Driftinformation

Här hittar du information om driftstörningar för det mobila och fasta nätet i Sverige. Om du upplever problem med bredband eller telefoni kan du söka i kartan eller i listan för att kontrollera nätverksstatus.

Vilket nätverk vill du titta på?

Mobil telefoni och mobilt bredband genom 2G, 3G, 4G och 5G.
Bredband, tv och fast telefoni genom fiber och kopparnätet.

Hittar du inte informationen du söker?

I MyBusiness kan du hitta information om din produkt och skapa supportärenden vid störningar. Kontakta ditt företags administratör om det finns ett konto men du saknar inloggningsuppgifter.

Du kan börja med att testa starta om din router. En omstart av routern kan i många fall lösa problemet och det brukar inte ta längre än någon minut.

Om det fortfarande inte fungerar kan du prova att återställa routern. En återställning görs genom att du håller in reset-knappen i ungefär 30 sekunder.

En indikation på att återställningen lyckades är att lamporna snabbt blinkar till eller att de slocknar för en kort stund. Vänta därefter 2–3 minuter medan utrustningen startar upp igen.

En felanmälan skapar du enklast i MyBusiness. I MyBusiness ser du status på din felanmälan, du kan uppdatera ärendet med information när du vill och du bestämmer själv när ärendet är löst.

Har du inte tillgång till MyBusiness går det självklart bra att felanmäla din tjänst genom att 
kontakta vår kundservice.

Börja med att starta om din mobiltelefon. Ofta löser en simpel omstart de flesta problemen. Kolla även in vår driftkarta så att din tjänst inte berörs av en driftstörning där du befinner dig.

Om ovanstående inte löste problemet kan det vara värt att kontrollera så att det inte ligger någon tillagd samtalsspärr i din eller mottagarens enhet. Exempel på dessa kan vara nummerblockeringar och "stör ej" funktioner.

Om du vill gå vidare och göra en felanmälan så skapar du den enklast i
MyBusiness. I MyBusiness ser du status på din felanmälan, du kan uppdatera ärendet med information när du vill och du bestämmer själv när ärendet är löst.

Har du inte tillgång till MyBusiness går det självklart bra att felanmäla din tjänst genom att 
kontakta vår kundservice.

Börja med att starta om din mobiltelefon. Ofta löser en simpel omstart de flesta problemen. Kolla även in driftinformation så att din tjänst inte berörs av en driftstörning där du befinner dig.

Felsökningstips:

  • Kontrollera surfmängden. Om du surfat mer än vad du vanligtvis brukar göra eller om det närmar sig slutet av månaden kan det vara så att surfen tagit slut. Här kan du enkelt och smidig fylla på med extra surf.

  • Är mobildata aktiverat i din telefon? Hur du kontrollerar detta hittar du i våra mobilguider.

  • Har du rätt surfinställningar i telefonen? Skicka ett sms till 4466 med texten surf för att automatiskt ställa in rätt inställningar.


Om du vill gå vidare och göra en felanmälan så skapar du den enklast i
MyBusiness. I MyBusiness ser du status på din felanmälan, du kan uppdatera ärendet med information när du vill och du bestämmer själv när ärendet är löst.

Har du inte tillgång till MyBusiness går det självklart bra att felanmäla din tjänst genom att 
kontakta vår kundservice.

Om du vanligtvis kopplar upp din enhet via wifi kan det vara värt att kontrollera vilket frekvensband du ansluter mot, om din router är optimalt placerad eller om du har rätt förutsättningar för en snabbare uppkoppling. I vår wifi-guide hittar du information och tips om hur du med några enkla åtgärder kan förbättra din uppkoppling.

Upplever du att ditt nätverk är långsamt när du kopplar upp dig med nätverkskabel beror det ofta på något mellan routern och enheten. Det kan vara en skadad nätverkskabel men det kan även bero på ”kringutrustning” i form av exempelvis en switch eller brandvägg som dämpar hastigheten. Prova gärna att koppla förbi dessa och gör en 
hastighetsmätning på Bredbandskollen när din enhet är kopplad direkt i routern.

Om du vill gå vidare och göra en felanmälan så skapar du den enklast i
MyBusiness. I MyBusiness ser du status på din felanmälan, du kan uppdatera ärendet med information när du vill och du bestämmer själv när ärendet är löst.

Har du inte tillgång till MyBusiness går det självklart bra att felanmäla din tjänst genom att 
kontakta vår kundservice.

Fler tips!

Här syns en mobilmast tillsammans med två medarbetare från Telia i blåställ någonstans i ett härligt vintrigt snölandskap med glänsande sol i fjällen.

Täckningskarta

Här hittar du information om täckning för samtal och surf i Sverige. Se vart du får den bästa mobilupplevelsen och vilka topphastigheter din uppkoppling kan leverera där du är.

Täckningskarta
Konferensbord med arbetande människor sett ovanifrån

Logga in på MyBusiness

MyBusiness kan du felsöka, skapa supportärenden, hantera fakturor och följa dina beställningar. Allt på en och samma plats.

Logga in på MyBusiness
Kvinna som sitter framför dator och tittar på skärmen.

IT-support för företag

Behöver du tillfällig eller löpande IT-support? Våra IT-experter hjälper till med allt från cybersäkerhet till Microsoft 365.

IT-support för företag

Vill du hellre prata med oss?

Om du inte hittar det du söker, kan du slå en signal till oss istället. Vi finns här och svarar på dina frågor måndag till fredag klockan 08–18.

Från utlandet: +46 771 99 04 00