DIN SÄKERHET PÅ NÄTET – BLUFFMEJL OCH FALSKA SMS

Telia arbetar ständigt med att förbättra produkter och tjänster. Dina synpunkter är en viktig del i det arbetet och därför är det viktigt att du känner dig trygg i kommunikationen med oss. 

Dessvärre förekommer det många försök att lura våra, och andra företags kunder, att lämna ifrån sig personlig och känslig information. På engelska kallas detta fenomen för phishing och på svenska översätts det till nätfiske. Vi kallar det kort och gott för ”bluffmejl”. 

Bluffmejl

Vi begär aldrig uppgifter via mejl eller sms

Via e-post och sms försöker bedragare lura kunder att det är ett företag eller en myndighet som är avsändare, detta med avsikt att kunder ska lämna ifrån sig olika typer av uppgifter. De vanligaste utskicken handlar om en påstådd dubbelbetalning av en faktura och om en återbetalning. Det kan även vara information om att ditt konto är låst p.g.a. att du inte fyllt i ett säkerhetsformulär hos Telia. 

Sms-utskicken kan t ex innehålla information om att en ovanlig aktivitet har skett på ditt konto och att du ska följa en länk för att kontrollera att inget konstigt har hänt.  

Tänk på att Telia och Telias samarbetspartners aldrig begär att våra kunder ska lämna ifrån sig sina uppgifter via e-post eller sms. Det är viktigt att inte låta sig luras, utskicken kan se förhållandevis professionella ut, i vårt fall med Telias logotyp och Telia-liknande e-postadresser som avsändare.

Saker som kännetecknar bluffmejl

  • Språkmässiga felaktigheter så som felstavningar, konstiga formuleringar samt dålig meningsuppbyggnad, engelska stavningar kan också förekomma.
     
  • Känsliga uppgifter efterfrågas – kontouppgifter till t ex e-postadresser, kontokortsnummer.
     
  • I vissa fall används någon form av gammal Telia-logotyp.
     
  • Avsändaradressen finns inte med på listan över godkända adresser som vi anger på denna sida (se information längre ner).

Så kan du skydda dig

Frågor och svar

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Klar

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Klar

Tack för ditt bidrag!

close information navigation-arrow-down navigation-arrow-right panic playbutton