navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart

Rätt kompetens med rätt story

Publicerad: 2016-02-04 09:43 | Kategorier:

I digitaliseringens spår hårdnar konkurrensen om att knyta till sig rätt kompetens. Det handlar inte bara om att vara en attraktiv arbetsplats, ni måste också lyckas kommunicera det till målgruppen.

Den digitala transformationen påverkar vårt samhälle på alla plan. För företagen innebär det flera saker, och bland annat ställer det nya krav på kompetensen. Det är tydligt att digital kompetens blir en allt mer affärskritisk tillgång för alla delar av verksamheten. [1]

– På Axfood utmanar vi myten om att digitaliseringen kräver ”digitala specialister”, säger Siri Wikander, chef för ledar- och medarbetarförsörjning på dagligvarukoncernen Axfood. Hon förtydligar:

– Digitalisering handlar mer om en attityd och kultur där man är öppen för förändring och vill lära sig nya saker. Vi tror på att ge alla som jobbar hos oss förutsättningar för att lära sig hur de bäst kan tillvarata digitaliseringen.

Locka rätt målgrupp
För att ditt företag ska kunna säkra rätt kompetens gäller det att vara en attraktiv arbetsgivare för målgruppen där de framtida medarbetarna finns.

Emma Wincrantz är partner och employer branding-konsult på hr-konsultföretaget Sweden HR Group. Hon menar att när du väl har identifierat vilka affärsbehov bolaget har och var målgruppen finns gäller det att försöka berätta vad ditt företag kan erbjuda de presumtiva medarbetarna.

– Vi i hr-världen kallar det för ”employer value proposition”, arbetsgivarerbjudandet, alltså det vi erbjuder som arbetsgivare förutom lön och självklara förmåner. Det kan vara ett mobilt arbetssätt, flexibla arbetstider, eller också möjlighet att göra skillnad i samhället via sitt jobb – något som lockar många unga idag, säger Emma Wincrantz.

Företagets vardag i centrum
Att kommunicera sitt arbetsgivarerbjudande är inte alltid det lättaste. Enligt Emma Wincrantz är ett vanligt misstag att i punktform berätta vad man erbjuder, det är inte engagerande nog.

– För att engagera målgruppen behöver företagen personifiera varumärket genom att berätta om hur det är att jobba där. Därför ska anställda prata om erbjudanden i storyform; ge exempel på händelser från jobbet som beskriver varför de arbetar där. Det gör att folk känner igen sig och blir intresserade – och det går bort från det praktiska till något mer emotionellt, säger Emma Wincrantz.

Startat instagram-konto
Även Siri Wikander på Axfood känner igen detta.

– Tidigare undersökningar visade att vi behövde bli bättre på att berätta vad man kan jobba med hos oss, säger hon och förklarar:

– Därför startade vi 2014 Instagram-kontot ”axfood_official” där våra medarbetare under en vecka var berättar om sin arbetsvardag. Det kontot bygger stolthet både internt och externt, och är ett exempel på ett digitalt verktyg som med små resurser ger stort genomslag.

Källa:

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
arrow-downt arrow-downt navigation-arrow-right