Ringa nödsamtal till 112

Så fungerar det att ringa till 112 från fast telefon eller mobil om du har Telia.

Fast telefoni

Har du en fast telefon ringer du alltid kostnadsfritt till 112. För att alarmcentralen ska ha möjlighet att ge hjälp på rätt ställe skickar vi med telefonnumret du ringer ifrån, även om numret är hemligt. Varje dag skickar vi lokaliseringsuppgifter, d.v.s. de adressuppgifter som finns på varje telefonnummer, till SOS Alarm. Detta gör vi för att alarmcentralen alltid ska ha aktuella uppgifter vid en eventuell utryckning. Vi skickar därför även adressuppgifter för hemliga nummer.

Ringa nödsamtal med Telia

Mobiltelefoni

Från en mobiltelefon kan du alltid ringa kostnadsfritt till 112, även om det inte finns ett sim-kort i telefonen eller om du har slut på pengar på ditt kontantkort. Telia skickar alltid med telefonnummer till SOS Alarm, även om numret är hemligt (gäller enbart när ett sim-kort finns i telefonen). Telia skickar även med lokalisering av den ringande mobiltelefonen för att SOS Alarm ska se från vilket område samtalet kommer.

I mobilnätet är 112-samtal prioriterade och hanteras med större redundans än vanliga samtal. Vid fel på enstaka basstationer täcker andra basstationer större delen av området för 112-samtal. Om ett område tillfälligt saknar möjlighet för 112-samtal informerar Telia SOS Alarm detta samt lägger ut information i Telias informationskanaler. Vid tillfällig stängning av ditt abonnemang fungerar det ändå att ringa 112 från din mobiltelefon.

Bra att veta

Om du bor i ett område som ofta har strömavbrott kan det vara bra att ha en telefon hemma som inte är beroende av ström. Dessa går att ringa med förutsatt att telefonledningen fungerar. Oftast fungerar det också att ringa från en mobiltelefon vid strömavbrott.

I dessa fall kan du inte ringa till 112:

  • Vid fel på telefonen eller ledningar då utgående samtal inte fungerar.
  • Vid strömavbrott om du använder dig av bredbandstelefoni eller en trådlös telefon.