För dig som har kollektiva tjänster från Telia.
Här hittar du som bor i en fastighet med gruppavtal erbjudanden, information och svar på de vanligaste frågorna om kollektiva tjänster.

Det är Telia.
Sveriges populäraste bredband
med flest bredbandskunder, enligt PTS 2023.
Sveriges nöjdaste tv-kunder
enligt SKI, Svenskt Kvalitetsindex 2025.
Sveriges bästa mobilnät
enligt umlauts test 2024.
Kollektiva tjänster innebär att din hyresvärd, fastighetsägare eller bostadsrättsförening har upphandlat fibertjänster för de som bor i fastigheten vilket betyder att dina fibertjänster ingår i ditt boende. För dig som redan har eller kommer att få kollektiva tjänster från Telia – upptäck våra erbjudanden och läs mer om hur du aktiverar och kommer igång med dina kollektiva tjänster här.
Om du inte hittar svaret på din fråga under våra samlade frågor och svar om kollektiva tjänster nedan är du alltid välkommen att ringa vår kundtjänst på 020-20 20 70 eller besöka någon av våra butiker. Du kan självklart även lösa ditt ärende direkt online på Mitt Telia eller via Mitt Telia-appen.
Frågor och svar om kollektiva tjänster
Kom igång med dina kollektiva fibertjänster genom att enkelt aktivera dina kollektiva tjänster här och fyll i din adress och lägenhetsnummer.
Efter aktivering skickas sedan dina inloggningsuppgifter och eventuell övrig utrustning till dig.
Du hittar även hur du kopplar in och kommer igång med dina fibertjänster i våra bredbandsguider här.
Vill du ha hjälp med att aktivera din telefoni kan du även besöka våra butiker eller ringa vår kundtjänst på 020-20 20 70 för support.
Inkoppling av de kollektiva fibertjänsterna sker successivt under leveransdagen.
Information om exakt leveransdag får du från din hyresvärd, bostadsrättsförening eller Telias installationstekniker.
Du får din utrustning och instruktionsmanualer när du aktiverat dina tjänster.
Hur utrustningen levereras till dig beror på vilket avtal din hyresvärd, fastighetsägare eller bostadsrättsförening har med Telia. I beställningsbekräftelsen framgår det om utrustningen skickas till dig.
Saknas information om leveranssätt får du din utrustning av din hyresvärd eller förening. Du kan även kontakta oss på 020-20 20 70 så hjälper vi dig.
Se våra olika guider för inkoppling av utrustning nedan.
För att koppla in din bredbandsutrustning, se våra bredbandsguider beroende på vilken utrustning du har.
Om du har en tv-box sedan tidigare och önskar byta ut den till din nya Telia Play Hub kopplar du först ur din gamla tv-box ur din tv och router respektive nätverksuttag.
Koppla sedan in din nya tv-box Telia Play Hub genom att ansluta tv-boxen till internet via wifi eller med nätverkskabel till din router. Anslut sedan Telia Play Hub till din tv med den medföljande hdmi-kabelen och koppla därefter in strömkabeln. Du kan även läsa mer om hur du kopplar in Telia Play Hub här.
Om du saknar internet kopplar du istället in tv-boxen Telia Play Hub genom att ansluta den via en nätverkskabel direkt till nätverksuttaget eller mediaomvandlaren som finns i bostaden.
Telia Play är vår egen streamingtjänst som ingår i alla våra tv-tjänster och ger dig tillgång till ditt tv-utbud och kan kolla på linjär-tv, sport, film och serier – när, var och hur du vill. För att kunna använda Telia Play behöver du först aktivera tjänsten genom att enkelt följa guiden aktivera Telia Play här eller logga in direkt på Mitt Telia för att aktivera ditt Telia Play-konto och komma igång med Telia Play.
Har du ett bredband med enlägre hastighet än det som erbjuds i ditt gruppavtal kommer du automatiskt att få den nya hastigheten automatiskt och behöver inte göra något. Detsamma gäller om du redan har det bredband som din hyresvärd, fastighetsägare eller bostadsrättsförening har upphandlat. Allting sker automatiskt och du kommer inte längre att faktureras individuellt för de tjänster som ingår i ditt boende.
