Så löser du de vanligaste e-postproblemen

Många företagare som hör av sig till Telias Personliga tekniker gör det för att e-posten strular. Här listar vi därför de vanligaste e-postproblemen och tipsar om vad du själv kan göra för att lösa dem.

1. Fel lösenord
För att ta reda på vidden av ditt e-postproblem gäller det att felsöka. De flesta mailleverantörer har ett webbgränssnitt som du kan använda istället för en e-postklient på datorn eller mobilen. Med andra ord; du kan ofta logga in på mailen via webbläsaren istället för via exempelvis programmet Outlook. Testa om du kan logga in där med dina inloggningsuppgifter. Kan du inte det har du förmodligen fel användarnamn och/eller lösenord.
Det är vanligt att blanda ihop (bokstaven) ”O” och siffran noll i lösenord, likaså siffran åtta och versalen ”B”. Också siffran ett och bokstaven ”l” är lätta att blanda ihop, särskilt om du har lösenordet nedskrivet för hand. Och glöm inte att skilja på versaler och gemener.
 
2. Kontrollera att kontot inte är raderat
Lyckas du inte logga in på webbmailen kan det i värsta fall vara så att ditt konto är borttaget. Många Telia-kunder har gratis e-post tillsammans med sitt internet-abonnemang och stänger du ner abonnemanget stängs även e-posten ner.
– Vi brukar påminna kunden om att så är fallet så att de har möjlighet att flytta de mail de vill spara, men det kan hända att man inte vet att kontot ingår i abonnemanget, säger Sofia Berglund, Personlig Tekniker på Telia.
För att se om e-postkontot är inaktivt kan du testa att skicka ett mail till adressen från ett annat e-postkonto. Studsar mailet är e-postkontot inaktivt.
 
3. IMAP vs POP3
Lyckas du däremot logga in på webbmailen (via till exempel www.gmail.com eller www.office365.se beroende på vilken mail du har) kan du testa att skicka och ta emot e-post där. Om det fungerar där men inte i din epost-klient (exempelvis Outlook), då har du antagligen fel inställningar i din e-postklient på datorn/mobilen. Istället för att gå igenom alla inställningar en och en kan det vara enklare att ta bort e-postkontot och lägga in det på nytt. Men här gäller det att se upp:
– Har du valt POP3 som serverinställning måste du säkerhetskopiera mailen på datorn innan du tar bort kontot. Har du valt IMAP finns alla dina mail på e-postservern och ”speglas” bara i din klient. Då försvinner inte mailen från servern när du tar bort kontot från datorn. Vi rekommenderar alltid att man använder IMAP, säger Sofia Berglund.
 
4. Få färre spam-mail
Spam-mail är visserligen inte ett renodlat fel, men definitivt ett irritationsmoment för många. Det finns dock några knep för att minska på skräpflödet.
– Använd olika e-postadresser för olika ändamål. Var restriktiv med hur du använder och lämnar ut din jobbmail, och använd en ”skräp-adress” om du vill anmäla dig till nyhetsbrev eller shoppa på nätet, säger Sofia Berglund.
Foto: Maskot bildbyrå/Johnér
 
Tips! IT-avdelning som tjänst
Du vet väl om att du numera kan få hjälp med allt som en IT-avdelning gör? IT-avdelning som tjänst från Telia är som en egen IT-avdelning – fast bättre.
Med en egen IT-avdelning från Telia får du mycket mer än bara support. Vårt stora expertteam tar ansvar för och har full koll på IT-miljön dygnet runt. Med en enda leverantör som hanterar alla IT-frågor kan ni lägga er tid på annat.
Vi jobbar proaktivt genom löpande säkerhetskontroller och övervakar hela din IT-miljö så att eventuella fel kan åtgärdas innan det skapar problem. Dessutom gör vi en grundlig undersökning en gång om året för att säkerställa att din IT-miljö alltid är uppdaterad, säker och tillgänglig.
Läs mer om IT-avdelning som tjänst här.

Foto: Maskot bildbyrå/Johnér