navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart

Säker körstil för billigare försäkring

Publicerad: 2015-06-03 15:36 | Taggar: Appar Kategorier:

Flera försäkringsbolag har redan testat att använda sensorer för att mäta en förares beteende, och därefter reglera premien utifrån körsättet. Tekniken är fullt utvecklad och användbar – nu är det upp till försäkringsbolagen att börja använda den.

Idag baseras bilförsäkringspremien på vilken ”riskgrupp” du tillhör, något som i sin tur styrs av faktorer som ålder, bilmärke och bostadsort. Detta är en grov uppdelning som försäkringsbolagen själva inte är särskilt nöjda med, eftersom generaliseringar alltid leder till någon form av orättvisa.

Lösningen kan vara försäkringstelematik, det vill säga uppkopplade bilar där man plockar fram relevant riskinformation ur all den data som kan flöda från sensorer i bilar och mobiler.

Tekniken är mogen
Peter Händel är professor i signalbehandling på KTH i Stockholm och har under flera år ägnat sig åt att utveckla tekniken som är fundamentet för försäkringstelematik.

– För ett par år sedan utförde vi tester tillsammans med försäkringsbolaget If i ett projekt som kallades If SafeDrive. Det fungerade, men sedan dess har framför allt mobilerna utvecklats och i dagens läge är tekniken helt mogen att ta i fullskalig drift, säger han.

Testet byggde på att användaren laddade ner en app och startade den när han eller hon körde iväg med bilen. Genom att analysera rörelserna gick det att se allt från hastighet, accelerationer och snabba inbromsningar till plötsliga svängar.

– Det här innebär flera fördelar för försäkringstagaren. Först och främst går det att påverka sin premie, och i testet kunde reduktionen bli upp till 30 procent. Får man dessutom hjälp att ändra sitt körbeteende så sänker man samtidigt bränsleförbrukningen, säger Peter Händel.

Färre trafikolyckor
Även Folksam har gjort en studie kring detta. Enligt deras beräkningar kan den som börjar köra så pass försiktigt att man kvalificerar sig för maximal premiereduktion spara upp till 3 000 kronor per år, om man räknar in den minskade bränsleåtgången.

Detta skulle även leda till en minskad miljöpåverkan genom lägre utsläpp. Folksam konstaterade samtidigt att detta också skulle innebära en samhällsnytta genom att att antalet trafikolyckor skulle sjunka markant. Idag sägs 85 procent av alla olyckor bero på trafikanters misstag, och om medelhastigheten sänktes med tre km/timme i Sverige skulle omkring 60 liv räddas och 500-600 allvarliga skador undvikas. [1]

Svårt att sätta ett facit
Testet If SafeDrive pågick under några månader 2013 och var väldigt uppskattat, enligt Vilhelm Luttemo, affärsutvecklare på If.

– Det är dock en utmaning att utveckla ett ”facit” för vad som präglar ett trafiksäkert beteende. Men det här är helt klart något som vi kommer att använda framöver, men om det dröjer ett eller flera år vet vi dock inte, säger han.

Enligt honom är det ett sätt för försäkringsbolagen att få mer individuella riskanalyser än i dagsläget, men det kommer också att bli ett framtida konkurrensmedel.

– Med beteendebaserade premier får kunderna mer rättvisa premier, och det är givetvis något som lockar många.

[1] Källa t ex: http://trafiksakerhet.folksamblogg.se

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
arrow-downt arrow-downt navigation-arrow-right