Beroende på din fakturaperiod kan det hända att du får en sista faktura för perioden trots att den sträcker sig efter det datum du har ingått i det kollektiva avtalet. Detta kommer att justeras på din nästkommande faktura varför vi ber dig att betala de fakturor som skickas ut. Läs mer om faktura och betalning.
Har du en högre hastighet än det kollektiva bredbandet får du istället ett ”uppköpspris”. Prisförändringen sker automatiskt och du behöver inte göra något om du vill behålla den hastigheten du har idag. Vill du däremot byta till den hastighet som igår ditt boende behöver du kontakta vår kundtjänst på 020-20 20 70.
Har du ett mindre tv- och streamingpaket än det som erbjuds i ditt gruppavtal behöver du inte göra något utan kommer att få det större tv-paketet automatiskt. Detsamma gäller om du redan har det tv- och streamingpaket som din hyresvärd, fastighetsägare eller bostadsrättsförening har upphandlat. Allting sker automatiskt och du kommer inte längre att faktureras individuellt för de tjänster som ingår i ditt boende.
Beroende på din fakturaperiod kan det hända att du får en sista faktura för perioden trots att den sträcker sig efter det datum du har ingått i det kollektiva avtalet. Detta kommer att justeras på din nästkommande faktura varför vi ber dig att betala de fakturor som skickas ut. Läs mer om faktura och betalning.
Har du har ett större tv- och streamingpaket idag får du istället ett ”uppköpspris”. Prisförändringen sker per automatik och du behöver inte göra något om du vill behålla samma tv- och streamingpaketet som du har idag.
Notera att detta gäller våra baspaket. Om du har ett eller flera av tv- och streamingpaket med sport, film- och serier hos Telia behåller du dessa. Vill du göra några förändringar kan du göra det direkt via Mitt Telia eller kontakta vår kundtjänst på 020-20 20 70.
Du som inte har Telia idag aktiverar enkelt dina tjänster i samband med att det kollektiva avtalet börja gälla. Aktivera dina kollektiva tjänster genom att fylla i din adress och lägenhetsnummer. Du kan även aktivera dina kollektiva tjänster genom att kontakta vår kundtjänst på 020-20 20 70 eller besöka någon av våra butiker. Läs mer om aktivering av kollektiva tjänster.
Efter aktivering skickas dina inloggningsuppgifter och eventuell övrig utrustning till dig.
Om du har några befintliga tjänster hos en annan leverantör och ännu inte har sagt upp dessa behöver du göra det om du vill byta till de kollektiva tjänster som ingår i ditt boende. Har du fått tillgång till Telia Öppen Fiber eller Zmarket.se väljer du själv om du vill behålla dina tjänster eller inte i dialog med din nuvarande leverantör.
Utbudet varierar och beror på vilket avtal din hyresvärd, fastighetsägare eller bostadsrättsförening har med Telia.
Här är en lista med de olika tv-paketen:
Om du har kollektiv tv från Telia kan något av baspaketen ovan ingå i ditt gruppavtal beroende på vad din hyresvärd, fastighetsägare eller förening har upphandlat. Läs mer om paketens utbud genom att trycka på respektive tv-paket ovan.
Du kan enkelt beställa fler tv-kanaler och snabbare bredband i samband med aktivering av dina fibertjänster. Där hittar du våra bästa erbjudanden för dig som har kollektiva fibertjänster från Telia i ditt boende – på bl.a uppköp av fler tv-kanaler och snabbare bredband såväl som tv-, sport- och streamingpaket.
Om du redan har aktiverat dina tjänster eller önskar uppgradera dem först efter aktivering går du enkelt in på Mitt Telia för att beställa fler tv-kanaler och snabbare bredband.
Du kan även ringa vår kundtjänst på 020-20 20 70 eller besöka någon av våra butiker och återförsäljare. Du hittar alla våra butiker här.
Telia Play
Med vår kostnadsfria streamingtjänst Telia Play som ingår i alla våra tv- och streamingpaket kan du streama när, var och hur du vill – på valfri enhet och två enheter* samtidigt.
