Därför ska du skippa egen
IT-avdelning

Det kan kännas tryggt att ha en egen IT-person eller IT-avdelning på ditt företag. Men i realiteten är det inte alltid smärtfritt – känner du igen dig i de här fem situationerna? Vi berättar även hur den nya tjänsten IT-avdelning från Telia kan underlätta när liknande saker inträffar.

1. Allt hänger på en person 

En av dina medarbetare behöver komma in på kontoret och jobba en vecka mitt under högsommaren – när alla andra är på semester. Av misstag stänger hon av datorn mitt i en autouppdatering och plötsligt fungerar inget längre, samtidigt som den viktigaste kunden otåligt väntar på en offert. Då är det skönt att ha en IT-ansvarig. Men eftersom det är semestertider ligger IT-ansvarige på playan i Grekland och svarar definitivt inte i telefon...

Med IT-avdelning som tjänst från Telia har företagets anställda alltid tillgång till servicedesk och support både via telefon och remote desktop. De hjälper till med såväl problemlösning som installation och konfiguration av datorer och mobila enheter. 

 

2. Du tvingas vara IT-expert 

Du välkomnar en nyanställd, men IT-experten är hemma med sjuka barn och vabbar. Så plötsligt ägnar du en hel dag åt att fixa dator, telefon, programlicenser och så vidare. Fast du inte vet ett skvatt om teknik. Och du egentligen behöver använda din dyrbara tid åt andra saker.

I tjänsten IT-avdelning som tjänst från Telia ingår uppstart av nya användare och installation och konfiguration av datorer och mobila enheter, liksom konto- och licenshantering av Microsoft Office 365 så att den nya kollegan snabbt och effektivt kan börja jobba och bli en i gänget. 

 

3. Du måste hålla dig uppdaterad om tråkiga tekniska detaljer

Jaha, den nya brandväggen XYZ124 har lanserats och ersätter den gamla brandväggen XYZ123A. Gäsp. För att veta vad ditt företag faktureras för måste du läsa på om alla nya produkter som kommer ut, hur tråkiga de än må vara.

Telias experter gör jobbet åt dig när du har IT-avdelning som tjänst. Vi installerar nätverksutrustning, antivirus, spamfilter, sköter program- och säkerhetsuppdateringar och servar hårdvaran. 

 

4. Du ligger vaken på nätterna och oroar dig för attacker

Cyberattackerna blir bara vanligare och mer avancerade. Fler och fler företag blir omskrivna i media efter att ha blivit utpressade av ransomware och tiden då din IT ligger nere kostar företaget massor av pengar.

Tänk vilken tyngd som skulle lyftas från dina axlar om du la det här ansvaret på IT-avdelning som tjänst från Telia istället! De erbjuder Remote Monitoring and Management (RMM) dygnet runt för enheterna i din IT-miljö, de genomför live-inventering på hård- och mjukvara, och larmar och åtgärdar fel som uppstår. 

 

5. Du måste tänka strategiskt inför framtiden

Samtidigt som du hjälper nyanställda att komma på plats, installerar och uppdaterar hårdvara samt motar bort cyberbrottslingar måste du dessutom lägga upp strategin för företagets framtida IT-behov.

Telias IT-avdelning som tjänst gör jobbet åt dig. De inventerar samtliga enheter i IT-miljön och gör en plan baserat på nuläget och företagets behov. De gör även ett underlag till IT-budget och erbjuder IT-strategiskt ledningsstöd. 

 

FAKTA: IT-avdelning som tjänst hos Telia

Vi erbjuder en komplett IT-avdelning med moderna och smarta lösningar för företaget som har mellan 10–150 anställda. Ofta är det betydligt billigare och effektivare än att ha en egen IT-avdelning inhouse.

Med en egen IT-avdelning som tjänst från Telia får du mycket mer än bara support. Vårt stora expertteam tar ansvar för och har full koll på IT-miljön dygnet runt. Med en enda leverantör som hanterar alla IT-frågor kan ni lägga er tid på annat. Vi jobbar proaktivt genom löpande säkerhetskontroller och övervakar hela din IT-miljö så att eventuella fel kan åtgärdas innan det skapar problem. Dessutom gör vi en grundlig undersökning en gång om året för att säkerställa att din IT-miljö alltid är uppdaterad, säker och tillgänglig.

Läs mer om IT-avdelning som tjänst från Telia här.