När nätverken tar över

Publicerad: 2015-10-20 08:59 | Kategorier:

Ett företag som har en it-avdelning kan inte bli framgångsrikt i dagens läge. Det menar Rik Vera, partner på belgiska Nexxworks, som anser att it är något som snarare måste finnas i företagets DNA. Så som det gör hos de allra flesta startup-bolag.

Den stora digitaliseringen är inget som hör framtiden till ¬– den har redan skett, konstaterar Rik Vera. Detta har förstås fått en rad olika konsekvenser, bland annat att kunden har satt sig själv i centrum och är ständigt uppkopplad.

– Det betyder att kunden rör sig i och mellan olika nätverk hela tiden. Det i sin tur gör att marknaden är ytterst svårförutsägbar, menar Rik Vera.

Ett nätverk fungerar nämligen som en flock fåglar, förklarar han: det finns ingen utpekad ledare, utan det kan räcka med att två fåglar – vilka som helst i flocken – plötsligt tar en annan riktning, så följer resten efter.

– Dessutom har den ständiga uppkopplingen och nätverkslivet gjort att vår förmåga att behålla uppmärksamheten har minskat till den grad att vi människor till och med blir slagna av den beryktade guldfisken i det avseendet. Vi kan upprätthålla vår uppmärksamhet i 7,6 sekunder åt gången, medan guldfisken minsann klarar åtta sekunder. Vilket då förstås bidrar till att rörelserna i nätverket kan bli väldigt snabba.

Hierarkier dödar företag
Rik Vera håller fast vid fisktemat när han fortsätter beskriva situationen för dagens företag och konstaterar att ”det inte längre är de stora fiskarna som äter de små, utan det är de snabba fiskarna som äter de långsamma”.

– Eller så kan man beskriva det som att det inte är de starkaste företagen, inte heller de mest intelligenta, som överlever – utan de som har störst anpassningsförmåga, säger han och låter därmed sin överlevnadsteori stämma överens med den gamle gode Darwins sådan.

Vad man ska anpassa sig till är emellertid svårt att sia om, eftersom framtiden är så diffus.

– Men i vilket fall som helst så står det klart att hierarkier kommer att döda företag. En hierarkisk organisation är alldeles för stel för att kunna anpassas i den takt som det krävs i dag.

En strategisk CIO
Det är nätverk som gäller, även inom företag.

– Ett modernt företag måste också ledas av en person som har en traditionell CIO-roll i kombination med förmågan till strategiskt tänkande. Man kan säga att ledningen ska bestå av en sammanslagning av dagens it- och marknadsavdelningar.

Detta eftersom ett företag med traditionella it- och marknadsavdelningar inte har de rätta förutsättningarna att lyckas i dag, menar Rik Vera.

– It och marknadstänk ska genomsyra och finnas i grunden till allt man gör, detta måste finnas i företagets DNA. Så fungerar – de lyckosamma – startup-bolagen, men även en del andra som har förstått vad som krävs.

Fotnot
Läs mer i boken ”The Network Always Wins”, skriven av Rik Veras kollega Peter Hinssen.

 

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right