Information: Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Läs mer

Förtroende ger nöjda medarbetare

Publicerad: 2017-10-24 12:50 | Taggar: Kategorier:

Sverige ligger i toppskiktet i Europa när det gäller att använda ny teknik för göra arbetet mer flexibelt och mobilt. Något som gör nytta för både medarbetare och arbetsgivare.

Enligt en aktuell undersökning av EU-länderna är Sverige näst bäst, efter Danmark, gällande hur många som vänder informations- och kommunikationsteknik för att öka flexibiliteten i arbetet. I Sverige är det enligt undersökningen 33 procent av alla yrkesverksamma som regelbundet drar nytta av möjligheterna att jobba utanför kontoret, med mindre styrda tider. I Danmark ligger siffran på hela 37 procent.

Ola Pettersson, gruppchef på konsult- och rekryteringsföretaget Experis, berättar att de drar stor nytta av ny teknik i sin organisation.

– Alla mina konsulter har möjlighet att välja var och när de vill utföra sitt arbete. Så länge det fungerar med arbetsuppgifterna förstås, säger han.

Full koncentration
Det innebär bland annat att de kan jobba hemifrån vid behov, något som Ola Pettersson konstaterar är ett bättre alternativ i vissa lägen – både för medarbetaren och för produktiviteten.

– Man kan många gånger få en annan slags lugn och ro hemma. Det sociala utbytet som är en del av kontorsmiljön är förvisso en viktig del, men de kan också vara störande när man har uppgifter som kräver full koncentration.

Andra fördelar med att arbeta hemifrån är att man slipper pendlingstiden till och från kontoret, och det blir lättare att få ihop livspusslet när man kan styra över sin egen tid i högre grad.

– Jag vet att de möjligheterna bidrar till att göra medarbetarna mer motiverade. Alla vill förstås prestera bra, och då vill vi kunna erbjuda rätt förutsättningar för det.

Tunnlar in i systemen
Den ökade flexibiliteten innebär naturligtvis inte enbart att alternativen är att vara på kontoret eller att sitta hemma och arbeta.

– VI har sett till att ha tekniska lösningar som ger ”tunnlar” in i systemen, oavsett var man sitter. Man ska till exempel kunna arbeta på resande fot lika bra som annars, som att kunna kolla vissa dokument på hotellrummet på kvällen, säger Ola Pettersson.

Det där med kvällsjobb är annars något som kan kopplas till en av de stora riskerna med en ökad flexibilitet, nämligen att arbetsveckorna kan bli allt längre.

– Det är absolut en risk som man måste ta på allvar. Jag har förmånen att ha fantastiskt engagerade medarbetare, och när de nu har möjlighet att arbeta 24 timmar om dygnet så gäller det att vara uppmärksam på att det inte tar på sig för mycket.

Dialog kring belastning
Nyckelordet för Ola Pettersson är förtroende.

– Jag ger dem mitt förtroende, och då får jag deras förtroende tillbaks. Det handlar dels om att de tar ansvar för sina arbetsuppgifter, men i lika hög grad om att vi har en öppen dialog kring arbetsbelastningen. Det gäller också att vara ytterst tydlig när det gäller sådant som befogenheter, möjligheter och friheter.

Enligt den tidigare nämnda undersökningen från Eurofound verkar den avgörande faktorn vara synen på arbete utanför kontoret: om det är en ersättning för att utföra uppgifterna på arbetsplatsen eller om det är ett tillägg till det ordinarie jobbet.

Gör medarbetare nöjda
Möjligheten till att distansarbeta är den enskilt viktigaste faktorn för att göra medarbetare nöjdare, enligt en rapport från Economist Intelligence Unit. Dessutom är det inte enbart angeläget för befintliga medarbetare, det är också intressant ur ett framtidsperspektiv.

– Det har svängt på arbetsmarknaden, numera är det en kamp om talangerna i de flesta branscher. Alla vill ha de vassaste medarbetarna, och den yngre generationen som är på väg ut i arbetslivet nu värderar flexibilitet extra högt, säger Ola Pettersson.

Foto: Helena Christerdotter / Johnér

Läs också
Rörlig bild kan öka samverkan
Nya utmaningar för ledare på distans
Arbetsplats för ökad kreativitet och samarbete

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

cf-close-icon cf-add-round-icon cf-remove-round-icon cf-star-icon cf-check-icon
close information navigation-arrow-down navigation-arrow-right panic playbutton