Med Telia Fiberanslutning levererar vi både fiberanslutning och abonnemang – bredband, tv, streaming och ip-telefoni – till alla hushåll i din fastighet eller bostadsrättsförening. Du kan också ta del av olika smarta tjänster som gör ditt liv som fastighetsägare enklare, skapar attraktivare bostäder och hjälper dig med drift och miljö. Vi erbjuder dessutom Öppen fiber via varumärkena Telia eller Zitius, där vi står för nätet och hushållen kan välja tjänster fritt från alla operatörer i vårt nät.
Tjänster för fastighetsägare och bostadsrättsföreningar
Beställ fiber
Kontakta oss för offert. Du kan välja mellan våra varumärken Telia eller Zitius samt kollektiva tjänster.
Gruppanslutning
Samla din bostadsrättsförening eller samfällighet och teckna ett gemensamt avtal som ger alla hushåll fiber.
Fastighetsstyrning
Förenkla och effektivisera din fastighetsskötsel genom att koppla upp och koppla ihop alla system och tjänster för drift och underhåll.
Smarta fastighetstjänster

Fastighets-IT & wifi
Med Telia Fastighets-IT kan du konsolidera alla dina IT-system inom ramen för ett kraftfullt nätverk. Vinsterna heter enklare hantering, lägre kostnader och högre cybersäkerhet. Och med stabilt wifi i gemensamma utrymmen gör du livet smidigare för hyresgäster och besökare.

Smart Building
Med Telia Smart Building kan du monitorera och optimera fastighetsdriften och därmed minska både kostnader och miljöpåverkan. Det möjliggör bättre inomhusmiljö för dina hyresgäster och ger dem smarta tjänster som förenklar vardagen samtidigt som hyresvärdet på din fastighet ökar.

Information till dina boende
När vi installerat fiber i din fastighet kan dina hyresgäster själva beställa och hantera sina tjänster för bredband, tv och telefoni.
- Vanliga frågor om kollektiva tjänster för dina boende.
- Om du har Öppen fiber med Telia kan dina boende beställa sina tjänster via Bredbandswebben.
- Om du har Öppen fiber med Zitius kan dina boende beställa tjänster via Zmarket.
- Boende i fastigheter med kollektiva tjänster kan aktivera abonnemang här.
- Info till boende om hur man kommer igång med Telia Smart family.

Kontakt & support
Fastighetsägaringången
Här erbjuder vi kundtjänst för dig som är fastighetsägare för en flerfamiljsbostad, eller representerar en samfällighet, bostadsrättsförening eller ekonomisk förening. Även du som är kommersiell fastighetsägare är välkommen att kontakta oss.
Kontakta oss för offert. Du kan välja mellan våra varumärken Telia eller Zitius samt kollektiva tjänster. Dina boende beställer sedan tjänster via våra tjänsterportaler: För Telia Öppen fiber gäller Bredbandswebben och för Zitius är det Zmarket.
Från beställning till färdig fiberinstallation tar det normalt 6-9 månader.
Är du ny kund, använd detta formulär att bli kontaktad av en säljare.
Vill du utöka antalet hyresgäster eller börja använda våra fastighetsstyrningstjänster, lägg din beställning via vårt beställningsformulär, eller ring Fastighetsägaringången på telefon 020–30 00 60.
För förändring av befintligt avtal kontaktar du din ansvariga säljare. Om du saknar kontaktuppgifter till säljare, vänligen lägg ett ärende till oss via kontaktformuläret.
För att vi ska kunna stötta dig som fastighetsägare på bästa sätt behöver vi få information om kontaktpersoner byts för avtalet. Uppgifter om behörig beställare och kontaktperson vid felavhjälpning och support är av vikt för vårt samarbete. Meddela oss förändringar via kontaktformuläret på Fastighetsägaringången.
Du som fastighetsägare kan erbjuda dina hyresgäster kollektiva tjänster såsom Tv & streaming, Bredband eller Bredbandstelefoni.
I det kollektiva avtalet som tecknats mellan dig som fastighetsägare och Telia, framgår om dina hyresgäster själva hanterar tv-koder och boxar.
Oavsett typ av kollektivt avtal sköter hyresgästen själva sina tjänster i samråd med tjänsteleverantören. Här finns även möjlighet att utöka med individuella tjänster.
Hyresgästen når Telia som kollektiv tjänsteleverantör på kundtjänst, telefon 020-20 20 70. Mer information finns också på sidan Vanliga frågor om kollektiva tjänster.
Om hyresgäst saknar svenskt personnummer och önskar beställa tjänster av Telia kan formuläret Aktivera tjänster användas. I formuläret fyller kunden i sina uppgifter och önskat leveransdatum. De kollektiva tjänsterna aktiveras på ett fiktivt personnummer och en personlig kod skickas till kundens fakturaadress för kommande ärenden med kundservice.
Kontakta fakturakundtjänsten på 020-30 00 60.
Fakturakundtjänsten nås även via MyBusiness.
Felanmälan via Fastighetsägaringången kan hjälpa dig med analys och felavhjälpning för driftstörningar i fastighetsanslutningen och i tjänsterna Fastighetsstyrning och analog kabel-tv.
Vi gör även felavhjälpning vid misstänkt fel i ditt fastighetsnät, antingen till självkostnadspris eller enligt avtal med Telia.
Vår felavhjälpning kan leda till ett teknikerbesök hos dig.
Lägg enkelt ditt ärende via kontaktformuläret och välj felanmälan när du loggat in, eller ring felanmälan på Fastighetsägaringången på telefon 020-30 00 60.
Om en boende har problem med sina tjänster i hemmet ska de alltid felanmäla detta till sin tjänsteleverantör.
Dina boende kan ringa telefon 020-20 20 70 för kollektiva tjänster från Telia, eller 90 200 för Telias kundtjänst. För andra tjänsteleverantörer än Telia ska den boende kontakta tjänsteleverantören direkt.
Företagskunder hänvisas till 90 400 för Telias tjänster, alternativt direkt till sin tjänsteleverantör.
Om en hyresgäst upplever försämrad kvalité på sina tjänster kan nedan tips vid en första felanalys vara till hjälp.
- Prova att starta om utrustningen
- Gör en fabriksåterställning enligt instruktion av sina hårdvaror
Om ingen av dessa åtgärder hjälper, be hyresgästen kontakta sin tjänsteleverantör för grundligare felsökning.
Om Telia är tjänsteleverantör finns ytterligare information om felavhjälpning här.
Om du ska sälja en fastighet har du skyldighet att överlåta ditt Fastighetsägaravtal för fiberinstallationen. För att överlåta ett fastighetsägareavtal/fiberavtal fyller du i formuläret Överlåtelse av fastighetsägaravtal.
När vi tagit emot ditt formulär tar vi fram ett överlåtelseavtal och skickar ut för signering till både frånträdande och tillträdande fastighetsägare innan överlåtelsen kan godkännas. Vi återkommer därefter med överlåtelsedatum.