Faktura och betalning

Här hittar du svar på vanliga frågor om faktura och betalning. Titta gärna på filmklippet nedan, där får du svar på de vanligaste frågor som rör fakturor och betalning.

Hur kan vi hjälpa dig med din faktura?

Vi tar en fakturaavgift för att det är en kostnad kopplat till pappersfakturor. Du kan välja att få fakturan som e-faktura och då tillkommer ingen fakturaavgift.

Vi ser kontinuerligt över våra produkter och tjänster för att erbjuda ett konkurrenskraftigt utbud. Det innebär bland annat att vi justerar fakturaavgiften.

Du ansöker om autogiro via din internetbank. Med autogiro dras pengar automatiskt från ditt bankkonto på fakturans förfallodag. Det är inte möjligt att betala med autogiro från ett samägt konto.

Logga in på Mitt Telia några dagar efter din ansökan och byt till sms-notifiering om du inte längre vill få pappersfaktura. Med sms-notifiering skickar vi istället ett meddelande med belopp och när pengarna kommer dras till ditt mobilnummer.

Om du fyllt i ditt mobilnummer som kontaktnummer på Mitt Telia innan du ansökte om autogiro, får du sms-avisering automatiskt.

Du ansöker själv om e-faktura på Mitt Telia, antingen på webben eller i appen. Du kan också ansöka om e-faktura via din internetbank.

Webben

  1. Välj Fakturor när du är inloggad på Mitt Telia fakturor

  2. Välj Fakturakonto

  3. Välj E-faktura

Appen

  1. Välj Fakturor

  2. Välj sedan Fakturainställningar

  3. Välj därefter Justera inställningar

  4. Under Betalsätt välj Byt betal- och leveranssätt

  5. Välj E-faktura i listan och genomför ändring

Med e-faktura skickas din Telia-faktura elektroniskt till din internetbank i stället för via post. När du väljer e-faktura behöver du inte betala någon fakturaavgift.

Om du nyligen bytt till e-faktura men fortfarande får din faktura hemskickad beror det på att din ansökan om e-faktura godkändes efter att din pappersfaktura redan skapats i våra system. Du kommer då få nästa faktura elektroniskt till din internetbank.

Om du inte betalar din faktura eller betalningspåminnelse från oss i tid skickar vi ett inkassokrav via Sergel. Betala din skuld, inklusive ränta och eventuella inkassokostnader inom den tid som anges i inkassokravet.

Vill du komma i kontakt med Sergel kan du ringa dem på det nummer som står längst ner på ditt inkassokrav. Du kan även logga in på Sergels webbplats för att se och hantera dina ärenden.

Om du inte betalar din faktura i tid skickar vi ut en betalningspåminnelse via post och sms inom några dagar. Betala så fort du kan för att undvika att din faktura går vidare till inkasso.

Vi tar ut en påminnelseavgift på 60 kronor för sena betalningar, vilket debiteras din nästkommande faktura.

Om du har betalat din faktura men ändå fått en påminnelse kan du bortse från påminnelsen. Du kan logga in på Mitt Telia för att se status på din faktura.