Så säkrar Telia ett bättre mobilnät

Telias mobilnät är centralt för det uppkopplade livet, både hemma och på jobbet. Det är också en del av det svenska totalförsvaret. För att det alltid ska fungera genomför vi kontinuerligt små, stora och helt nödvändiga förbättringsarbeten.

Person klättrar i mobilmast

Ett stabilt mobilnät är en förutsättning för att du ska kunna ta del av ett modernt samhälle som fungerar i alla lägen. Därför uppgraderar, underhåller och testar vi kontinuerligt vårt nät. Allt i syfte att säkra ett stabilt, robust och redundant mobilnät för alla som lever och verkar i Sverige. Och för att samtidigt se till att Sveriges bästa nät (enligt umlaut 2023) fortsätter att leva upp till kraven från Sveriges bästa kunder (enligt oss själva).

Kvinna som går på en brygga med en surfplatta i ena handen och en solstol i andra.

Bättre nät genom modernisering

Vi lägger mycket kraft på att modernisera och bygga ut nätet. Bland annat byter vi ut gammal utrustning mot ny och mer energieffektiv, vi släcker ner de äldsta delarna av nätet (3G och 2G) för att ge plats åt modernare teknik med högre kapacitet, och vi fortsätter att bygga ut 5G till ännu fler platser runt om hela landet. Idag når vi 9 av 10 svenskar med 5G från Telia.

Man med mobil väntar på bussen.

Bättre nät med underhåll och tester

Genom att löpande underhålla, uppgradera och testa vårt nät minskar vi risken för oväntade avbrott och ökar driftsäkerheten. Det är helt nödvändigt för att se till att vårt nät står pall för alla utmaningar, från höststormar till tänkbara angrepp.

Mörkhårig kvinna med arbetar på cafe med mobil och laptop.

Vi håller dig informerad

Dessa arbeten pågår ständigt och för det allra mesta märker du ingenting alls. Ibland innebär arbetet att vi behöver stänga av, starta om eller helt byta ut utrustning. Då kan korta störningar eller avbrott givetvis förekomma, men de är i allmänhet mycket små. Vi informerar dig om pågående underhållsarbeten och störningar på olika sätt. Du hittar information på vår driftkarta på telia.se, och vid behov även i andra kanaler som till exempel vårt talsvar, våra sociala medier och direkt till dig via sms.

Frågor och svar om vårt nätarbete