Service och reparation av mobil och surfplatta

Hos oss får du enkel och snabb hjälp att laga både mobil och surfplatta. Vi utför bland annat skärmbyte, byte av batteri och åtgärdar funktionsfel. Om du bor i Stockholm, Göteborg, Örebro eller Sundsvall kan du dessutom får hjälp direkt i någon av våra butiker.

 

Om du har försäkring via oss

Om din mobil eller surfplatta är försäkrad genom oss, behöver du först göra en försäkringsanmälan innan du kan starta ett reparationsärende och lämna in din mobil.

Innan du lämnar in din mobil

Det är viktigt att du säkerhetskopierar det innehåll som du vill spara, så som bilder, kontakter med mera. Vid en service kan din mobil komma att återställas eller bytas ut. 

  • Ta bort mobilskal och skärmskydd
  • Ta ut SIM-kort
  • Säkerhetskopiera och återställ mobilen
  • Logga ut från ditt Google-konto eller stäng av Hitta min iPhone
  • Stäng av eventuell lösenordskod
     
Påbörja reparation

Reparation i butik

Du som bor i Stockholm, Göteborg, Örebro eller Sundsvall har möjlighet att lämna in din mobil eller surfplatta i någon av våra butiker och få den lagad direkt på plats – oftast inom fyra timmar. Reparationen görs då av Telia Care & Repair.

Reparation av tillbehör

Det är bara vissa tillbehör som kan skickas in till oss för service eller reparation. Om du inte kan välja eller registrera ditt tillbehör i reparationsflödet, vänligen besök någon av våra butiker så hjälper vi dig vidare.

Hur går en reparation till - steg för steg

  1. Du fyller i dina uppgifter i reparationsformuläret
  2. Du anger ditt skadenummer/ärendenummer om du har försäkring och gjort en försäkringsanmälan på förhand
  3. Du laddar upp kvitto, följesedel eller garantibevis
  4. Vi skickar en bekräftelse via e-post att vi tagit emot ditt ärende
  5. Vi skickar ut emballage och fraktsedel till dig via post
  6. Du skickar in din mobil eller surfplatta till oss
  7. Vi lagar eller byter ut din mobil eller surfplatta så fort som möjligt och skickar den till dig

Priser

Kostnaden för en reparation varierar beroende på vilken modell det gäller.

Du hitar alltid aktuella priser i vår prislista för reparation.

Frågor och svar om reparation

Var ser jag om min enhet har giltig garanti eller inte?

Vilken garantitid som gäller för din mobil eller surfplatta kan du se på följesedeln du fick med din leverans. Om du köpt produkten på någon av Telias online-butiker eller i en av våra butiker gäller kvittot/följesedeln som garantibevis. Garantin räknas från den dag du fått produkten och gäller funktionsfel, till exempel att det inte går att ringa eller skicka sms med mobilen.

Jag vill läsa villkoren för reparation och service

Även om din garantitid har löpt ut kan du skicka in din produkt för reparation. I de fallen, eller om reparationen inte omfattas av garantin, får du ett kostnadsförslag från vår servicepartner, som du måste svara på.

Notera att vi endast arbetar med auktoriserade serviceverkstäder och måste följa tillverkarnas villkor. Det kan innebära ett om ett fel som faller inom garanti (t.ex. ljud) inte kan åtgärdas om ett annat fel finns på enheten (t.ex. spräckt display) som förhindrar garanti-reparationen. Ett kostnadsförslag på utbyte display kommer då att skickas innan garantireparation för ljud kan genomföras.

En undersökningsavgift på 299 kr ink moms  tas ut för teknikers arbete och frakt om du avböjer kostnadsförslaget och väljer att få tillbaka din enhet utan åtgärd.
Om verkstaden hittar ett annat fel än som angetts, som är enkelt avhjälpt (som t.ex. ludd i laddkontakten eller uppgradering av operativsystem),  tas en undersökningsavgift på 299 kr ink moms ut för teknikers arbete och frakt.
Hittas inget fel, returnerar verkstaden enheten till dig och ingen undersökningsavgift för arbete och frakt tas ut. Telia återvinner de trasiga enheter som inte skickas tillbaka. 
Vi lämnar 3 månaders garanti på reparationer och service.
Villkor för reparation och service.

Hur mycket kostar det att byta skärm eller laga mobilen?

Våra aktuella priser hittar du alltid i vår prislista för reparation.

Vad gör jag om mobilen är trasig vid leverans?

Om din nya mobiltelefon är trasig vid leverans, och skadan inte är en transportskada, ska detta anmälas till Telia inom två dagar från det att du fått mobilen. Efter godkänd kontroll skickar vi en ersättningsprodukt till dig. Men om du misstänker transportskada ska du omedelbart meddela ditt utlämningsställe.

Kan jag följa min reparation och se status?

Ja, när du registrerat din mobil eller surfplatta skickar vi SMS och e-post med en länk där du kan följa ditt ärende.

SÖK SUPPORT