Lokala nyheter online utmanar i Jönköping

Publicerad: 2015-07-20 10:51 | Taggar: Digital transformation Kategorier:

I slutet av maj utmanades Jönköpings nyhetsmonopol av den nystartade JKPG Live, en lokal nyhetskanal på webben. Andreas Söderlund, redaktionschef och medgrundare, låter ett par veckor efter starten närmast överrumplad av den trafikmängd de har lockat till sig.

 Anders Söderlund, varför satsar ni på att en digital kanal?
– I dag finns det inget annat alternativ. Hade vi valt att göra på något annat sätt, alltså satsa på en tryckt tidning, hade vi garanterat betraktats som rätt dumma. Det är på webben annonsmarknaden växer, samtidigt som vi slipper de enorma kostnaderna som tryck och distribution innebär.

Vad har du själv för bakgrund?
– Mitt första journalistjobb i Sverige (jag har mina rötter i Finland) var på Jnytt.se, alltså den nyhetswebb som snabbt köptes upp av ägarna till Jönköpings-Posten.

Alltså er främsta konkurrent?
– Just det. Jag var med när de drog i gång för omkring åtta år sedan, vilket givetvis var väldigt lärorikt. Jag pluggade samtidigt och efter examen jobbade jag först på Jönköpings-Posten och därefter ett par år åt Aftonbladet. Under tiden växte idén om JKPG Live fram.

Jnytt.se har 100.000 besökare per vecka, och ni har satt upp målet att nå 30.000 besökare per vecka under hösten…
– Fast det målet har vi redan nått. Vi har fått mycket bättre trafik än vi hade kunnat räkna med. Så nu är utmaningen att hålla kvar intresset hos alla som redan har hittat till oss.

Hur tror du att nyhetsläsandet förändras i framtiden?
– Den tendens som vi redan ser kommer att förstärkas, nämligen att traditionella medier blir mindre viktiga än sociala medier. Tiden är förbi när man kunde ha en egen webbplats med återkommande besökare. Nu gäller det att synas där läsarna finns.

Här hittar du JKPG Live: www.jkpglive.se

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right