Maxa din försäljning på nätet

Publicerad: 2015-07-16 09:27 | Taggar: Detaljhandel, Digital transformation Kategorier:

Svensk e-handel beräknas stå för 37 procent av all handel år 2024, vilket då motsvarar 300 miljarder kronor. Så här ser du till att din försäljning på nätet blir framgångsrik.

Under 2014 omsatte den inhemska e-handeln i Sverige 43 miljarder kronor, vilket motsvarar 6 procent av den totala handeln. Om tio år beräknas andelen ha ökat till 37 procent och 300 miljarder kronor. [1] Många kommer att slåss om pengarna e-handeln genererar, så det gäller att vara vass i både utbud och teknik.

– En sak som är mycket viktig för att bli framgångsrik är att ha en plattform som gör det enkelt att komma igång och hantera sin e-butik. Det är inte fel att börja med en begränsad plattform, men det måste gå att växa framöver genom att koppla till andra system eller funktioner, säger Daniel Lantz, författare till boken ”E-handel – så driver och utvecklar du den”.

Han konstaterar att många har gjort fel när de har tagit ”första bästa lösning” i sin iver att komma igång.

– I det här skedet ska man ta det lite lugnt och göra en ordentlig utvärdering. Se över både vad lösningarna mäktar med och vad de kostar med den funktion du har tänkt dig. Kostnaderna för tilläggsfunktioner varierar väldigt mycket.

Mycket information – men inte onödig sådan
Den som redan har en e-butik ställs inför utmaningen med konvertering, alltså att få besökarna att verkligen handla något.

– Det gäller att se till att det finns mycket information om produkterna, speciellt om de är dyra. Men det är också en balansgång: passa dig för att lägga ut onödig information, för kunden får inte bli avskräckt av att det verkar för invecklat, säger Daniel Lantz.

Bilder är en viktig beståndsdel av en e-butik och kan avgöra om kunden handlar eller ej.

– Lägg ut många bilder av god kvalitet. Om ni tar bilder i egen studio så se till att det är samma bakgrund, vinkel och ljussättning. När flera produktbilder läggs intill varandra på webbplatsen ser det annars rörigt och oseriöst ut.

Hamna högt i sökningar
Många konsumenter börjar på Google när de ska köpa något, och därför har sökordsoptimering en avgörande betydelse för att få in dem i e-butiken.

– Det finns mycket man göra själv för att hamna högt upp i sökresultaten. Det är inga hemligheter hur det går till, utan Google har lagt ut tydliga instruktioner som det bara är att följa, säger Daniel Lantz.
Ett vanligt misstag är att inte lägga krut på informativa bildnamn och bildbeskrivningar, menar han.

– Google kan ju inte tolka bilden än. Därför gäller det att skriva ut tydligt vad den föreställer i bildens filnamn. Dessutom ska texten under bilden vara tydlig, för Google lägger ihop den informationen i en sökning.

Stor företagsförsäljning
Urban Lindstedt är konsult och journalist som bevakat e-handel sedan 2000, och driver sajten uppkopplat.se. Han estimerar att svensk B2B-försäljning på nätet omsätter omkring 20 gånger mer än försäljningen till konsumenter. Ändå finns det väsentligt mycket mer att hämta inom B2B.

– Jag märker att många företag missar möjligheten att sälja till andra företag på webben. I grund och botten handlar det om att man är konservativ. Företagskunderna är mer villiga att handla på nätet än vad man tror, säger han och tillägger:

– Det är inte många innesäljare du behöver göra dig av med för att finansiera en stor e-handelslösning. Faktum är att det ska mycket till för att du inte ska lyckas på nätet om du redan har en etablerad och fungerande affärsverksamhet inom B2B.

Han ser inga branscher eller områden som skulle ha anledning att avvakta med en satsning på e-handel. Åtminstone inte inom B2B.

– När gäller e-handel som riktar sig till konsumenter kan det däremot finnas nischer där utbudet är mättat. Den handeln har kommit så mycket längre.

[1] Källa: Klicka här

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right