Stulen mobil? Spärra simkort och mobil

1. Spärra simkortet via Mitt Telia

Logga in på Mitt Telia, klicka på det mobilnummer det gäller.
Klicka på Lås upp - spärra - beställ simkort.
Välj Spärra simkort. Spärrningen sker omedelbart. Du får sedan ett val om du också vill beställa ett nytt simkort. Simkortet är ett så kallat trippelkort och kan anpassas till alla mobiltelefoner. 

Har du förlorat din mobil och därmed inte har tillgång till ditt mobila BankID? Du kan skapa ett konto på Mitt Telia genom att välja aktivering via sms eller brev.

Observera: aktivering via sms kan endast ske med ett privat mobilabonnemang från Telia som är registrerat på det personnummer Mitt Telia-kontot syftar att aktiveras på. Aktiveringskoden som skickas ut via sms är giltig i tio minuter och därefter kan koden inte användas.

Vid aktivering via brev går aktiveringskoden ut till den folkbokföringsadress som personen i fråga står skriven på.

Bilden nedan illustrerar hur det ser ut på Mitt Telia efter att du har klickat på det berörda numret.

2. Spärra simkortet via automatisk kundtjänst

Du kan även spärra ditt simkort genom att ringa till vår automatiska kundtjänst. När du ringer dit möts du av ett "menyträd" som efterfrågar vad du vill göra. Den automatiska kundtjänsten är öppen dygnet runt.

Från Telia mobilabonnemang: 455
Från Telia kontantkort: 454
Från en fast eller annan telefon: 020-411 000
Från utlandet: +46 771 411000

3. Spärra mobilen

Gör först en polisanmälan och kontakta oss sedan via telefon eller e-post för att stöldspärra mobilen (hårdvaran). Mobilen går då inte att ringa eller surfa med. Ha ditt diarienummer och den förlorade mobilens IMEI-nummer till hands. 

Har du Telia försäkring?

Har du Telia försäkring och vill anmäla ett försäkringsärende, klicka här.

Låsa upp mobil/simkort

Har du glömt din pin-kod eller angett fel för många gånger? Du hittar puk-koden på Mitt Telia. Klicka på ditt abonnemang och välj Visa koder. Se bild ovan.

Gäller det simkortet kan du låsa upp simkortet på Mitt Telia, välj det mobilnummer det gäller och klicka på Lås upp - spärra - beställ simkort.

Har du beställt ett nytt simkort, kan du dock inte låsa upp ditt gamla simkort.

Beställ ett nytt simkort

Om du behöver ett nytt simkort klickar du här.

Spara eller dela den här guiden

Ange din e-post så mejlar vi en länk till den här guiden.

{{shareGuideController.model.emailStatusMessage}}

Ange ditt mobilnummer så skickar vi en länk till den här guiden.

{{shareGuideController.model.smsStatusMessage}}

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Klar

Tack för ditt bidrag!

SÖK SUPPORT