navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart

Undvik kanalkrig

Publicerad: 2015-12-30 10:40 | Taggar: Digital transformation Kategorier:

Trots att dagens konsumenter glider sömlöst mellan försäljningskanalerna i en omnivärld väljer många handlare fortfarande att marknadsföra, mäta och optimera varje kanal för sig. Det kan leda till suboptimering, varnar experter.

Omnikanal är nyckelordet inom dagens handel. Begreppet speglar, till exempel, att konsumenterna gör research i mobilen och sedan handlar i en fysisk butik – eller tvärtom.

Mattias Pihlström, omnikonsult och vice vd för Brightstep, som ingår i Accenture Interactive, menar att företagens marknadsföring inte hängt med in i den nya omnivärlden:

– Det är fortfarande ett vanligt fenomen att företagen marknadsför varje kanal separat. Fysisk direktreklam hänvisar enbart till en fysisk butik i närheten av platsen där de gör utskicket och vid onlineannonsering glömmer företagen de fysiska butikerna och visar enbart vägen till nätbutiken.

Kanalfokuserad reklam
Kanske borde det vara tvärtom? Steget från brevinkastet i hallen till datorn därhemma är ju ofta kort, medan konsumenten som läser Facebookreklam i mobilen kanske befinner sig på några meter från butiken på shoppinggatan i city.

– När du skickar ut reklamlappar, hänvisa även till nätet och inte bara butiken på hörnet. Det pratas mycket om omnikanal, men marknadsföringen är ofta kanalfokuserad. Marknadsföring på nätet handlar väldigt mycket om att pusha kunden till att genomföra transaktionen på nätet. När denne kanske både vill och kan ge sig ut på stan och shoppa, säger Mattias Pihlström och tillägger:

– Våra undersökningar visar att omnikunderna – det vill säga de som är aktiva i fler kanaler före, under och efter köpet – är både lojalare och gör av med mer pengar.

Sluta tänka i silos
Varför hemfaller så många handlare ändå till silotänkande?

– Orsaken är affärsmodeller som mäter nyckeltal och sätter belöningssystem separat för varje kanal. Olika avdelningar på företaget hanterar olika kanaler. Hemsidan och digitalt sköts av e-handelsansvarig som sitter någon annanstans i organisationen och har mätetal som fokuserar på att de ska sälja mer i sin kanal.

Omni är här för att stanna, menar Mattias Pihlström, som spår att vinnarna i framtidens handel är de som inte bara säljer online.

– Tvärtom, de stora varuhuskedjorna kommer att vara vinnarna för att de hänger med på det digitala tåget och kombinerar det med en fysisk närvaro. Kanske sortimentet blir mindre och expansionstakten lägre, men att finnas fysiskt är a och o för att lyckas med handel.

Mattias Pihlström spår att alla som säljer online kommer att öppna fysiska butiker.

– Men de kanske inte kallas butiker, utan showrooms, utlämningscentraler eller concept stores. Utformning och syfte kommer att variera kraftigt med faktorer som geografiskt läge, upptagningsområde och köpkraft.

Butikerna kommer att fungera mer som lager och distributionsnav än i dag, eftersom snabba och flexibla leveranser blir allt viktigare.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
arrow-downt arrow-downt navigation-arrow-right