Fiber, tv, telefoni och bredband

Erbjud den bästa fiberuppkopplingen i din fastighet.

Huslängor med spännande fasader

Därför ska du välja fiberuppkoppling från Telia

Med Telia Fiberanslutning levererar vi både anslutning och ett grundutbud med bredband, telefoni, tv och streaming till alla hushåll i din fastighet eller bostadsrättsförening. Du kan också ta del av olika smarta tjänster som gör ditt liv som fastighetsägare enklare, skapar attraktivare bostäder och hjälper dig med drift och miljö.

  • Populäraste bredbandet

    Uppkoppling med fiber i Telias stabila nät.

  • Tv och streaming

    Sveriges bredaste utbud. Se live eller streama till valfri skärm med Telia Play.

  • Hemtelefoni via mobilnätet

    Kostnadsfri hemtelefoni för dina boende.

Våra bästa erbjudande för de med kollektiva tjänster

Riktigt bra priser på utvalda tv- och bredbandstjänster för dig som har kollektiva tjänster från Telia i ditt boende. 

Våra kollektiva tv- och streamingpaket

Start

Ett baspaket med bra utbud.

Läs mer här

Tv och streaming Bas

Ett populärt paket med ett bra utbud kryddat med lite sport och film.

Läs mer här

Tv och streaming Lagom

Vårt mellanstora paket är fullmatat med underhållning för hela familjen i form av sport, film, barnprogram, dokumentärer och faktaprogram.

Läs mer här

Tv och streaming Stor

Vårt stora paket är verkligen maxat med ett brett utbud som passar hela familjen i form av underhållning, sport, film, serier, barnprogram, nyheter, fakta, dokumentärer och naturprogram.

Läs mer här

Vi älskar frågor och funderingar

Hör gärna av dig för att diskutera hur du får bra fiber, tv, telefoni och bredband till din fastighet.

Kontakta oss för offert. Du kan välja mellan våra varumärken Telia eller Zitius samt om du vill ha kollektiva tjänster eller helt öppet nät. Dina boende beställer sedan tjänster via våra tjänsterportaler: För Telia Öppen fiber gäller Bredbandswebben och för Zitius är det Zmarket.

Från beställning till färdig fiberinstallation tar det normalt 6-9 månader.

Är du ny kund, använd detta formulär att bli kontaktad av en säljare.

Vill du utöka antalet anslutningar för kollektiva tjänster eller lägga till fastighetsstyrningstjänster, lägg din beställning via Eftermarknadsbeställning (telia.se), eller ring Fastighetsägaringången på telefon 020–30 00 60

För förändring av befintligt avtal kontaktar du din ansvariga säljare. Om du saknar kontaktuppgifter till säljare, vänligen lägg ett ärende till oss via kontaktformuläret.

För att vi ska kunna stötta dig som fastighetsägare på bästa sätt behöver vi få information om kontaktpersoner byts för avtalet. Uppgifter om behörig beställare och kontaktperson vid felavhjälpning och support är av vikt för vårt samarbete. Meddela oss förändringar via kontaktformuläret på Fastighetsägaringången.

Du som Fastighetsägare kan erbjuda dina boende kollektiva tjänster som tv och streaming, bredband och telefoni. I det kollektiva avtalet som tecknats mellan dig som fastighetsägare och Telia, framgår det om dina boende själva hanterar kollektiv hårdvara.

Oavsett typ av kollektivt avtal sköter boende själva sina tjänster i samråd med tjänsteleverantören. Här finns även möjlighet att utöka med individuella tjänster.

Boende aktiverar sina kollektiva tjänster på
telia.se/aktiveraeller via Telias kundtjänst på 020-20 20 70. Mer information och erbjudanden för dina boende finns på https://www.telia.se/merinfo.

Om en boende saknar svenskt personnummer kan
detta formuläranvändas. I formuläret fyller kunden i sina uppgifter och önskat leveransdatum. De kollektiva tjänsterna aktiveras då på ett fiktivt personnummer och en personlig kod skickas till kundens fakturaadress för kommande ärenden med kundservice.

