Framtidens nät

Telia bygger Framtidens nät. Vi investerar i mobil- och fibernäten och stänger ner delar av det gamla kopparnätet. Kunder erbjuds nya, moderna tjänster som ofta har bättre kapacitet än de som försvinner.

Det här är Framtidens nät

Digitaliseringen av samhället innebär att snabb och stabil uppkoppling blir allt viktigare både där vi bor, arbetar och rör oss.

Telia satsar därför stort på att bygga ut fiber- och mobilnätet, medan de delar av det gamla kopparnätet som inte lever upp till dagens kapacitetsbehov stängs ner.

Kunder anslutna till dessa gamla delar av kopparnätet behöver därför beställa nya, moderna och framtidssäkra lösningar via Telia eller annan operatör. Läs mer om Framtidens nät nedan, eller gå direkt till våra erbjudanden för privat- och företagskunder.

Erbjudanden till berörda

Våra erbjudanden till privatpersoner och företag.

Privat Företag

Vad innebär detta?

Är du berörd behöver du beställa nya tjänster. Samtliga berörda, såväl Teliakunder som andra operatörers kunder, får i god tid före kopparnätet stängs information om detta.

De flesta erbjuds tjänster via mobilnätet. Kunder i områden med utbyggt fibernät får välja mellan fiber- eller tjänster via mobilnätet.

Även om du inte är Teliakund idag, kan du beställa Telias tjänster.

Se filmen om Anna-Britta Forslund som skaffat bredband via mobilnätet till sitt café.

Är jag berörd?

Du som är berörd får i god tid information från Telia eller din operatör om detta. Du hittar de områden som omfattas av förändringarna de närmaste åren här:

Framtidens nät: Berörda kommuner och orter 2018-2019 (PDF)

 

Mer information om Framtidens nät

Telekomguiden är en operatörsneutral kundtjänst som kan ge dig opartisk information och rådgivning. Ring Telekomguiden på 010-130 79 00, mån-fre 10.00–19.00 och lör–sön 11.00-16.00, eller maila info@telekomguiden.se

Det finns även mer information på Telekomguidens hemsida.

Om du har frågor eller upplever att du inte erbjuds nya tjänster från någon operatör kan du kontakta Post- och Telestyrelsen, PTS. På PTS hemsida finns mer information.

Kom ihåg!

Om du berörs av förändringarna stängs dina fasta abonnemang av det datum angivet i det uppsägningsbrev som du fått från din operatör. Då kan du inte längre använda dina tjänster.

Beställ i god tid nya tjänster. Läs mer om Telias erbjudanden nedan.

Privatkund Företag

Frågor och svar

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Klar

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Klar

Tack för ditt bidrag!

close information navigation-arrow-down navigation-arrow-right panic playbutton svg-icon-arrow-down svg-icon-arrow-up svg-icon-checkmark