Din säkerhet på nätet – bluffmejl, bluffsamtal och falska sms
Vi arbetar ständigt med att förbättra våra produkter och tjänster. Dina synpunkter är en viktig del i det arbetet och därför är det viktigt att du känner dig trygg i kommunikationen med oss.
Dessvärre förekommer det många försök att lura våra och andra företags kunder att lämna ifrån sig personlig och känslig information. På engelska kallas detta fenomen för phishing och på svenska översätts det till nätfiske. Det förekommer även bluffsamtal och bluff-sms i samma syfte.
Har du fått ett mejl eller sms från oss?
Är du osäker på en länk eller avsändaradress i ett mejl eller sms du har fått från oss? Här är avsändare och länkar vi använder oss av:
Avsändaradresser:
Telia
Telia
noreply@teliacompany.com
noreply@telia.se
Telia via Scrive:
Länkar:
https://cloud.crm.telia.se/
https://till.telia.se
https://ftg.telia.se
https://till.halebop.se
telia.se
https://s.telia.se/
Vi begär aldrig uppgifter via mejl, sms eller telefonsamtal
Via e-post och sms försöker bedragare lura kunder att det är ett företag eller en myndighet som är avsändare, detta med avsikt att kunder ska lämna ifrån sig olika typer av uppgifter. En vanlig bluffmetod är att skicka ett meddelande om en påstådd dubbelbetalning av en faktura och om en återbetalning. Det kan även vara information om att ditt konto är låst på grund av att du inte fyllt i ett säkerhetsformulär hos Telia.
Sms-utskicken kan exempelvis innehålla information om att ovanlig aktivitet har skett på ditt konto och att du ska följa en länk för att kontrollera att inget konstigt har hänt.
Tänk på att Telia och Telias samarbetspartners aldrig begär att våra kunder ska lämna ifrån sig sina uppgifter via e-post eller sms. Det är viktigt att inte låta sig luras, utskicken kan se professionella ut, i vårt fall med Telias logotyp och falska avsändaradresser som påminner om våra.
Bluffsamtal
Vid bluffsamtal utger sig personen som ringer sig för att vara representant för ett företag eller en myndighet. Avsikten är att försöka få den man ringt upp att lämna ifrån sig olika typer av känsliga uppgifter, eller att signera något med sitt BankID.
Vanliga förevändningar som bedragarna använder är att påstå att något hos den man ringer upp (till exempel en dator) har något fel. Eller att den uppringda personen påstås ha gjort en dubbelbetalning av en faktura. Det förekommer även fall där bedragaren låtsas vara en nära släkting till den uppringda. Man säger sig vara i en nödsituation och ber den uppringda personen att skicka pengar via Swish eller banköverföring.
Var mycket noga med hur du lämnar ut och använder dina uppgifter.
Saker som kännetecknar bluffmejl
Språkliga fel som felstavningar, konstiga formuleringar och dålig meningsbyggnad. Engelska stavningar kan också förekomma.
Känsliga uppgifter efterfrågas – kontouppgifter till exempelvis e-postadresser eller kontokortsnummer.
I vissa fall används äldre versioner av Telias logotyp.
Avsändaradressen finns inte med på listan över godkända adresser som vi anger på denna sida.
Phishing
Vid nätfiske, eller phishing, är det vanligt att du via sms uppmanas att ladda ner appar till din mobil eller skicka känslig information. Om du har blivit utsatt, kontakta din bank och oss. Då kan vi vägleda dig vidare om vad du ska göra. Läs mer här om bluff-sms.
Har du blivit drabbad?
Så här går du tillväga om du har lämnat ut känsliga uppgifter eller klickat på suspekta länkar.
Lämnat ut kortuppgifter: Kontakta din bank snarast möjligt för att få hjälp med att spärra kortet.
Angett användarnamn och lösenord för e-postkonto eller annat konto: Logga in på e-postkontot så snart du kan och byt ditt lösenord.
Klickat på länk i ett bluffmejl: Scanna din dator med hjälp av ditt säkerhetsprogram, detta för att säkerställa att datorn inte drabbats av virus eller liknande. Telia erbjuder säkerhetstjänsten Trygghetspaketet.
Om du mottagit ett bluffmejl: Om du har fått ett bluffmejl kan du anmäla detta vidare. Detta gör du genom att ta kontakt med vår abuse-avdelning. Läs mer om hur du anmäler en överträdelse på www.telia.se/abuse.
Om du fått ett bluff-sms: Du kan hjälpa oss att bekämpa bluff-sms genom att rapportera misstänkta sms-meddelanden till oss. Tillsammans med de andra teleoperatörerna har vi inrättat kortnumret 7726 dit du kan vidarebefordra falska sms för vidare åtgärder.
På din telefonräkning från oss kan du även se de debiteringar som sker från externa företag. Ser du en felaktig debitering på din faktura där vi på Telia endast är förmedlare, till exempel för betalsamtal, så kan du vända dig till Telekområdgivarna för hjälp.
Våra samarbetspartners
Vi använder oss av ett antal externa partners när vi till exempel gör marknadsundersökningar och kundenkäter. För att du ska känna dig trygg i kommunikationen med oss listar vi våra samarbetspartners här:
Medalliagör utskick för Telia och Halebop när det gäller kundundersökningar från följande avsändaradress: telia@express.medallia.com samt gör sms-utskick med "Telia" som avsändare.
avtal.at hanterar och skickar ut elektroniska avtal när vi säljer Telias tjänster via telemarketing.
Brilliant Future AB gör sms-utskick med "Telia" som användare. Undersökningslänken har strukturen ”https://brfu.se/xxxxx”.
Electra Sweden AB gör utskick i form av bekräftelse och leveransbekräftelse vid köp av tillbehör från följande avsändare: order-telia@electra.se
Norstat gör utskick från följande avsändare: info@norstat.se
Wiraya AB gör sms-utskick med "Telia" som avsändare. Samtal rings ut från följande telefonnummer som är registrerade på Telia Sverige AB samt Telia Company AB:
+46 20 043 94 09
+46 70 192 40 66
+46 70 192 40 72