontakta oss på 90200 för att få en slutfaktura. Först när fakturan är betald kommer överlåtelsen att genomföras.
- Kreditprövning kommer att göras på tillträdande kund.
Tjänster som inte kan föras över till annan person:
- Tilläggstjänster som play+, Spotify, F-secure safe och readly kommer att avslutas. Spotify kommer att nedgraderas till Spotify Free.
- Tillträdande kund kan beställa tilläggstjänster när överlåtelsen är genomförd. För beställning kontakta 90200.
Nedan listas de tjänster du kan överlåta till en privatperson
Fast telefoni
Vad händer med min E-post?
E-post kan bara överlåtas om den frånträdande kunden är ett dödsbo.
I övriga fall kommer e-posten att stängas ner i samband med överlåtelsen. Om du inte vill förlora innehållet ber vi dig spara och flytta innehållet snarast.
F-Secure Safe
F-Secure Safe avslutas vid överlåtelse, om tillträdande kund önskar säkerhetstjänst kan beställning läggas via Mitt Telia, i en av våra butiker eller på 90200.
Bredband
Tv
Om tv levereras via fiber som enda tjänst i fastigheten kan den överlåtas, om fler tjänster finns på adressen ingår tv:n i kombination och överlåtelse av enbart tv genomförs inte.
Tv
Bra att veta:
- Överlåtelse av tjänster kan endast ske mellan företag.
- Om bindningstid finns kvar på tjänsten överlåts även denna till den nya abonnemangsägaren.
- Har du finansavtal måste detta först överlåtas hos Telia Finans. Kontakta din personliga säljare eller kontakta oss på 90400.
- Serviceavtal överlåts inte, med undantag för avtal som ingår i överlåtet Finansavtal.
- Avgift för överlåtelse kan förekomma. Se prislista. Fakturan belastar tillträdande kund.
- Alla tjänster som är paketerade i kombination, överlåts till tillträdande kund även om enbart ett abonnemang är angivet på blankett.
Detta abonnemang vill jag överlåta till ett annat företag
Om du vill överlåta flera abonnemang väljer du ett i taget genom att fylla i abonnemangsnummer och eventuella tillval som den nya ägaren önskar knyta till just det abonnemanget.
Om du har flera abonnemang av samma typ av tjänst klickar du "Lägg till" för att fylla i uppgifter för nästa abonnemang som du vill överlåta. Om du även vill överlåta abonnemang på annan tjänst, går du upp till "Välj tjänst" igen.
En tjänst har lagts till nedan
Viktig information om överlåtelse av Fast Telefoni
Om du inte hittar ett önskat alternativ för din tjänst, kontakta din personliga säljare eller ring 90400.
Följande abonnemang kan inte överlåtas:
- Telia ISDN Duo
- Telia SIP-anslutning 1. Kontakta din återförsäljare för ersättningserbjudande
- Telia Föreningsabonnemang. Abonnemanget görs om till ett företagsabonnemang vid överlåtelse.
- Telia Meddelandebox
Ovan är endast exempel på tjänster som inte kan överlåtas.
Tillvalstjänster
Tillvalstjänsterna Telia kod, Telelås och Räckviddsbegränsning kommer att avslutas i samband med överlåtelsen. Tillträdande kund kan kontakta oss på 90400 för att beställa tillval eller kryssa i rutan om du önskar bli uppringd. Telesvar och nummerpresentation överlåts med telefonin.
Om frånträdande kund har förval hos annan operatör avslutas tjänsten i samband med överlåtelsen.
Fast telefoni
Ange vilket abonnemang som ska överlåtas. Nedan kan du även kryssa i om du vill bli kontaktad för att beställa eller ändra prisplan och eventuella tillval.
Betaltjänst Telia 900
Om du vill överlåta Betaltjänst Telia 900, kontakta vår kundtjänst på 020-900944 eller via e-post på telia900-kundtjanst@teliacompany.com
Nummertjänster
Du kan överlåta nummertjänster som 020- och 077-nummer. Eventuella tilläggstjänster som finns på abonnemanget följer med i överlåtelsen.
