Sveriges mest anlitade begravningsbyrå: ”Därför satsar vi digitalt”

Med personal spridd på 220 kontor över hela landet behövde Fonus förbättra sin digitala logistik. Resultatet blev en nätverkslösning från Telia. – Vår högsta prioritet var att hitta en leverantör som kunde ta ansvar för både tjänsteutbudet, flexibiliteten på nätverkstjänsterna och vår geografiska spridning, säger Anders Eskilsson, it-chef på Fonus.

Läs mer om Nätverk som tjänst

I snart 75 år har Fonus varit Sveriges mest anlitade begravningsbyrå. I dag är företaget ett nätverk med både enmanskontor på landsbygden och kontor med många anställda i storstäderna. Däremellan måste självklart logistiken fungera fläckfritt. 

– Jag har tidigare arbetat med enklare leveranser för företag med kontor i olika länder, men utmaningen för Fonus är just att vi är spridda över så stora delar av Sverige. Därför var vår strategi att hitta en samarbetspartner som kunde ansvara för hela nätverkslösningen, så att vi inte skulle behöva ringa runt till lokala leverantörer när vi får problem, säger Anders Eskilsson, it-chef på Fonus.

Telias skalbara lösning

Landets enda rikstäckande begravningsbyrå önskade också olika nivåer av tjänster beroende på storleken av kontor. I storstäderna krävdes fiber av hög kvalitet, medan enmanskontoren behövde anslutas till en lägre kostnad. Efter ett halvår av upphandlingar föll valet i våras på Telia, och företagets skalbara IP VPN-lösning till Fonus samtliga 220 kontor. 

– Många kan förstås förbinda sig att leverera till storstäderna, men kommer man ut på glesbygden blir det snabbt färre. Vi var nöjda med de lösningar som Telia presenterade, som IP VPN-lösning över 4G. Fonus gör en del uppköp och då gäller det att snabbt kunna koppla upp de mindre kontoren. Här ligger utmaningen för oss på it-avdelningen att hitta en part som verkligen kan leverera, säger Anders Eskilsson.

30 000 begravningar om året

Fonus arrangerar runt 30 000 begravningar varje år, vilket motsvarar ungefär en tredjedel av samtliga dödsfall i Sverige per år. Det är en mjuk verksamhet människor emellan, som verkligen kräver att tekniken fungerar på alla plan. 

– Vi är 1 000 anställda i hela koncernen, men Fonus har egentligen två verksamheter: Familjens Jurist och så delen kring begravningar som är den mest kända. Vi möter ofta kunden på kontoret och planerar begravningen; går igenom ett beställningsflöde, visar kistor och blomsterarrangemang. 

Allt det här görs via en webb-applikation, som ska fungera lika bra i Kramfors som i centrala Stockholm. Upplevelsen för kunden måste vara likadan och lika bra, menar Anders Eskilsson:

– Dessutom vill människor i sorg definitivt inte ha något teknikstrul. Uppkopplingen måste vara så säker att kommunikationen är stabil och bra och bilder kan laddas upp.

Fonus tittar redan på nästa tjänst: Att med hjälp av 4G ersätta alla gamla kopparanslutningar på ett 100-tal kontor på landsbygden. 

– Vi ser också över fler tjänster, bland annat managerade brandväggar. Vår strategi är att köpa in så många tjänster och vara så kostnadseffektiva som möjligt. Vi har ju inte de här resurserna själva. 


Ladda ner Telias trendrapport här