08 maj 2023

4 min läsning

Livsstil

Maxa produktiviteten när du jobbar hemma

Att jobba hemifrån har blivit väldigt mycket vanligare de senaste åren men har sina egna utmaningar. Här är tipsen som hjälper dig maxa effektiviteten – och må bra.

Kvinna arbetar med laptop och mobiltelefon vid köksbordet.

Maskot Agency

Skaffa rutiner

Det kan låta tråkigt, men faktum är att rutiner kan göra dagen mindre långtråkig. Om all tid flyter samman går det inte att koncentrera sig på vare sig det ena och plötsligt har hela dagen passerat.

Börja därför med att kliva upp ur sängen, duscha, ät frukost, klä på dig något annat än pyjamas och börja sedan jobba.

Att behålla din vanliga dygnsrytm kan hjälpa dig att må bra.

Schemalagda arbetstider

Bestäm när du ska börja att arbeta, när du ska ta lunch och när det kommer att vara dags att sluta för dagen.

Enligt psykologen Siri Helle ökar du din effektivitet med schemalagda arbetstider eftersom chansen att du får någonting gjort ökar när du följer en tidsram.

Sätt upp tydliga regler för dig och omgivningen, om att du jobbar hemifrån och inte enbart är hemma. Då slipper du besök av svärmor som bara vill titta förbi eller kompisen som ringer och vill småprata, och på så sätt hindrar dig att slutföra arbetsuppgifterna.

Kom igång

Börja med att lista dina arbetsuppgifter och rangordna dem i den ordning du ska ta dig an dem under dagen. Då riskerar du inte att missa något.

Har du svårt att ta dig an uppgifterna som ligger framför dig? Lugn, det är vanligt. Ett knep du kan ta till kallas för 3-mintersregeln, som du kan läsa mer om här hos inc.com. Du bestämmer dig helt enkelt för att jobba med en uppgift tre minuter. På så sätt känns tröskeln inte lika hög och du kommer igång.

En teknik som etablerades redan på 1980-talet heter the Pomodoro Technique och råder dig att dela upp ditt arbete i 25-minutersintervaller med 3–5 minuter långa pauser däremellan.

Gör en sak i taget

För några år sedan var multitasking ordet på allas läppar. Men du har säkert kommit underfund med hur ineffektivt det är att försöka jobba med flera saker samtidigt på kontoret. Och det funkar lika dåligt hemma. Här har tidningen Chef listat 6 tips på hur du lyckas med monotasking.

Det allra simplaste knepet: Stäng av mailnotiser och andra push-notiser som kan pocka på din uppmärksamhet och på så sätt störa ditt fokus. Det gäller både privata och jobbrelaterade notiser. Det sägs ta upp till 25 minuter innan man hittar fokus igen efter en distraktion, enligt den här artikeln.

Ta pauser

Glöm inte bort att pausa med jämna mellanrum. Små korta pauser underlättar enligt den amerikanska psykologiprofessorn Alejandro Lleras betydligt din möjlighet att hålla fokus.
Om du har möjlighet är det bra att ta en lunchpromenad för att få nya perspektiv.

Enligt tidningen Ny Teknik kan det även vara en idé att ta en kort morgonpromenad för att ”gå till jobbet” och en kvällspromenad för att ”gå hem från jobbet”.

Att komma ut byta miljö är bra för att rensa hjärnan från jobbet och fylla på med ny energi.
Mikropauser, som att resa sig upp och bara ta ett varv i hemmet, gör större skillnad än man tror.

Tänk på ergonomin

Efter en vecka vid datorn på soffbordet kommer nacken att ha tagit rejält med stryk. Försök hitta en bra arbetsposition vid exempelvis köksbordet, så att du sitter upprätt.

Variera arbetspositionen om det går, kanske har du en bokhylla som kan fungera som ståbord?

Läs vår artikel om ergonomi här.

Flera hemma? Dela upp bostaden

Det kan vara irriterande att vara så nära inpå varandra dagarna i ända. Ordna varsin arbetsplats, helst i olika rum om det går, där ni kan arbeta så ostört som möjligt.

Använd hjälpmedel som brusreducerande hörlurar och lyssna på musik så att ni stänger ute varandra. Ta promenader var för sig vid olika tidpunkter.

Är barnen dessutom hemma kan det vara bra att göra ett schema för dem också att hålla sig till. De är vana vid strukturerade dagar. Ge dem gärna tillgång till ett eget rum eller område där de kan koncentrera sig på sitt.