Skapa förtroende med öppen arbetsrapportering

Publicerad: 2015-11-02 12:42 | Kategorier:

I dagens moderna informationssamhälle är öppenhet något som kunderna allt oftare efterfrågar. Ett transparent arbetssätt är både förtroende- och värdeskapande så gör dina arbetsrapporter digitalt var du än är – och dela dem med kunden.

Hur ofta händer det inte att en hantverkare får frågan ”stämmer verkligen de här timmarna?” eller att ett städföretag får bemöta påståendet ”det här var inte vad vi kom överens om”.

Den digitala utvecklingen har gjort världen mer transparent och skapat kunder som i större grad efterfrågar information och öppenhet. De tjänsteföretag som kan möta dessa krav har en stor konkurrensfördel och kan bygga ett långvarigt förtroende hos sina kunder.

Dela rapporter med kunden
– Många gånger är det ett problem att kunden inte känner att de har kontroll eller insyn i arbetet. Man vet inte vad som händer i realtid och när man väl får underlaget långt senare kanske kostnaderna har skenat iväg, säger Frida Ahrenby, sälj- och marknadsansvarig för Telias molntjänster.

Ett sätt att vara mer öppen mot sina kunder och samtidigt spara mycket tid är att digitalisera allt administrativt arbete kring arbetsprocessen och dela informationen i molnet. Detta är möjligt med molntjänsten Fieldo, där allt från arbetsordrar, tidrapporter, materialåtgång och fakturering kan skötas löpande – oavsett var man befinner sig.

– Med Fieldo går det att följa arbetet och se vad som händer när det händer, säger Frida Ahrenby.

Effektiviserar arbetsrapporteringen
Fieldo är en uppdragsapp för företag med personal ute på fältet, som till exempel byggföretag, hantverkare, fastighetsskötare eller installatörer.

Arbetsledaren på ett företag kan ta emot en beställning från kunden och skapa en arbetsorder i Fieldo, och samtidigt lägga till information om uppdraget, adress, bilder med mera. Personal på fältet får då en notis i mobilen om arbetet och åker till kunden för att utföra uppdraget. När ett arbete sedan är slutfört kan den anställde omedelbart tidrapportera, lägga till resekostnader och eventuella materialkostnader.

För att öka transparensen gentemot kunden finns möjligheten att lägga till en bild som visar att arbetet är färdigt. Om kunden också har appen kan denne se att allt har gått rätt till och attestera direkt i sin mobil. Arbetsledaren kan sedan skapa en faktura utifrån alla uppgifter som redan finns i appen med hjälp av faktureringstjänsten.

– Man slipper allt pappersarbete och blir mer mobil ute på fältet, det sparar mycket tid och pengar. Dessutom blir rapporteringen mycket mer exakt när den görs direkt efter utfört arbete och inte samlas på hög. Inga papper riskerar att försvinna och administrationen blir effektivare, företaget lönsammare och kunderna nöjdare, säger Frida Ahrenby.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right