Direktval
Direktval kan överlåtas med befintlig växelanslutning eller överföras till befintlig anslutning på tillträdande kund. Endast hel serie kan överlåtas.
Viktig information vid överlåtelse av Bredband
Om du har ett telefonabonnemang kopplat till Telia Bredband flyttas även telefonabonnemanget över till det andra företaget i samband med överlåtelsen.
- För Telia Bredband Plus samt Telia Bredband Pro (Telia ProLane) måste du ha Telia som operatör för aktuellt telefonabonnemang (förval).
- Har du tilläggstjänsten Smart Företag överlåts den tillsammans med ditt bredbandsabonnemang.
Vad händer med min e-post?
Om du väljer att överlåta din e-post, följer såväl e-postadresser som e-postlådor (inkl. sparad e-post) med. De adresser som inte ska övertas måste tas bort innan överlåtelsen sker.
Om du väljer att inte överlåta din e-postlåda kommer dina e-postadresser att avslutas automatiskt, annars följer de med vid överlåtelsen. Har du e-post som du behöver spara gör du det omgående. När överlåtelsen är genomförd finns inte e-postadresserna och dess innehåll kvar.
Tillträdande kund kan välja egna e-postadresser genom att kontakta 90 400 (gäller endast Enterprise).
Domännamn
Se separat blankett.
Bredband och Datakommunikation
Jag önskar överlåta publika/globala IP-adresser tillsammans med abonnemanget/förbindelsen.* OBS! Gäller ej Abonnemang med INT nummer (Bredband Start), Exempelvis INT-1234567
Office 365
Office 365 kan i vissa fall överlåtas. För detta krävs en förutsättningskontroll som vi gör tillsammans med dig. Kontakta vår support för molntjänster på 0771-32 99 99 så hjälper vi dig.
Öppettider: 08.00 -16.30.
Obs! Du kommer att debiteras för en eventuell överlåtelse enligt Konsultationstaxa: 880 kr/tim.
Domäner
Vill du överlåta en domän, måste du göra det på en separat blankett.
Följande tjänster kan inte överlåtas: Telia Telemöte, Telia Webbmöte, Telia Reflex samt säkerhetstjänster som Teliia Säkerhetspaket Företag (tidigare Desktop Secutity). För information om övriga tjänster, kontakta vår kundtjänst på 90 400.
Övriga tjänster
Ange vilken tjänst du vill överlåta och vilket abonnemangsnummer tjänsten har. Du hittar numret på fakturan.
Viktig information
Telias erbjudanden för privatpersoner kan inte överlåtas till en företagskund utan att erbjudandet förändras. Våra abonnemang och tjänster skiljer sig åt mellan de olika kundgrupperna.
I samband med bytet upphör befintligt erbjudande att gälla och ev. kvarvarande bindningstid annulleras. Företagskunden som övertar abonnemanget får då ett nytt erbjudande som närmast motsvarar det befintliga privatavtalet. Abonnemangen kommer att ligga kvar på befintlig adress efter överlåtelse.
Om frånträdande kund har avbetalningar/förhöjd månadsavgift, måste kund kontakta 90200 för att begära slutfaktura. När fakturan är betald kan överlåtelsen genomföras.
Telia Digital-tv erbjuds inte till företag dvs byte till företagskund och kommer annuleras innan överlåtelsen genomförs.
Tilläggstjänster kan inte överlåtas till företagsabonnemang. Spotify Premium nedgraderas till Spotify Free, Play +, Readly och F-Secure Safe annulleras.
Vid överlåtelse från privatabonnemang till företagsabonnemang kan en avgift förekomma. Se prislista.
E-postadresser kan inte överlåtas från privat- till företagsabonnemang och kommer annulleras innan överlåtelsen. All sparad information försvinner.
