Film: Alla lösningar på ett ställe

Publicerad: 2015-11-24 14:21 | Kategorier:

När en ny verksamhet ska startas är det många bitar som måste falla på plats. Det vet ägaren till nyöppnade Freakin’ Fries, Barbara Hartman. De har varken haft en välfungerande betalkortsterminal eller telefonväxellösning, och därför ber hon hon sin personliga rådgivare på Telia, Ajdin Crnovic, om hjälp.

På Mariagatan i Helsingborg doftar det numera härligt av nytillagade pommes frites, där har nämligen Sveriges första pomfriteria Freakin’ Fries just öppnat. Men allt har inte gått helt smärtfritt och det kvarstår flera problem som de behöver hjälp att lösa.

Ägaren Barbara Hartman ringer därför till sin personliga rådgivare på Telia, Ajdin Crnovic.

– Vi har precis öppnat en ny verksamhet och just nu är det totalt kaos. Vi skulle behöva få hjälp med ett bra betalsystem, hitta en lösning för att spela musik i vår restaurang och någon form av telefonväxel, förklarar hon.

Därefter stämmer hon och Ajdin möte för att gå igenom vilka olika lösningar som finns för Freakin’ Fries specifika behov.

Väljer bort kontanter
När de möts upp berättar Barbara att de valt att inte ta emot kontanter i butiken, kunderna behöver därför betala med kort. Systemet måste dessutom vara felfritt eftersom verksamheten annars riskerar att förlora kunderna.

– Kortbetalningen löser vi genom en betalkortsterminal, iZettle, säger Ajdin.

Eftersom terminalen behöver vara uppkopplad när betalningen görs rekommenderar Adjin att de skaffar ett fast bredband och även kompletterar med ett mobilt bredband.

– Det mobila bredbandet ska då fungera som en plan B om det fasta bredbandet mot förmodan ligger nere, tillägger han.

Måste kunna svara när kunder ringer
Barbara förklarar att det periodvis är hektiskt för personalen, och att de därför inte alltid kan svara när det ringer.

–Folk kommer att ringa hit och då ska de kunna nå oss. Jag vet inte riktigt hur vi ska lösa det, säger Barbara.

Ajdin föreslår att Freakin’ Fries skaffar den mobila växellösningen Telia Touchpoint. Med den kan Barbara och hennes kollegor ta emot samtal i sin mobil oavsett var de befinner sig, och därmed missas inga samtal.

– Det är som en telefonväxel fast mobilt alltså? Det låter nästan för bra för att vara sant, säger Barbara.

Vill spela musik i lokalen
Det tredje problemet Barbara vill ha hjälp med att lösa är hur de ska kunna spela musik för gästerna på lagligt vis.

– Det känns som en enorm lättnad det här – vi har hittat en leverantör som verkligen kan leverera alla lösningar som vi behöver, säger Barbara och tillägger:

– Ajdin är trevlig som person och han kan sin sak. Det är alltid mycket trevligare att få en personlig rådgivare än någon anonym människa i luren.

– Vi vill spela musik här i butiken och jag vet inte vilka licenser som krävs, säger hon.

Numera finns Spotify även för företag, och därför föreslår Ajdin musiktjänsten Spotify Business till Freakin’ Fries.

Han framhåller att Spotify Business funkar precis som vanliga Spotify på mobiler, surfplattor och datorer men innehåller den rättighetslicens som krävs för uppspelning i exempelvis restauranger och butiker.

Alla lösningar samlade på ett ställe
Efteråt är Barbara mycket nöjd med förslagen för Freakin’ Fries som Ajdin har presenterat för henne.


FAKTA
Kund: Freakin’ Fries
Rådgivare: Ajdin Crnovic
Behov: Kunna ta betalt med kort, spela musik i lokalen och svara i telefon även från andra platser.
Lösning: Portabla betallösningen iZettle, mobila växellösningen Telia Touchpoint och musiktjänsten Spotify Business.


Klicka här om du vill komma i kontakt med en personlig rådgivare.

 

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right