Problem att surfa i mobilen utomlands

Har du rätt inställningar men ändå inte kan surfa i mobilen när du är utomlands? 

Aktivera mobildata och roaming

För att kunna surfa i utlandet måste du ha mobildata på och aktivera roaming. 

Byt till 3G-nätet

I många länder är 4G-nätet inte lika utbyggt som i Sverige. Om du vanligtvis surfar med 4G-nätet kan du testa att byta nät till 3G. Starta sedan om din mobil. Obs! Du behöver din pinkod vid omstart, om du har glömt den kan du hitta alla dina koder på Mitt Telia.

För iPhone-användare:

  1. Gå till Inställningar och välj Mobilnät.
  2. Välj Alternativ för mobildata.
  3. Gå in på Aktivera 4G och välj Av.
  4. Aktivera Data-roaming.

För Android-användare:

  1.  Gå till Program och välj Inställningar. 
  2. Gå till Fler nätverk och Mobila nätverk.
  3. Dataroaming (på)
  4. Under Nätläge väljer du endast 3G.

Om problemet kvarstår har du troligen nått din beloppsgräns för den månaden. Den nollställs igen den 1:a i kommande månad. Du kan köpa till extra daglig surfmängd om du behöver.

Läs mer om Surf Abroad
Kostnadskontroll utomlands

SÖK SUPPORT