Streama direkt i webbläsaren på datorn eller i appen på mobilen, surfplattan eller titta på din Smart TV – hemma i soffan, vid frukostbordet eller på resande fot inom hela EU/EES. Du kan även använda Apple TV, Google Chromecast eller titta via tv-box. Om du använder tv-box kan du titta på tv via en tv-box åt gången.
Följ våra guider nedan för att enkelt komma igång med och aktivera Telia Play:
*Vid livesända sportevenemang kan innehållet bara streamas på en enhet i taget.
Tvillingabonnemang
Med ett Tvillingabonnemang kan du använda två eller flera tv-boxar åt gången och således titta på flera tv-apparater i olika rum samtidigt. Du tecknar vårt Tvillingabonnemang via Mitt Telia till en extra kostnad och kan teckna upp till två Tvillingabonnemang till ditt huvudabonnemang per hushåll.
I vissa kollektiva gruppavtal med Telias tv-tjänst kan särskilda villkor finnas för Tvillingabonnemang. Om du saknar information om vad som gäller på din adress, vänligen kontakta oss på 020-20 20 70.
Du som har kollektiv hemtelefoni i ditt gruppavtal kan enkelt komma igång med tjänsten genom att läsa mer om hemtelefoni via mobilnätet och följa instruktionerna som står där.
När duflyttar utfrån ditt nuvarande boende med kollektiva tjänster från Telia behöver du avaktivera dina kollektiva tjänster så att den som senare flyttar in på adressen kan aktivera tjänsterna i sitt namn. Kontakta oss på 020-20 20 70 så hjälper vi dig att flytta med eller avsluta dina tjänster. Efter beställd flytt eller avslut får du information om hur du gör med eventuell tv-box och övrig utrustning.
När du flyttar in i en bostad där det finns kollektiva tjänster från Telia, aktiverar du dessa på telia.se/aktivera. Du kan även besöka våra butiker eller ringa vår kundtjänst på 020-20 20 70 för support.
Starta vårt verktyg Fixa för att enkelt göra en felsökning av din tjänst eller produkt. Välj vad du vill felsöka nedan och följ sedan stegen för att börja lösa problemet.
Om vi inte kan lösa problemet efter en genomförd felsökning skapas en digital felanmälan med alla uppgifter vi behöver för att åtgärda felet och vi kommer sedan att kontakta dig när ärendet är löst.
Du hittar även våra respektive guider för bredband och tv samt hur du förbättrar ditt wifi nedan.
Du kan även ring vår kundtjänst på 020-20 20 70.
Lös ditt ärende direkt online på Mitt Telia eller via appen*
Besök någon av våra butiker
Ring vår kundtjänst på 020-20 20 70
*Om du inte redan har appen idag, ladda ner den för iOS via App Store eller Android via Google Play.
På telia.se/faktura hittar du svar på de vanligaste fakturafrågorna. Gäller ditt ärende en specifik faktura kontaktar du vår kundtjänst på 020-20 20 70.
Beroende på din fakturaperiod kan det hända att du får en sista faktura som överlappar med och sträcker sig efter det datum då du har ingått i och det kollektiva avtalet har börjat gälla. Men oroa dig inte! Beloppet kommer att justeras på din nästkommande faktura, varför vi ber dig att ändå betala den faktura som har skickats ut för att undvika påminnelseavgifter. Vid övriga frågor och funderingar, läs mer om faktura och betalning.
Självklart gäller samlingsrabatten även som kollektiv kund! Om du har bredband via din fastighetsägare eller bostadsrättsförening kan du enkelt ta del av samlingsrabatten genom att köpa ett mobilabonnemang med obegränsad surf. Logga in på Mitt Telia för att se över dina tjänster.
Vanliga frågor om faktura och betalning
Du kan använda din kredit hos Telia Finance vid köp i Telias butiker under perioden dec 2025–feb 2026, men efter det går det inte längre att göra nya köp på ditt konto. Du fortsätter att betala av din skuld enligt den avbetalningstid som redan är bestämd, upp till 36 månader.