Nedan listas de tjänster du kan byta
Ange vilken eller vilka abonnemang eller tjänster du vill överlåta till annan ägare.
Du väljer en tjänst i taget, och fyller i information om vilket abonnemang det är och fyller i eventuella alternativ.
När du är klar med en tjänst, kan du välja och lägga till fler tjänster som du vill överlåta.
Information om byte av fast telefoni från privatkund till företagskund
Vid ett byte av fast telefoni från en privatperson till ett företag tecknas ett nytt avtal med Telia där priser och villkor skiljer sig från det ursprungliga avtalet.
Befintligt prisavtal och tilläggstjänster (Telia Kod, Röstbrevlåda, Nummerpresentation, Telesvar, Telia Spärr, Förval) kommer att annulleras i samband med överlåtelsen.
Du som tillträdande kund kan beställa ytterligare eller förändra befintliga tjänster när överlåtelsen är genomförd. Längre ner i formuläret kan du välja mellan att bli uppringd av oss, besöka en av våra butiker eller kontakta oss på 90400.
Vid överlåtelse från privatabonnemang till företagsabonnemang kan en avgift förekomma. Se prislista.
Fast Telefoni
Vid byte av telefoniabonnemang följer telefonnumret med i bytet.
Byte av bredband för privatperson till bredband för företagskund
Vid byte av bredbandsabonnemang kommer det att bytas till ett bredbandsabonnemang för företagskunder. Bredbandshastigheterna skiljer sig mellan privatabonnemang och företagsabonnemang, hastigheten kommer att förändras till den som mest motsvarar det befintliga abonnemanget. Privata tilläggstjänster som e-post och F-Secure Safe kan inte bytas.
Bra att veta
- E-postadresser kommer att avslutas i samband med överlåtelsen. Om du inte vill förlora innehållet ber vi dig spara och flytta all innehåll. Efter överlåtelsen kan du beställa nya e-postadresser genom att ringa oss på 90400 eller klicka här.
- Har du Telia Smart (trådlös router) behöver routern returneras till oss. Det gör du med hjälp av det returpaket du får med posten från Telia. Företaget som övertar abonnemanget kan beställa motsvarande (Smart Företag), om så önskas.
- F-secure safe kommer att avslutas i samband med överlåtelsen. Önskar tillträdande en motsvarande tjänst kan detta beställas genom att ringa oss på 90400.
Bredband
Viktig information
Telias företagserbjudanden kan inte överlåtas som de är till en privatperson. Vid en överlåtelse sker därför samtidigt ett byte av erbjudande. Finns bindningstid kvar på det ursprungliga erbjudandet annulleras den.
Abonnemangen kommer att ligga kvar på befintlig adress efter överlåtelse.
Växelanslutningar och vissa datatjänster (FNT, TIC) kan inte överlåtas som privatabonnemang.
Paketering, Telia Kontor (OFF) eller Telia Smart (TSF), kommer att annulleras innan överlåtelsen genomförs.
Nedan listas de tjänster du kan byta
Fast Telefoni
Bredband
Tilläggstjänster som e-post och Desktop Security kan inte överlåtas.
Bra att veta:
- E-postadresser kommer att avslutas i samband med överlåtelsen. Om du inte vill förlora innehållet ber vi dig spara och flytta allt innehåll. Efter överlåtelsen kan tillträdande kund beställa nya e-postadresser genom att ringa oss på 90200 eller gå in på telia.se/mitt-telia.
- Har du Telia Smart (trådlös router) behöver routern returneras till oss. Det gör du med hjälp av det returpaket du får med posten från Telia. Tillträdande kund kommer att få en ny router på posten.
- Om Telia Säkerhetspaket Företag finns på abonnemanget kommer tjänsten att avslutas. Tillträdande kund kan beställa motsvarande tjänst, F-secure safe, efter genomförd överlåtelse.