navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart

Satsa på digital detox – och bli mer effektiv på jobbet

Publicerad: 2015-05-12 15:10 | Kategorier:

Teknologi i all ära, men alla våra devices och konton kan samtidigt leda till stress och koncentrationssvårigheter. Med en digital detox tar du tillbaka kontrollen över teknologin. Sluta multitaska och bli mer effektiv på jobbet.

Det har blivit allt vanligare att ständigt vara tillgänglig. Vi kollar jobbmail och andra uppdateringar på bussen, i sängen och från lekparksbänken när vi egentligen ska vara lediga. För många handlar det om att hålla många bollar i luften, men faktum är att vi i slutändan ofta blir mindre effektiva.

– Teknologin avancerar snabbt men vi människor är likadana som för 100 000 år sedan, säger Patrik Wincent, auktoriserad terapeut och grundare av Internetakuten.

Han förklarar att hjärnans belöningssystem aktiveras av plingen och notifikationerna på skärmarna. Men parallellt med att belöningssystemen triggas av plingen genom att skicka ut dopamin sätter en stressreaktion igång: adrenalin och kortisol utsöndras.

– Den digitala stressen börjar få negativa konsekvenser: koncentrationssvårigheter, depressiva tillstånd och kognitiva störningar. Vi behöver mobilfria zoner för att lugna vårt nervsystem, säger Patrik Wincent.

Digital detox
Patrik Wincent är noga med att säga att teknologin i sig är positiv, och han vill inte bidra till någon moralpanik.

– Det här är inget problem förrän du själv eller din omgivning tycker att det är ett problem. Det som är oroande är om vi på grund av teknologin slutar vara närvarande och får svårare att koncentrera oss.

Fler och fler tycks börja nosa vid tanken på att göra en digital detox, eller att ta en ”internet sabbath” en dag i veckan. Metoderna och målen varierar: allt från veckolånga retreats utan el till en mer moderat variant där detoxaren skär ner sina kontakter på sociala medier, slutar prenumerera på onödiga maillistor, tar bort distraherande appar och börjar med kortare stunder utan mobil.

Färre bollar i luften
Forskning tyder på att de som ofta multitaskar och ständigt hugger på varje mobilpling får sämre koncentrationsförmåga och svårare att lagra information i långtidsminnet.

– I alla rekryteringsprocesser söks människor som kan multitaska och hålla många bollar i luften samtidigt. Det är så fel! Vi kan inte multitaska rent biologiskt. Vi blir mindre effektiva när vi försöker göra många saker samtidigt, säger Patrik Wincent.

Han försöker själv hålla en dag i veckan helt skärmfri och berättar om ett sommarläger som Internetakuten anordnar: Digital Detox Camp.

– Alla deltagarna strippas på sin elektronik och istället får de umgås med varandra och vara ute i naturen. De första dagarna har alla abstinens men därefter händer något: de saknar inte längre sina mobiler utan upplever tvärtom en känsla av frihet.

Självhjälpstips och mer information på www.internetakuten.com

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
arrow-downt arrow-downt navigation-arrow-right