Vett och etikett i videomöten

Något som för de flesta nu blir mer vanligt förekommande är videomöten. Här får du som kanske inte är så van lite tips på vett och etikett-regler när du nu tvingas ha affärsmöten vid köksbordet.

1. Stäng av din mikrofon när du inte pratar
För att undvika eko och kaos i form av att alla pratar i mun på varandra kan det vara bra att etablera innan mötet att du ska ha din mikrofon på mute när du inte pratar. Precis som i ett fysiskt möte är det också viktigt att visa respekt och låta alla prata till punkt.

2. Tugga inte tuggummi
Visst, mikrofonen kanske är avstängd och det känns lugnt att sitta med lite tuggummi. Men eftersom video är inblandat kan det ge ett aningen nonchalant intryck gentemot dina kollegor, kunder eller affärspartners.

3. Hitta en plats i hemmet du kan vara själv på
Det kan absolut vara tufft att hitta utrymme till att vara helt själv om hela familjen är hemma – men när det är dags för videomöte är det verkligen att föredra. Vi minns alla den här klassiska intervjun, och även om den är hysteriskt rolig är det något de flesta av oss vill undvika.

4. Klä dig som en vanlig arbetsdag
Även om tanken på att jobba i myskläder kan locka är det något vi rekommenderar att du avvaktar med – i alla fall när det är dags för videomöte. Du behöver kanske inte vara klädd i kostym, men ha åtminstone samma typ av kläder som du skulle haft om mötet var på kontoret.

5. Var uppmärksam
Även om det är lockande att sitta och surfa under ett videomöte är det något du bör undvika – oavsett om du kollar jobbmejlen eller kikar på Facebook-flödet. Det är lättare än du tror att tappa fokus och missa vad som sägs!

6. Var i tid och se till att teknologin funkar
Din tid är värdefull, precis som de andra mötesdeltagarnas tid. Om du leder mötet – lägg några minuter innan på att se till att allting funkar. Om du ska in i ett videomöte – var i tid, precis som du skulle vara om det var ett fysiskt möte på kontoret.

7. Ägna lite tid till småprat
Situationen just nu är påfrestande för många – så ägna några minuter på att fråga hur läget är med dina kollegor och prata lite allmänt innan ni drar igång. Det kan förbättra kvaliteten på mötet mer än du tror!

Rätt verktyg i verktygslådan

Att skapa en trivsam miljö och effektivt arbetssätt på distans handlar lika mycket om beteende som om teknik. Men tillgång till rätt verktyg är självfallet viktigt. På Telia erbjuder vi mötestjänster till våra kunder – men vi är också storkonsumenter av dem själva (faktum är att flygresandet hos Telia under de senaste 20 åren har minskat med 84 % och vi har 200 ggr fler videomöten nu än för ett decennium sedan). Jag avslutar därför med ett gäng tips från vår egen verktygslåda på Telia:

Beslutsångest
Telemöte, webbmöte eller högkvalitativa videomöte? Matcha ditt behov med rätt lösning. Vi har samlat alla Telias mötestjänster på ett ställe.

Nå alla medarbetare samtidigt
Telia Workflow är en smart tjänst för arbetsgivare som vill nå ut till hela organisationen samtidigt, oavsett om det är via sms, mejl eller appmeddelanden.

Fler tips för bättre samarbete
Smart Arbetsliv är en plats på Telia.se där vi samlar kunskap och tjänster för effektivt samarbete, möten på distans och flexibla medarbetare. Den här sidan riktar sig till alla er som är proffs och som jobbar med utveckling av arbetsplatsen med tillhörande tjänster. Fullmatad med inspiration, guider och rapporter.

Att tänka på
Var försiktig med att använda mötestjänster du hittar på webben. Se till att göra lite detektivarbete innan du väljer tjänst. Är tjänsten säker? Hanteras din data på ett säkert sätt? Har du inte tid eller kunskap själv så ta kontakt med din IT-leverantör för råd.

Du som arbetar på ett stort företag eller i en stor organisation: Det finns ofta mötestjänster tillgängliga direkt i din dator eller mobil. Du kan också fiska efter mer information på intranätet