Kontakta fakturakundtjänsten på 020-30 00 60.

Fakturakundtjänsten nås även via MyBusiness.

Felanmälan via Fastighetsägaringången kan hjälpa dig med analys och felavhjälpning för driftstörningar i fastighetsanslutningen och i tjänsterna Fastighetsstyrning och analog kabel-tv.

Vi gör även felavhjälpning vid misstänkt fel i ditt fastighetsnät, antingen till självkostnadspris eller enligt avtal med Telia. 

Vår felavhjälpning kan leda till ett teknikerbesök hos dig.

Lägg enkelt ditt ärende via kontaktformuläret och välj felanmälan när du loggat in eller ring felanmälan på Fastighetsägaringången på telefon 020-30 00 60.

Med alla våra tv- och streamingpaket får du alltid tillgång till Telia Play där du kan streama det mesta av ditt tv-utbud på valfri enhet inom hela EU/EES. 

I många paket ingår även tillgång till streamingtjänster så som tv4 Play, Netflix, HBO Max och Viaplay. På våra tv-boxar Arris 4302 & 5305 finns vissa appar förinstallerade och du länkas direkt till den app där innehållet finns.

På boxen Telia Play Hub kan du utöver de förinstallerade apparna även installera alla appar som finns tillgängliga i Google Play. Du kan även välja att streama innehåll direkt via respektive app som du har tillgång till via ditt tv- och streamingpaket på valfri enhet.

Här kan du läsa mer om hur du gör för att komma igång med olika streamingtjänster.

För att kunna se tv- och streamingpaket i HD behöver du ha tv-box från Telia som stödjer HD.

För dig med tv-box Arris VIP 4302, 5305 eller äldre tv-box - boxen har inte inbyggd wifi och du behöver därför ha en nätverkskabel mellan din router och din tv-box. För att slippa nätverkskabeln mellan router och tv-boxen rekommenderar vi AirTies. De finns att köpa här. När du får hem din tv-box följer det med en nätverkskabel som är ca 1 meter.

För dig med SDMC Telia play Hub - boxen har inbyggt wifi som du kopplar upp mot din router för att få trådlös uppkoppling till din tv. 

Mer info om hur du kopplar in boxen finns här:  
Koppla in tv med wifi-tv-box - Telia.se.

Om en boende har problem med sina tjänster i hemmet ska de alltid felanmäla detta till sin tjänsteleverantör.

Dina boende kan ringa 020-20 20 70 för kollektiva tjänster från Telia eller 90 200 för Telias kundtjänst. För andra tjänsteleverantörer än Telia ska den boende kontakta tjänsteleverantören direkt.

Företagskunder hänvisas till 90 400 för Telias tjänster, alternativt direkt till sin tjänsteleverantör.

Om boende har Telia som leverantör kan de även gå till telia.se/fixa och felsöka.

Om en hyresgäst upplever försämrad kvalité på sina tjänster kan nedan tips vid en första felanalys vara till hjälp.

  • Prova att starta om utrustningen

  • Gör en fabriksåterställning enligt instruktion av den aktuella hårdvaran.

  • Gå till telia.se/fixa och felsök för tv och streamingtjänster.

Om ingen av dessa åtgärder hjälper, be hyresgästen kontakta sin tjänsteleverantör för grundligare felsökning.

Om Telia är tjänsteleverantör finns ytterligare information om felavhjälpning här.

Om du ska sälja en fastighet har du skyldighet att överlåta ditt fastighetsägaravtal för fiberinstallationen. För att överlåta ett fastighetsägareavtal/fiberavtal fyller du i formuläret Överlåtelse av fastighetsägaravtal

När vi tagit emot ditt formulär tar vi fram ett överlåtelseavtal och skickar ut för signering till både frånträdande och tillträdande fastighetsägare innan överlåtelsen kan godkännas. Vi återkommer därefter med överlåtelsedatum.