Gå direkt till textinnehållet
  • Privat
  • Företag
  • Fastighetsägare
  • Webmail

Meny

  • Produkter & Tjänster
  • MyBusiness
  • Support
  • Kontakt

    Logga ut

    Logga in

Navigering för Produkter & Tjänster

    • Hårdvara
    • Apple iPhone
    • Samsung Galaxy
    • Mobil som tjänst
    • Konferenstelefoner
    • Telefoni
    • Mobilabonnemang
    • Touchpoint växel
    • Molnbaserade växlar
    • ACE kontaktcenter
    • Bredband
    • Fast bredband
    • Mobilt bredband
    • Fiber
    • Öppen fiber
    • IT & molntjänster
    • Cybersäkerhet
    • Microsoft 365
    • Teknikertjänster
    • IT-avdelning
    • Möten & Samarbete
    • MS Teams med Telia
    • Säkert videomöte
    • Videomöte
    • Nätverk
    • Nätverk som tjänst
    • SD-WAN
    • Dedikerade mobila nät
    • LAN & wifi
    • IoT & Dataanalys
    • Asset tracking
    • Smart building
    • Crowd insights
    • Crowd alerts
    • Alla produkter & tjänster
    • För nystartade företag
    • För tillväxtföretag
    • För stora företag
    • För offentlig sektor
    • För fastighetsägare & brf
    • Produkter & Tjänster
      • Hårdvara
        • Apple iPhone
        • Samsung Galaxy
        • Mobil som tjänst
        • Konferenstelefoner
        • Till hårdvaror
      • Telefoni
        • Mobilabonnemang
        • Touchpoint växel
        • Molnbaserade växlar
        • ACE kontaktcenter
        • Till Telefoni
      • Bredband
        • Fast bredband
        • Mobilt bredband
        • Fiber
        • Öppen fiber
        • Till Bredband
      • IT & molntjänster
        • Cybersäkerhet
        • Microsoft 365
        • Teknikertjänster
        • IT-avdelning
        • Till IT & molntjänster
      • Möten & Samarbete
        • MS Teams med Telia
        • Säkert videomöte
        • Videomöte
        • Till Möten & Samarbete
      • Nätverk
        • Nätverk som tjänst
        • SD-WAN
        • Dedikerade mobila nät
        • LAN & wifi
        • Till Nätverk
      • IoT & Dataanalys
        • Asset tracking
        • Smart building
        • Crowd insights
        • Crowd alerts
        • Till IoT & Dataanalys
      • Alla produkter & tjänster
        • För nystartade företag
        • För tillväxtföretag
        • För stora företag
        • För offentlig sektor
        • För fastighetsägare & brf
        • Till Alla produkter & tjänster
    • MyBusiness
    • Support
    • Kontakt

  • Privat Företag Fastighetsägare

  • Webmail

Driftinfo och felsökning

Har ditt bredband slutat fungera eller upplever du problem med samtal? Här hittar du förslag på felsökning och hur du felanmäler din tjänst.

Vanliga frågor

  • Jag kan inte ringa eller ta emot samtal, vad gör jag?

    Börja med att starta om din mobiltelefon. Ofta löser en simpel omstart de flesta problemen. Kolla även in vår täckningskarta så att det finns täckning där du befinner dig.

    Om ovanstående inte löste problemet kan det vara värt att kontrollera så att det inte ligger någon tillagd samtalsspärr i din eller mottagarens enhet. Exempel på dessa kan vara nummerblockeringar och "stör ej" funktioner.

    För vidare felsökning rekommenderar vi vårt automatiska felsökningsverktyg som hjälper dig att identifiera driftstörningar och andra eventuella fel.

  • Jag har ingen anslutning med mitt bredband, vad gör jag?

    Börja med att starta om din router. Ofta löser en simpel omstart de flesta problemen och det brukar inte ta längre än någon minut.

    Om det fortfarande inte fungerar kan du prova att återställa routern. En återställning är enkel att göra och du gör det genom att hålla in reset-knappen i ungefär 30 sekunder.

