BEHÖVER DU HJÄLP MED DIN FAKTURA?

Här får du hjälp med frågor om din faktura. Vi guidar dig till fakturainställningar och svarar på de vanligaste frågorna.

AUTOGIRO & e-faktura

Med e-faktura och autogiro slipper du pappersfakturan. Du får den direkt i din internetbank – smidigt och säkert.

Beställ

FRÅGOR OM DELBETALNING

Hitta svaren på alla frågor du har om delbetalning och fakturor från Telia Finance.

Läs mer

ANSÖK OM ÅTERBETALNING

Har du en innestående kredit hos oss, kan du nu enkelt ansöka om återbetalning på Mitt Telia.

ANSÖK

Vanliga frågor

Kan jag få faktura på något annat sätt än via brev?

Du kan beställa e-faktura via Mitt Telia så slipper du eventuella fakturaavgifter och får fakturan direkt i din internetbank. Scrolla ner till Fakturainställningar och klicka på Betalningssätt. 

 

Varför får jag en faktura för avslutat abonnemang?

Har du beställt uppsägning av ditt fasta abonnemang kommer det att avslutas en månad från dagen du kontaktar oss. Skulle det datumet inträffa mitt i en faktureringsperiod, vilket vårt faktureringssystem inte känner av, kommer en faktura skapas för den period du alltid faktureras för även om ditt abonnemang är uppsagt.

Av denna anledning skapas alltid en slutfaktura efter att dina tjänster har stängts ned. Slutfakturan justerar vad du har betalt in för mycket eller för lite i avgifter. Betala därför den faktura du har fått, så justeras allt på slutfakturan.

Varför har jag fått en påminnelse på fakturan?

Om din betalning inte varit oss tillhanda senast förfallodatumet skickar vi en påminnelse. Har du redan betalat fakturan kan du bortse från påminnelsen.

Mitt Telia kan du se betalningsstatus för dina fakturor.

Kan jag säga upp abonnemang och tjänster på Mitt Telia?

Det går bra att avsluta vissa tjänster och tv-paket på Mitt Telia. Vill du avsluta ett abonnemang så tar du enklast kontakt med kundtjänst via telefon 90200. På Mitt Telia kan du se vad du har för bindningstid på dina abonnemang.

Hur ändrar jag mina adress- och kontaktuppgifter?

Logga in på Mitt Telia och gå till Inställningar. Där kan du ändra din fakturaadress och dina kontaktuppgifter.

Kan jag få alla mina abonnemang på en och samma faktura?

I dagsläget har vi inte möjlighet att erbjuda samtliga tjänster på en samlad faktura.

När får jag min första faktura?

Det dröjer cirka en månad efter att dina tjänster är aktiverade innan första fakturan kommer. När du får fakturan ber vi dig att kontrollera tidsperioden, det är möjligt att den täcker in mer än en månad. Detta gäller enbart för första fakturan.

Mitt Telia kan du se dina fakturor, betalningsstatus och göra ändringar.

Kan jag betala fakturan senare?

Vill du skjuta upp betalningen till Telia kan i vissa fall anstånd beviljas upp till 30 dagar. Ränta debiteras från den ursprungliga förfallodagen. Anstånd beviljas en gång per 12-månadersperiod per tjänst.

Du kan själv ansöka om anstånd via Mitt Telia. Välj Fakturor och klicka på Betala fakturan senare. Om du har autogiro eller vill dela upp betalningen, kontakta kundtjänst. Tänk på att om du betalar via autogiro måste du ringa vår kundtjänst senast 5 dagar före förfallodagen för att kunna skjuta upp betalningen.

Har du fått ett utbetalningskort från oss?

Om du har fått ett utbetalningskort finns flera alternativ.

  • Lämna in avin till din bank och få summan insatt på ditt konto.
     
  • Lös in avin på något av de angivna utlämningsställena.
     
  • Skicka tillbaka avin till oss i ett kuvert tillsammans med din banks clearingnummer och ditt kontonummer så sätter vi in pengarna. Detta kan du göra även om avin har förfallit. Avin adresseras till: TeliaSonera Sverige AB, Återbetalningar, Box 1264, 62123 Visby.
     
  • Du kan också välja att skänka pengarna till välgörenhet. Vi samarbetar med Friends och Childhood. Väljer du detta alternativ – kontakta oss. Vi förmedlar som bekräftelse på din gåva ett tackbrev från den organisation du väljer att stödja. Detta kan du göra även om avin har förfallit.

Hög första faktura?

Kontrollera tidsperioden på fakturan
När du har startat ett helt nytt abonnemang eller bytt abonnemang kan första fakturan täcka in en längre tid än en månad. På kommande fakturor kommer faktureringsperioden endast att avse en månad åt gången.

Här kan du läsa mer

Se och ändra

Ändra betalningssätt

Mitt Telia kan du ändra betalningssätt för dina fakturor under Fakturainställningar. Du kan betala din faktura via bankgiro, autogiro och e-faktura.

Med e-faktura får du fakturan direkt till din internetbank.

Ladda ner kopia på fakturan

Logga in på Mitt Telia, under Fakturor kan du ladda ner fakturorna i pdf.

Beställ detaljspecifikation

På Mitt Telia kan du se detaljspecifikation för dina fasta och mobila samtal. Där kan du se vem du har ringt och vad det har kostat, samt tider för samtalen. Du som är tv-kund får också en översikt över vilka filmer du har hyrt.

Logga in på Mitt Telia och gå till Abonnemang. Klicka på Inställningar & tjänster för ditt telefonabonnemang. Där kan du beställa detaljspecifikation.

Detaljspecifikation av din faktura kan enbart skickas per post till din fakturaadress på grund av Lagen om Elektronisk Kommunikation.

Ändra betalningsperiod

Mitt Telia kan du enkelt ändra din betalningsperiod för dina fakturor för fasta tjänster som bredband och fast telefoni. Logga in och gå till Fakturor. Scrolla ner till Fakturainställningar och klicka på Ändra betalningsperiod.

För mobiltelefoni är det alltid månadsfaktura.

SÖK SUPPORT