Case: Surfplattor gör SKF effektivare

Publicerad: 2015-03-17 14:38 | Taggar: Att jobba mobilt, Så har andra gjort med Telias lösningar Kategorier:

SKF grundades för mer än hundra år sedan. Att ständigt förnya sig har blivit en del av företagets kultur. Nu har man tillsatt en innovationsgrupp för att ligga steget före konkurrensen, berättar Johan Tömmervik, CIO, SKF.

SKF har en lång historia. En av företagets stora styrkor är att gång på gång förnya sig i takt med att nya teknologier utvecklas och marknader förändras.

Just nu moderniserar SKF sin systemstruktur för att bli mer mobila och tillgängliggöra företagets samlade kunskaper internt och till kunder. Ett steg är att rulla ut 7 000-10 000 Ipads inom koncernen, berättar Johan Tömmervik som är CIO på SKF.

- Vi sätter en verktygslåda i händerna på våra medarbetare för att de ska spara tid, bli mer effektiva och snabbt kunna ta del av nya mjukvarutillägg. Dessutom har vi kunnat minska mängden papperspublikationer och fler och fler publikationer görs för Ipad-format.

- I kombination med det driver vi innovationsworkshoppar. Det är ju först när människor förstår vad de ska göra med verktygen som man kan frigöra innovationskraft.

Smartphone ersätter mätsystem
En viktig del av SKF:s verksamhet är att utföra service av produkterna man säljer. Tidigare krävde det i regel avancerade mätsystem. I dag kan det räcka med en Iphone för att tala om hur kullagren i till exempel en svarv mår, berättar Johan Tömmervik.

Nu har SKF utvecklat ett koncept som industrialiserar olika devices, och man säljer bland annat tablets med skydd, pennor och annat anpassade för sina kunders utmaningar och ofta tuffa miljöer.

Innovationsgrupp leder utvecklingen
Ny teknik som ökar graden av mobilitet påverkar hela samhället och alla branscher. Och man kan fråga sig om ansvaret att dra nytta av tekniken enbart bör ligga på företagens it-avdelningar?

För att ligga steget före har SKF tillsatt en innovationsgrupp fristående från den dagliga verksamheten, vars enda ansvar är att utveckla det digitala erbjudandet.

- Det är ett initiativ startat av vår vd som själv har ett stort intresse av digital tjänsteutveckling och såg att något behövde göras. Gruppen består av ett tiotal personer och de rapporterar direkt till ledningen.

- Kraven är att de ska leverera. Men exakt vad de ska leverera avgörs på vägen, avslutar Johan Tömmervik.

Mer fakta och tips i broschyren.

Ladda ner den här!

Tack - dokument skickas till dig inom kort.

Tyvärr lyckades vi inte ta emot din epost. Var vänlig försök igen.

Tyck till
navigation-arrow-right