    En indikation på att återställningen lyckades är att lamporna snabbt blinkar till eller att de slocknar för en kort stund.

    Vänta därefter 2-3 minuter medan utrustningen startar upp igen.

  • Varför fungerar inte min surf?

    Börja med att starta om din mobiltelefon. Ofta löser en simpel omstart de flesta problemen. Kolla även in vår täckningskarta så att det finns täckning där du befinner dig.

    Felsökningstips:

    • Kontrollera surfmängden. Om du surfat mer än vad du vanligtvis brukar göra eller om det närmar sig slutet av månaden kan det vara så att surfen tagit slut. Här kan du enkelt och smidig fylla på med extra surf.
    • Är Mobildata aktiverat i din telefon? Hur du kontrollerar detta hittar du i våra mobilguider.
    • Har du rätt surfinställningar i telefonen? Skicka ett sms till 4466 med texten surf för att automatiskt ställa in rätt inställningar.

    För vidare felsökning rekommenderar vi vårt automatiska felsökningsverktyg som hjälper dig att identifiera driftstörningar och andra eventuella fel.

  • Hur får jag bättre wifi?

    För att ditt wifi ska fungera så bra som möjligt är det viktigt att din router är rätt placerad. En router som är gömd eller skymd tenderar att fungera mycket sämre och det påverkar både hastigheten och räckvidden.

    Försök därför att placera din router så centralt det går – gärna någon meter från golvet med så fri sikt som möjligt. Då ger du din router de bästa förutsättningarna att förbättra din wifi-uppkoppling.

    Varje enhet som ansluts med kabel minskar belastningen på ditt wifi och kan göra att hastigheten till mobiler och laptops blir bättre. Försök därför att koppla in enheter med kabel om möjlighet finns istället för att ansluta dem trådlöst, då skapar du en jämnare fördelning och ditt wifi blir stabilare.

  • Hur lägger jag en felanmälan?

    En felanmälan skapar du enklast i Mybusiness. I Mybusiness ser du status på din felanmälan, du kan uppdatera ärendet med information när du vill och du bestämmer själv när ärendet är löst.

    Har du inte tillgång till MyBusiness går det självklart bra att felanmäla din tjänst genom att kontakta vår kundservice via chatt eller telefon.

Driftkartor

Har din tjänst slutat fungera eller upplever du problem med din anslutning? Då kan du vara berörd av en driftstörning.

Till driftkartor

Ersättning vid avbrott

Om du haft ett fel på din tjänst eller påverkats av ett avbrott har du rätt till ersättning.

Begär ersättning

Om Telia

  • Press och nyheter
  • Jobba hos oss
  • Hållbarhet
  • Ledningsgrupp

Support

  • Felsök & felanmälan
  • Driftinformation
  • Täckningskartor
  • Personlig tekniker
  • Anmälan & överträdelser
  • Webmail

Leverans & köp

  • Finansiering
  • Byt in din mobil
  • Överlåtelse
  • Villkor
  • Priser

Kontakta oss

  • Butiker & återförsäljare
  • För fastighetsägare & brf
  • Telias nät och kablar
  • Om Telia
    • Press och nyheter
    • Jobba hos oss
    • Hållbarhet
    • Ledningsgrupp
    • Till Om Telia
  • Support
    • Felsök & felanmälan
    • Driftinformation
    • Täckningskartor
    • Personlig tekniker
    • Anmälan & överträdelser
    • Webmail
    • Till Support
  • Leverans & köp
    • Finansiering
    • Byt in din mobil
    • Överlåtelse
    • Villkor
    • Priser
    • Till Leverans & köp
  • Kontakta oss
    • Butiker & återförsäljare
    • För fastighetsägare & brf
    • Telias nät och kablar
    • Till Kontakta oss
© Telia Sverige AB 556430-0142
Box 50077, 973 22 Luleå
Säte: Stockholm
  • Sveriges nöjdaste företagskunder mobil 2021
  • Telia snabbast på mobilsurf i hela landet
  • Sveriges nöjdaste företagskunder bredband 2022
Integritetspolicy | Cookies | Om webbplatsen