Flytta kabel eller anmäl skadad kabel

Telia är en av flera operatörer på marknaden. Om du upplever problem med dina telefoni-, tv- eller bredbandstjänster ska du alltid kontakta kundtjänst hos din operatör eller tjänsteleverantör i första hand, alltså där du är kund.

Telia är också en stor nätägare, med fysiska anläggningar och ledningar över hela landet. På denna sida har vi samlat information när du som privatperson, gräventreprenör, mark- eller skogsägare vill komma i kontakt med oss i vår roll som nätägare.

Anmäl skadad eller tillfällig nedtagning av kabel

Nedan kan du läsa om hur du agerar när du upptäcker skador i vårt nät.

Om skadan påverkar dina egna tjänster
Du som är Telia-kund felanmäler telefoni- eller bredbandstjänster direkt till oss. Via våra supportsidor kan du göra en felsökning online. Här hittar du våra kontaktingångar. Är du kund hos annan operatör så vänder du dig dit med din felanmälan.

Om skadan inte påverkar dina egna tjänster
Det kan till exempel vara nedfallna träd över ledningar, lågt hängande ledningar, avgrävda kablar eller skadade stolpar/kopplingsskåp. Vi kan även hjälpa dig med att tillfälligt flytta en telekabel för att förhindra skador, vid exempelvis trädfällning.

Kontakta oss via: 

Appen Skanova Skadeanmälan
Ladda ner den i iTunes App Store eller Google Play

Telefon
Ring: 020-50 50 00

Val 1 – Privatperson
Öppettider: Mån-tis 08:00-16:00, ons-fre 08:00-12:00

Val 2 – Markägare, gräventreprenör eller annan företagare
Öppettider: Helgfria vardagar 08:00-16:30

Jour övrig tid (vid fara i trafiken eller risk för personskador)
Ring: 020-50 50 02

 

Kolla innan du gräver

När du ska gräva och utföra markarbeten behöver du en ledningsvisning/kabelvisning för att veta om och var det finns ledningar. På Ledningskollen når du infrastrukturägare i en webbtjänst – utan kostnad.

Behöver du en akut ledningsvisning, ring: 020-55 00 22

 

Vi hjälper dig att flytta kablar

Vi kan hjälpa dig med att flytta en telekabel permanent. Du kan också ställa frågor om våra anläggningars placering, om de till exempel skulle vara i vägen för nybyggnation på din fastighet.

Kontakta oss via: 

E-post
Av säkerhetsskäl undviker vi att hantera personuppgifter i okrypterade e-postmeddelanden. Begreppet personuppgifter inkluderar bland annat personnummer, abonnentuppgifter och annan data som kan knytas till dig som person. 
Du når oss via e-post här
 

Telefon
Ring 0771-13 21 01 
Öppettider: mån-tis kl. 08:00-16:00, ons-fre kl. 08:00-12:00

 

Frågor och svar om våra nät och kablar