Fast telefoni

Här hittar du enkla guider för fast telefoni, information kring faktura, betalning, hjälp med felsökning och svar på vanliga frågor. Välkommen till Telias support för fast telefoni.

Välj en kategori nedan

Vi fortsätter arbetet med att modernisera och bygga ut näten för att kunna leverera nya och avancerade digitala tjänster till våra kunder. Samtidigt går vi över till modernare lösningar och framtidssäker teknik, främst via fiber eller mobilnäten.

Delar av det gamla kopparnätet lever inte längre upp till dagens behov av driftsäkerhet och kapacitet för moderna tjänster.

De kunder som berörs av nedstängningen kommer att erbjudas nya tjänster.

Ja, vi erbjuder hemnummer i mobilen. Tjänsten heter "Mitt hemnummer" och kostar 59 kr/mån. Du beställer tjänsten genom att kontakta oss.

Är du i behov av ett hemnummer så finns Hemtelefoni via mobilnätet att beställa.

Vi erbjuder inte längre någon hemtelefoni via koppar- eller fibernäten.

Ja, du kan flytta ditt fasta nummer till oss. För att flytta ditt fasta nummer till oss skriver du ut och fyller i en fullmakt för nummerflytt och skickar den till oss.

Själva nummerflytten tar ungefär fem arbetsdagar att genomföra från det att vi mottagit och hanterat blanketten.

Ja, du kan ta med ditt fasta nummer när du flyttar. Om du vill behålla oss om operatör räcker det med att fylla i en flyttanmälan så fixar vi resten.

Om du byter operatör är det viktigt att först stämma av med dem huruvida de har möjlighet att ta över ditt fasta telefonnummer eller inte.