Så fångar du morgondagens bästa medarbetare

Glöm fasta skrivbord och traditionella arbetstider. Framtidens medarbetare på it-avdelningen kräver att jobba när och var de vill – med hjälp av den senaste tekniken.

 

Läs mer: Om Nätverk som tjänst

Digitaliseringen har skapat en ny verklighet för dagens unga. Och de attribut för framgång man tidigare såg som självklara – hög lön, snyggt kontor, tjänstebil – kan plötsligt falla som furor i en svensk höststorm. 

I rapporten Framtidens attraktionskraft, som Kairos Future tagit fram för Försvarsmakten och Telia, skulle hela 62 procent av Sveriges 18-35-åringar hellre se sig som specialister än chefer. 

Hitta morgondagens stjärnor

I samma undersökning, baserad på 5 000 deltagare, sade sig också nästan 6 av 10 intervjuade 1980-talister att de vill ha en arbetsgivare som sätter individen i centrum framför den som sätter gruppen främst. Det här ställer såklart gamla sanningar på huvudet och tvingar dagens it-chefer att tänka i helt nya banor i sin strävan att hitta morgondagens stjärnor redan idag.

Här är tre vägval som din organisation bör tänka på för att bli en attraktiv arbetsgivare:

1. Jaget eller laget?

Förväntas medarbetarna vara lagspelare eller individualister? Vad är viktigast för organisationen; att skapa arbetsgrupper tillsammans, eller friheten att låta medarbetarna klara uppgifterna under eget ansvar?

2. Gemenskap eller beredskap?

En organisation som drivs av gemensamma mål kan kosta på sig ett friare spelrum, så länge medarbetarna bidrar till att skapa rätt beredskap för företagets uppdrag. En organisation som behöver skapa en känsla av trygghet är tvungen att tydligare markera ”så här gör vi på jobbet”. Och det måste vara så tydligt att det skapar en vi-känsla, något som kräver att medarbetarna är delaktiga i företagets framväxande kultur.

3. Attrahera eller kontrollera?

En av de viktigaste nycklarna för att skapa en attraktiv arbetsplats kommer att handla om att få balans mellan att prioritera kunder och medarbetare. Det kräver en större uppmärksamhet om medarbetarnas behov än vi hittills vant oss vid. Men de som lyckas kommer också att vinna kampen om de största talangerna.

Vill du veta mer om IT och de största utmaningarna för it-avdelningen?

Läs mer i Telias rapport Nätverk som tjänst