Telia Company genomför trafikhantering av tekniska skäl och för våra kunders skull. Hanteringen omfattar prioriteringen av trafiken i våra nätverk. Utan adekvat trafikhantering kan vi inte vidmakthålla eller öka stabiliteten i våra nät.
Trafikhanteringen gör också att vi kan säkerställa att kundernas anslutning är fortsatt god även vid överbelastning, och den hjälper oss att leverera högsta möjliga kvalitet på våra tjänster, som till exempel IPTV-tjänsten. All IPTV-trafik (s.k. unicast och multicast) distribueras i ett separat virtuellt LAN för att säkerställa tjänstekvaliteten i accessnätet. Strömmande tv-signaler är känsliga för både fördröjningar och förluster av datapaket i nätet. Mobila nätverk är mycket känsliga för applikationer som slukar mycket bandbredd eftersom nätens kapacitet begränsas av det tillgängliga spektrumet. En begränsad bandbreddskapacitet måste delas av alla användare i en viss cell, och därför kan höganvändare i hög grad påverka upplevelsen för de andra användarna. För att maximera tjänsternas tillgänglighet för alla aktiva användare i en viss cell är det nödvändigt att upprätthålla nätverksoperatörernas förmåga att hantera trafiken.
Tjänster som är tidskritiska i bemärkelsen att de måste levereras i en sekvens, som rösttelefoni, har prioritet framför data om nätverket blir överbelastat. Det betyder inte att datalänken kopplas ifrån helt utan snarare att hastigheten minskar och ingen skillnad görs mellan olika innehållstjänster och applikationer på våra kunders Internettjänsten.
För att skydda våra kunder och nät och användare mot skräppost, virus och angrepp mot IT-system (s.k. DoS-attacker) vidtar Telia Company löpande olika åtgärder. Telia Company deltar också aktivt i arbetet med att bekämpa bilder på sexuella övergrepp mot barn genom att i samarbete med polisen spärra hemsidor där sådant material förekommer.