Vill du veta mer om vad som gäller för just dig? Logga in på Telia Finances kundportal där du hittar all information om ditt konto och din betalningsplan, eller vänd dig till Telia Finances kontaktsida.
Du ansöker om autogiro via din internetbank. På vår supportsida hittar du en guide för hur man ansöker om autogiro.
Med autogiro dras pengar automatiskt från ditt bankkonto på fakturans förfallodag. Logga in på Mitt Telia några dagar efter din ansökan och byt till sms-notifiering om du inte längre vill få pappersfaktura.
Du ansöker själv om e-faktura på Mitt Telia, antingen på webben eller i appen. Du kan också ansöka om e-faktura via din internetbank. På vår supportsida hittar du en guide för hur du byter till e-faktura.
Med e-faktura skickas din faktura från Telia elektroniskt till din internetbank i stället för via post. När du väljer e-faktura behöver du inte betala någon fakturaavgift.
För att effektivisera vår fakturahantering har vi valt att fakturera via Kivra, en säker och pålitlig tjänst som många av våra kunder redan använder.
Skillnaden ligger i hur de hanteras och levereras. En e-faktura skickas direkt till din internetbank och hanteras automatiskt utan behov av viss hantering och administration. En digital faktura skickas till din Kivra och kräver att du som kund aktivt går in och betalar den.
Logga in på Kivra och välj alternativet Inställningar. Där kan du sedan välja vilka avsändare du vill få brev och fakturor från.
Vi tar en fakturaavgift för att det kostar att producera och skicka ut fakturor. Om du vill slippa betala en fakturaavgift kan du välja alternativet e-faktura.
En minusfaktura eller kreditfaktura är en faktura som korrigerar en ursprunglig, felaktig faktura. Det framgår på fakturan om hela fakturan krediterats eller om du ska få pengar tillbaka av oss.
Om du ska få tillbaka pengar, så sätts de in på ditt konto automatiskt.
På Mitt Telia kan du ändra fakturaadress, logga in på webben eller i appen. Ändringen gäller från nästkommande månad.
Om du vill göra en framtida adressändring, ändra namn eller byta till en utländsk fakturaadress behöver du kontakta oss.
På Mitt Telia kan du se när och om din faktura är betald, logga in på webben eller i appen.
Om du köpt ett nytt abonnemang eller bytt abonnemangsform mitt i en månad (innan eller efter ett månadsbryt) kan din första faktura skickas ut månaden efter och avser då två fakturaperioder: perioden för den månad du köpte abonnemanget och den nästkommande månaden (eftersom den fasta kostnaden betalas i förskott).
Det samma gäller när du avslutar ett abonnemang. Avslutas det innan ett månadsbryt får du din sista faktura nästa månad. Avslutas det efter ett månadsbryt får du din sista faktura månaden efter.
På Mitt Telia finns en sammanställning av dina abonnemang och tjänster. Logga in på webben eller i appen för att se vad som ingår och hur mycket du betalar.
Ja, du kan skjuta upp din faktura en gång per år (varje löpande tolvmånadersperiod) om du inte har några obetalda fakturor sedan innan och den faktura du vill skjuta upp inte gått till inkasso.
På Mitt Telia kan du begära uppskov/anstånd, logga in på webben eller i appen. När du skjuter upp din faktura behöver den betalas senast inom 30 dagar.
Om du betalar med autogiro behöver du skjuta upp din faktura minst fem hela dagar innan den förfaller.
Ja, om du får flera fakturor för olika abonnemang kan du samla dem på samma faktura. Undantaget är abonnemanget "Telia Bas", som inte går att lägga in på en samlingsfaktura.
På Mitt Telia kan du kombinera dina fakturor, logga in på webben eller i appen.
Om du delbetalar något får du utöver din Telia-faktura även en faktura från Telia Finance. Det är inte möjligt att kombinera en Telia-faktura med en Telia Finance-faktura.
Sedan den 28: oktober 2025 erbjuder vi Klarna som betalningsalternativ för varor. Om du får en faktura från Klarna betyder det att du valt att betala din vara med deras tjänst.

