En god jul i handeln – eller?

Publicerad: 2017-12-27 16:07

Har svenskarnas julshopping plötsligt förändrats? 2017 års Black Friday lockade till fler köp än någon hade räknat med – och nu väntar e-handlarna med spänning på att se om det innebär att decembershoppingen blir desto svalare.

Många handlare lät Black Friday 2017 rymma erbjudanden långt utanför själva fredagen, men det blev ändå en försäljningssuccé som slog alla förväntningar under fredagen den 24 november 2017: var tredje svensk fyndade då varor för sammanlagt 5,3 miljarder kronor. Det motsvarar en ökning med 46 procent jämfört med 2016.1

Räknat per person hamnade shoppingsumman på i genomsnitt 2290 kronor, och de mest populära kategorierna var kläder och hemelektronik.

Frågan är nu om det här innebär att de en stor andel av julklapparna handlades redan i november – eller om rekordet tyder på en totalt sett starkare shopping?

− De flesta tror att Black Friday tar av decemberförsäljningen, och det stämmer till viss del, men i dagsläget är det fler som unnar sig själva saker än som handlar julklappar, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Mindre kvar i julklappspotten
Andreas Svensson, analytiker på HUI, tror dock att det kommer att det i någon mån kommer att märkas i handlarnas decembersiffror.

– Hushållen har bara en viss konsumtionspott inför julen, och då blir det mindre kvar i potten efter att de har gjort av med en del i november. Så enkelt är det, säger han.

Enligt PostNords undersökningar kommer vi svenskar att handla ungefär var tredje julklapp på internet i år. Som jämförelse kan nämnas att för tre år sedan var det bara var fjärde julklapp som var ett internetköp. Prognosen visar också att vi kommer att e-handla julklappar för 6,4 miljarder kronor, vilket är 14 procent mer än under julhandeln 2016.

Butikerna riskerar att backa
Tillväxten inom detaljhandeln kommer just nu till fullo från e-handeln, och det finns till och med tecken på att 2017 kan bli det år då svensk butikshandel faktiskt krymper. Under andra kvartalet 2017 var tillväxten inom e-handeln 15 procent. Det handlar dock inte om att fler svenskar handlar på nätet, utan om att de redan frälsta handlar mer och fler typer av produkter.2

– Vi anammar hela tiden fler produktkategorier, efter att ha börjat med att lägga över bokshoppingen på nätet när e-handeln var ny. Den bransch som fortfarande inte riktigt har lossnat är dagligvarorna, där har vi det mest inrotade kundbeteendet som tar tid att förändra, säger Andreas Svensson.

Fortfarande liten andel utlandsköp
Black Friday är ett i högsta grad internationellt fenomen, men under årets köpfest visade det sig att den utländska konsumtionen minskat i betydelse bland svenska konsumenter. Totalt handlade svenska konsumenter prisnedsatta varor för 230 miljoner kronor från utländska sajter, vilket motsvarar cirka 5 procent av konsumtionen under Black Friday – att jämföra med 6 procent 2016 och 9 procent 2015.

– Ja, det verkar som om de svenska aktörerna lyckades bra med att hålla kvar konsumtionen i landet i år, men det är utan tvekan så att utländska e-handlare kommer att fortsätta pressa på konkurrensen.

Inte minst om dessa aktörer ökar sin marknadsföring; i dagens läge är det fortfarande så att de svenska konsumenterna hittar till de utländska handlarna, inte tvärtom, enligt Andreas Svensson.

– Så om några av de stora väljer att satsa mer på att rikta sig till svenska konsumenter kan det mycket väl hända att de tar en del av kakan, säger han.

Tips! Här hittar du PostNords undersökning om Black Friday och här finns PostNords e-barometer att ta del av.

Källor
1 Svenskarna handlade för fem miljarder kronor på black friday rekordvolymer hos postnord
2 ”Nätet vinnare i köpkampen”, Dagens Industri, 17.12.04

Läs också
Julshoppa i London med AI
Personliga shoppingråd av chatbot
​​​​​​​
Nya insikter om Nordens e-handel

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Klar

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Klar

Tack för ditt bidrag!

close information navigation-arrow-down navigation-arrow-right panic playbutton