Service och reparation av din mobil eller surfplatta

När du reparerar istället för att köpa nytt ökar du livslängden på din mobil eller surfplatta. Telia arbetar endast med auktoriserade serviceställen vilket betyder att din garanti fortfarande gäller efter reparationen.

 

Har du problem med din enhet kan du få hjälp på flera sätt. 

1. Felsök själv med appen "Telia Min Mobil" du laddar ner den på Appstore eller Google Play, så kan du undersöka status på t.ex. mjukvara eller batteri.

2. Få hjälp i din Teliabutik för enklare felsökning.

3. För våra kunder i Stockholm, Göteborg, Örebro och Sundsvall erbjuder vi service över disk via vår auktoriserade servicepartner LanMaster dit alla Telias kunder kan gå för gratis 4h service och konsultation. LanMaster hanterar samtliga Apple produkter och alla nyare Samsung produkter (S8 och framåt).

4. Skicka in din enhet för reparation. Här kan du beställa reparation av din mobil, surfplatta eller tillbehör oavsett om du har garanti kvar eller inte.

 

Så här beställer du en reparation

Viktigt! Tänk på att vid en reparation kan enheten behöva fabriksåterställas eller bytas ut. Se till att säkerhetskopiera allt du vill spara. Se mer nedan. 

1. Välj någon av knapparna nedan för att starta ditt ärende. Fyll i dina uppgifter i reparationsformuläret och bekräfta din anmälan.Du behöver ladda upp en kopia av ditt kvitto, följesedel eller garantibevis för att kunna fullfölja beställningen.

2. Efter din anmälan får du en e-postbekräftelse med serviceordernummer och länk till en sida där du kan följa ditt ärende.

3. Vi skickar emballage och fraktsedlar till dig som du ska använda för att säkert kunna skicka in din produkt.

Om du har Telia Försäkring

Skapa service

Har du vår försäkring behöver du även starta ett försäkringsärende när du skickar in din enhet.

Om försäkring finns - bifoga skadenummer/ärendenummer.

Starta ditt försäkringsärende här.

 

Om du inte har Telia Försäkring

Skapa service

Viktigt att tänka på:

Tänk på att säkerhetskopiera dina kontakter, bilder och annat du vill spara innan du skickar in din mobil. Plocka ut simkortet och ta bort eventuellt mobilskal eller displayskydd, samt

  • För Androidenheter, logga ut från Google-konto innan du skickar in din mobil (gå in på inställningar > Användare och konton > google konto, ta bort konto.)
  • För Apple enheter: stäng av Hitta min iPhone genom att logga ut från iCloud innan du skickar in din mobil.
    Koppla ifrån Smartwatch om sådan är parkopplad till din enhet.

Tips för att hjälpa serviceverkstaden att åtgärda felet/felen:

  • Kontrollera enheten noggrant (som smuts i ladd-uttag eller synliga skador) och skriv en utförlig felbeskrivning.
  • Om försäkring finns - bifoga skadenummer/ärendenummer.
  • Om låskod finns på enheten ta bort den eller skicka med låskod i ordern.

Vad kan jag undersöka själv innan jag skickar in min enhet?

Med appen Telia Min Mobil kan du undersöka kvalitén på batteriet. Har du problem med laddning, prova annan originalladdare. Säkerställ alltid att du har senaste mjukvaran installerad på din enhet.

Vad gör jag om min mobil eller surfplatta är trasig redan vid leverans?

Om din nya mobil eller surfplatta är trasig vid leverans, och skadan inte är en transportskada, ska detta anmälas till Telia inom två dagar från det att du fått produkten. Efter godkänd kontroll skickar vi en ersättningsprodukt till dig. Men om du misstänker transportskada ska du omedelbart meddela ditt utlämningsställe.

Var ser jag om min enhet har en giltig garanti?

Vilken garantitid som gäller för din mobil eller surfplatta kan du se på följesedeln du fick med din leverans. Om du köpt produkten i en av våra butiker gäller kvittot som garantibevis. Garantin räknas från den dag du fått produkten och gäller funktionsfel, till exempel att det inte går att ringa eller skicka sms med mobilen.

Jag vill läsa villkoren för reparation och service

Även om din garantitid har löpt ut kan du skicka in din produkt för reparation. I de fallen, eller om reparationen inte omfattas av garantin, får du ett kostnadsförslag från vår servicepartner, som du måste svara på.

Notera att vi endast arbetar med auktoriserade serviceverkstäder och måste följa tillverkarnas villkor. Det kan innebära ett om ett fel som faller inom garanti (t.ex. ljud) inte kan åtgärdas om ett annat fel finns på enheten (t.ex. spräckt display) som förhindrar garanti-reparationen. Ett kostnadsförslag på utbyte display kommer då att skickas innan garantireparation för ljud kan genomföras.

En undersökningsavgift på 299 kr ink moms  tas ut för teknikers arbete och frakt om du avböjer kostnadsförslaget och väljer att få tillbaka din enhet utan åtgärd.

Om verkstaden hittar ett annat fel än som angetts, som är enkelt avhjälpt (som t.ex. ludd i laddkontakten eller uppgradering av operativsystem),  tas en undersökningsavgift på 299 kr ink moms ut för teknikers arbete och frakt.

Hittas inget fel, returnerar verkstaden enheten till dig och ingen undersökningsavgift för arbete och frakt tas ut. Telia återvinner de trasiga enheter som inte skickas tillbaka. 

Vi lämnar 3 månaders garanti på reparationer och service.

Läs fullständiga villkor här.

Hur mycket kostar de vanligaste reparationerna?

Här hittar du en prislista för displaybyten och utbyte av enhet av de vanligaste enheterna (ibland byts enheten ut istället för att repareras).

Jag har Telia Försäkring och vill läsa villkoren

Här kan du läsa villkoren för Telia Försäkring.

Läs fullständiga villkor här.

Vad är skillnaden mellan auktoriserad och oaktoriserad verkstad?

Även om det kan vara dyrare att reparera sin enhet hos en auktoriserad verkstad så lönar det sig ofta i längden.

Din enhet kommer att repareras enbart med orginaldelar av en fullt cerifierad tekniker vilket gör att din garanti fortfarande gäller även efter reparationen. 

 

SÖK SUPPORT