Dubbla fakturor

I arbetet med att förbättra vår fakturahantering har vi gjort en förändring som innebär att du nu får din faktura för bredband och tv samma månad som den ska betalas, istället för en månad i förväg. På grund av detta kan du få dubbla fakturor för bredband och tv en månad. Observera att de två fakturorna avser olika perioder och att båda ska betalas.

Varför ändras fakturan?

Betalningsperioden ändras till kalendermånader för att förenkla för dig som kund. Med den nya betalningsperioden undviks tidigare frågetecken kring att förfallodagen legat för långt fram i tiden och att betalningsperioderna har varit brutna (t.ex. 4/1—3/2).
 

Vad innebär detta för mig som kund?

Förändringen av betalningsperiod innebär att dina fakturor för bredband och tv fortsättningsvis kommer att avse hela kalendermånader och betalas i slutet av den månad de skickas. Förändringen kommer att genomföras successivt på två av dina fakturor för att komma i rätt betalningsfas. Därför har dessa två fakturor en annan summa, period och förfallodag. Var därför extra uppmärksam på förfallodatumet. Den ena fakturan kommer att avse en kortare period än vanligt, och den andra kommer att avse en hel månad. Efter dessa två fakturor är förändringen klar, och dina fakturor avser hela kalendermånader.

Observera att de två fakturorna avser olika perioder och att båda ska betalas.

Vad betyder kalendermånad?

En kalendermånad avser en hel månad, till exempel 1/1-31/1.

Varför ska jag betala två fakturor på samma förfallodatum?

Detta gäller endast dig som har månadsfaktura (inte kvartalsfaktura). För att komma i rätt betalningsfas kommer en faktura att avse en kortare period än vanligt och ha ett förfallodatum långt fram i tiden. Nästa faktura kommer att avse en hel månad och ha samma förfallodatum. Båda fakturorna ska betalas eftersom de avser olika perioder. Därefter är förändringen klar och dina fakturor avser hela kalendermånader.

Kan jag skjuta upp betalningen?

Om du behöver skjuta upp betalningen av fakturorna kan du göra på Mitt Telia, läs mer här om hur du går till väga. Betala fakturan senare

Varför har jag fått två fakturor med olika utseende?

För att göra fakturorna mer tydliga och lättöverskådliga har vi ändrat på layouten. Vi har nu börjat skicka ut fakturor med det nya utseendet. Läs mer på telia.se/nyfaktura.

Spara eller dela den här guiden

Ange din e-post så mailar vi en länk till den här guiden.

{{shareGuideController.model.emailStatusMessage}}

Ange ditt mobilnummer så skickar vi en länk till den här guiden.

{{shareGuideController.model.smsStatusMessage}}

SÖK SUPPORT