Här är framtidens supertrender

Publicerad: 2016-09-20 15:19 | Taggar: Kategorier:

Det är några få tekniska trender som kommer att avgöra hur konkurrenskraftig du blir i framtiden. Det framgår av en färsk rapport från analysföretaget Gartner.

Virtual reality (virtuell verklighet), augmented reality (förstärkt verklighet) och machine to machine (maskin till maskin/M2M) är tre tekniska trender som spås bli bland dellra hetaste framöver. Så heta att de till och med kommer avgöra hur framgångsrika företagen blir de närmaste fem till tio åren.

Det framgår av undersöknings- och analysföretaget Gartners rapport Hyper Cycle for Emerging Technologies - en väletablerad källa för den som är intresserad av vilken ny teknik det snackas om och var på ”hajp-cykeln” de olika innovationerna befinner sig.

På en mer övergripande nivå ringar Garner in tre nyckertrender som verkar mellan människa, teknologi och verklighet, där gränserna suddas ut allt mer: ”Transparenta, uppslukande upplevelser” (transparently immersive experiences), ”De perceptuella, smarta maskiners tidsålder” (perceptual smart machine age) och ”Plattformernas revolution”.

Enligt analysföretaget kommer trenderna vara ”av högsta prioritet för organisationer som står inför snabba innovationer inom digital handel”.

Tekniken tar över
De två förstnämnda teknikerna, virtual reality och augmented reality förstärker våra mänskliga förmågor medan machine to machine/M2M kopplar samman människa och maskin där man med hjärnan eller gester kan styra maskiner. Även lösningar för det uppkopplade hemmet, något som har varit i ropet rätt länge nu, menar Gartner kommer att göra skillnad framöver.

Till trenden hör även steget efter 3D-utskrifter, nämligen 4D-utskrifter, där man använder material som kan vara programmerade att ha en dynamisk kapacitet. Det kan till exempel vara en löparsko med en sula som automatiskt anpassar sig till torrt respektive vått underlag för bästa grepp eller byggmaterial för husväggar som justerar tjockleken beroende på behovet av isolering.

De smarta maskinernas tid är här
Smarta maskiner har, precis som det uppkopplade hemmet, förhållandevis länge varit ett område med höga förväntningar. Det har till exempel nu gått fem år sedan IBM:s superdator Watson kammade hem vinsten i Jeopardy.

Smarta maskiner är också den trend som kommer vara mest disruptiv och få oss att se våra nuvarande affärsmodeller i ett helt annat ljus de kommande tio åren. Anledningen är bland annat att vi har tillgång till i princip oändliga mängder av data i kombination med att beräkningskraften ökar snabbt.

Till den trenden räknar de nya framsteg inom maskininlärning, där virtuella assistenter och smarta robotar kommer att kunna hantera naturligt språk mycket bättre. De kommer också kunna interagera smidigare, eftersom de kommer att kunna ta in icke-språklig kommunikation (som gester och ansiktsuttryck) och lära sig hur de ska agera utifrån detta.

Andra exempel på fenomen inom det här området är självkörande bilar och smart teknik på arbetsplatsen.

En plattformsrevolution
Blockkedjan är det tydligaste exemplet på den här trenden, som kan sägas handla om hur ny teknik revolutionerar synen på plattformar och hur de används. Blockkedjan är exempelvis den teknik som håller koll på alla bitcointransaktioner som någonsin skett i form av en enorm publik blogg. Eftersom det går att spåra varje bitcoins resa behövs inte heller en tredjepart som verifierar transaktionen, istället ersätts teknisk infrastruktur av plattformar med egna ekosystem.

Rent praktiskt samlas mängder av banktransaktioner i en central digital huvudbok som är tillgänglig för alla aktörer, och som regleras av ett decentraliserat nätverk. Det här ställer givetvis krav på bankerna, som måste se över sina nuvarande affärsmodeller inför risken att bitcoin och andra kryptovalutor vinner mark.

Här finns hela Gartner Hype Cycle for Emerging Technologies 2016 för dig som vill läsa mer.

ORDLISTA:

Virtual reality: är en illusion av en verklig och interaktiv omgivning som skapas med datatekning. Genom att bilder, ljud och ibland även kraftåterkoppling (föremål som ”tar emot” när man stöter i dem) kan en tredimensionell värld skapas som användaren kan se i form av rörliga bilder i glasögon med inbyggd bildskärm. Glasögonen har sensorer för de rörelser du illusion av en verklig och interaktiv omgivning, skapad med datateknik.

Du kan även skapa en virtuell verklighet genom så kallade vr-kuber, vilket innebär att användaren går in i ett rum där den virtuella världen projiceras på väggarna. Miljön uppfattas tredimensionell genom speciella glasögon och visningsteknik.

Augmented reality: liknar virtual reality, men denna teknik är blandad med vanliga sinnesintryck. Augmented reality kombinerar människans sinnesintryck med datorgenererade intryck i realtid. På så sätt kombinerar vi våra vanliga intryck från omgivningen med virtuella inslag. Även här behövs speciella glasögon eller annan liknande utrustning.

Machine to machine/M2M: Maskin till maskin eller M2M som det även kallas är maskiner som kommunicerar med andra maskiner utan allt för stor inblandning av människlig handpåläggning. För företag och organisationer kan M2M hjälpa till att effektivisera verksamheten, men också att förädla sin produkt eller tjänst.  Annan viktig drivkraft utöver kostnadsbesparingarna är M2M är skonsamt för miljön  

Läs också: 
Tjuvkika på framtidens teknik
Klå konkurrenterna med nya digitala affärsmodeller
Karolinskas datorspel hjälper personer med hjärnskada

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right